Akterseglande kortbuss

Trafikdygnet består av ett sinnrikt system av bussar på olika block samt tjänster där förarna tilldelas dessa block. Det fungerar förvånansvärt väl, det är framförallt när det är allmänt kaosigt som det kan bli rastsprickor och missade avlösningar. I de lägena handlar det om att avlösaren är försenad.

Måndag kväll. Jag kommer ut från Sergels torg kl 22.12 - ska avlösa block 804. Ser en buss stå inne. Tänker att det kan väl inte vara min buss, den kör ju. Jo, det är... block 804. Oj, tänker jag just som bussen glider bort från Sergels torg.
- Den kan vara felskyltad..., tänker jag och väntar några minuter

Det kommer ingen annan buss. Jo där - en boggi. Block... 816... Det avgör saken. Jag ringer TX som är vidarekopplad till RTL.

- RTL
- Ja, hej. Jag står på Sergels torg och skulle avlösa block 804 22.14. Kom ut 22.12 och då körde en buss med blocknr 804. Har det blivit något fel?, undrar jag
- hmm, vänta, så ska jag se

En annan operatör tar över.
- Ja, vad var ditt problem?
- Jag skulle avlösa block 804, men jag tror att bussen stack iväg. Var ute 22.12 och skulle avlösa 22.14 riktning Waldemarsudde
- Okej, jag ringer dig om en stund. Ok?

Det ringer på mobilen.
- Ja, han hade missat avlösningen. Han tommar från Waldermarsudde. Du får möta bussen på andra sidan Sergels torg, riktning Tomteboda.
- Det är uppfattat, jag möter bussen på andra sidan. Är på väg.
- Tack, bussen har nummer 5067.

Bussen kommer. Hälsar på föraren.
- Det blev en extra tur?
- Ja, det blev det, skrattar han - jag måste skynda mig, de väntar på mig

Han springer till bussen riktning Waldermarsudde. Jag vänder runt, har marginal till avgång. RTL kontaktar mig och jag kommer överens med dem om att jag ska avvakta min avgång - alternativet hade varit att stressa ner till Waldermarsudde och det kändes inte riktigt försvarbart i mörker och med okänd mängd passagerare.

Det kan hända vem som helst - man sitter i egna tankar, tiden går fort ibland. Men det är inte varje dag man blir akterseglad av en kortbuss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.