Kuggkul med boggibuss (7513)

Lördag kväll. Ber att få ut en boggibuss och det går bra säger TX. Ska köra ett 600-block, det vill säga helt utan tidtabell på Djurgården. Träffar ledarturen på hallen och får tipset att åka ut till Djurgården eftersom det är kaos där - en countrygala har slutat precis. Får 7513. Kollegan på det andra 600-blocket får 7501. Vi går ut gemensamt till rampen och eftersom han aldrig kört utan tidtabell tidigare förklarar jag hur det fungerar.

Efter säkerhetskontroll, som vi inte behöver göra om bussen varit ute tidigare på dagen, men som jag ändå gör eftersom jag vill vara säker på att vitala delar såsom dörrar fungerar, förtroende bra, kontroll bättre, glider jag iväg. Körde 600-block på torsdagen också, med 5115. Boggi betydligt bättre... 5115 har en benägenhet att ladda upp trycket långsamt. Skönt med en buss som fungerar, tänker jag, just som en röd lampa tänds på instrumentpanelen. Stannar i bussfilen innan hållplats Slottsbacken. Slår på varningsblinkers. Varningslampor är aldrig bra nyheter. Röda varningslampor är direkt oroväckande. Läser meddelandet på displayen - minns inte exakt vad det stod nu - men något med diagnos. Bränd av upplevlesen med 7510 när motorn inte gick igång - stänger jag inte av den. Lägger i p-broms. Neutral på växeln och anropar RTL. Läser upp meddelandet. Säger att det är ett kugghjul som lyser också, en varningslampa utformad som ett kugghjul.

Operatören säger att han ska kolla och ber mig fortsätta. När jag vrider på växelväljaren slutar lampan att lysa och meddelandet om diagnos försvinner. Bra - antar jag. Informerar operatören och han säger att jag ska höra av mig igen om det återkommer. Så kan det gå... 

Kuggkul med boggibuss... eller not...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.