Väderpåverkan: 500 personer på Djurgården

Kör block 604 med en Scania H18E, närmare bestämt 5115. Torsdag kväll. Det är lugnt och jag kör en kort tjänst, fem timmar bara. 5115 går bra, men hade svårt att ladda upp trycket när jag tog ut den från hallen. Det löste sig dock - och trycket var sedan helt lagligt. Kör några turer. Det viktigaste, får jag reda på, är att jag är tillbaka 22.30 för Grönan stänger klockan 23.

Det är inget folk alls nästan. Långa stunder står vi stilla med våra extrabussar och pratar. Sedan smäller det till och vi får köra halvfulla bussar in till stan. Det regnar lite, antagligen är det vädret som påverkar antalbesökare. Han som är trafikledare för kvällen, eller som det kallas han som kör ledarturen, berättar att det kvällen innan varit 30000 personer på Skansen och Grönan och att de fått jobba hårt för att få in alla. Alla bussar hade varit fullsatta. Det är verkligen skillnad mot 500 personer totalt - på både Grönan och Skansen.

Kör in till stan och tar en fika. På vägen in har jag en passagerare. Han ber mig kolla upp hur bussarna går från Brommaplan och jag kolllar med RTL. Jag säger att vi har lite överkapacitet och han säger att det är svårt att planera - är väldigt väderberoende. Turister och även Stockholmare som har semester är kanske i stan flera dagar och behöver inte gå på Grönan om det är dåligt väder. Inte första kvällen med dåligt väder i varje fall... Han bekräftar att det var mycket folk kvällen innan - verkar jobba i närheten av Gröna lund.

Kommer tillbaka. Mer folk när de stänger. Planerar för sista varvet  - slutar ju kl 23 och ska tomma till hallen. Trafikvärden släpper iväg mig från Grönan. Kör full buss. Blir uppropad av ledarturen som undrar om jag kan jobba över och köra två vändor till. Han tycker att det är konstigt att tjänsten tar slut just när Gröna lund stänger. "När Grönan stänger är det ju dumt att ha bussarna ståendes i hallen", säger han. Jag accepterar erbjudandet om extra körning - har haft rast så det är inga problem. Vänder om från Sergels torg och tommar ut. Det går på nolltid när trafikljusen visar grönt och man kan hålla 50 på Strandvägen. Tar ombord passagerare. Får uppmaningen att köra till Sergels och sedan tomma till garaget.

500 personer på Djurgården - är det mycket eller lite? Med tanke på att alla inte tar bussen och går ut samtidgt är det ganska lite. Fast det skulle lika gärna kunna ha varit 18000.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.