Ersättningstrafik dag 2: Saltsjö-, Tvär-, Nockeby- och Lidingöbanan

Andra dagen på ersättningstrafikutbildningen handlade om spårvägar. Vi började med Saltsjöbanan. Körde gamla vägen förbi Nacka Forum. Svängde mot Fisksätra - gamla vägen. Oj vad fint det var. En riktig höjdare. I varje fall på sommaren. Vintertid är den nog inte rolig med buss... Blev förevisade hur man kör i Fisksätra - alla ersättningsbussar kör åt samma håll oberoende om de ska mot stan eller ut mot Saltsjöbaden. Det var lite svårt att komma ihåg alla varianter, men vi körde runt flera gånger, även om det var olika linjer, så jag tror att jag kommer ihåg.

Efter Saltsjöbaden tommade vi till Sickla Udde. Detta var verkligen hemtrakter för mig, både 74:an och 96:an kör ju genom Hammarbysjöstad. Fast Tvärbanan går ju upp till Gullmarsplan, så vi körde under Nynäsvägen upp i terminlen. Instruktören berättade om en ledbussförare som hamnat för nära ett staket. Trångt. Körde ut mot Globen och bort mot Årsta. Svängde höger in på en liten lokal gata sedan bort mot Årstadal - förbi Busslinks huvudkontor där vi stannade en stund eftersom instruktören hade ett ärende dit. Fortsatte mot Liljeholmen, Gröndal, Essingeöarna och bort till Alvik. Lite rörig körväg, men relativt logiskt om man vet hur stationerna ligger i förhållande till varandra. Fick köra Essingeleden en kort bit.

Nockebybanan nästa. Jag tar över. Ut från Alviks busstation, bort till korsningen. Väljer högerfil, ska vänster, men en bil blir stressad och tränger sig före mig ut mot höger. Det gick bra, och jag såg den. Fortsätter svänger runt och in på vägen vid macken. Raka spåret. Enda svårigheten som jag minns är en fyrvägskorsning där jag skulle svänga vänster. Kommer fram till Nockeby och vänder. Stannar och letar lunchställe. Hittar inget så vi kör vidare. Jag glömmer vilket vi håll vi kom ifrån och håller på att köra fel - får backa några meter - men har hjälp av instruktören. Kommer tillbaka till Alvik. Lunch.

Efter lunchen kör min kollega bussen till Lidingö. Vi tommar via Odenplan och Östra station. Ropsten. Hållplatsen ligger nedanför entrén till Lidingöbanan. Jag är ganska bekant vid Lidingö, så jag hänger med bra i svängarna. Kör Baggeby. Ner till AGA. Vänder runt. Ut från området. Bort till Kottlasjön, genom Brevik, ut mot Gåshaga. Inte ner till Gåshaga brygga, för där kan vi inte vända med buss. Tomkörning tillbaka till Hornsberg.

Att köra ersättningstrafik för spårbunden trafik kommer att bli spännande. Det var många linjer att lära sig på relativt kort tid. Det var helt klart lättare att lära sig ersättningstrafiken på de ställen jag varit tidigare - som Saltsjöbaden, Solsidan, Hammarbysjöstad och Lidingö, än delarna från Liljeholmen och Bromma. Nu är det bara att vänta. En vacker dag blir jag kanske kommenderad till Nockeby eller Kårsta. Eller en dimmig vinterdag. Det kan bli spännande...

Kommentarer
Postat av: whippo

Har också funderat på om det är dags att lära sig ersättningstrafiken nu när de vanliga linjerna sitter. Fast för min del blir det för tunnelbanan på söderort.

2009-07-03 @ 11:50:34
URL: http://b-driver.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.