I förseningens tecken - från minus 28 till nolltid på sju minuter

28 minuter sen till avlösning. Efter en snabb paus - 10 minuter är inte mycket ibland - letar jag upp mitt block, 827 med 7520, på Sergels torg. Bussen står parkererad vid hållplatsen. Öppnar upp, går in. Ser att bussPC:n står på 14.00 och klockan är nu 15.52. Kanske fler än jag som missat de block vi skulle ha, troligen. Startar upp. Lossar p-bromsen efter att jag stängt dörren, vis av glasskioskincidenten och det jag lärt mig av den öppnar jag dörren igen innan jag kör ut. Ända sättet att aktivera låsningen av bakaxeln... Fast i det här fallet hade jag inte behövt, tar en nätt sväng ut från hållplatsen. Inga konstigheter.

Glider framåt och anropar RTL, frågar var jag ska gå i trafik:
- Har du några passagerare, frågar operatören
- Nej, jag skyltade inte upp
- Bra, jag ska tänka ett tag... Var skulle du vara nu?
- Avgång Tomteboda, svarar jag efter att ha kollat tjänstespecen
- Okej... Gör så här - ta Torsgatan, kör till Vasaparken och gå i trafik där
- Uppfattat, kan jag svänga på Odengatan eller ska jag ta Karlsbergsvägen?
- Hmm, jag är inte riktigt säker på rak arm. Sväng på Odengatan.
- Okej, jag svänger på Odengatan
- Bra, då säger jag klart slut

Kör Vasagatan, in på Torsgatan. Bussen går som en klocka. Svänger vid S:t Eriksplan. Kollar ordentligt och kommer på att jag inte behöver ta fullt rattutslag. Svänger försiktigt och kollar vänster spegel och monitor, samt höger dito. Inga problem. Bakändan håller sig i filen. Kör till Dalagatan. Går i trafik strax innan och bussen skyltas upp 47 Waldermarsudde. Svänger. Lite ovan sväng, en kollega kollar frågande på mig - ser ut att tänka varför jag kommer med 47:an på Odengatan, en sådan felkörning är inte direkt logisk? Fullföljer svängen utan problem, får utnyttja returratt och överhäng men går fritt. Får "Uppfattat, tack" tillbaka från RTL. 

Ligger i fas. +/- 0-tid. En boggibusserfarenhet rikare - lyckade svängar in på Odengatan och Torsgatan. Från minus 28 till nolltid på sju minuter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.