Somnartid

Vaknar 05.00 av att larmet på min mobiltelefon går igång. Ska ut och resa, känner mig oförskämt pigg. Hoppar upp ur sängen. Ut med de morgontrötta pudlarna, går en snabbrunda så att jag kan hinna med 05.49 tåget mot stan. Går ner till T-banestationen. Tänt, men inget folk där. Helt mörkt på displayerna. Klockan visar 04.45 - att de har glömt ställa om den, tänker jag och minns gårdagens busskörning där alla klockor gick rätt. Skumt.

Ett tåg tommar förbi, ingen påstigning. Klockan slår 05.51, 05, 55 - inget tåg. 06.05 kommer det. Ska till Bromma, men tåget går bara till Odenplan. Byte rekommenderas till pendeltåg mot Bålsta. Jag satsar dock på att se om det går en flygbuss, kan vara kul att se om det blir en Volvo 9700 med i-Shift - är väldigt nyfiken på den busstypen. När jag gått av hör jag i högtalarna att ett tåg mot Alvik går om fyra minuter. Bra. Tar det. Kollar på mobil.sl.se om det går någon 110 från Alvik till Bromma flygplats. Visst gör det det - kl 06.39.

Stiger av tåget och rusar ner. Klockan är 06.33. Blir 06.39, men ingen buss. En Volvo står dock och väntar. Den kör fram 06.41 och föraren väntar till 06.45 innan han kör. Jag tänker att han måste ladda upp trycket eller något. Föraren kör mjukt och bra. Kommer fram till flygplatsen och jag hoppar av.

Klockorna i terminalen visar på 05.55. Då börjar jag inse att min mobiltelefon har spelat mig ett spratt... All trafik har gått i tid, enligt tidtabell. Igår visade den rätt tid, men den måste ha uppdaterats under kvällen eller natten. Jag ställde om den manuellt i lördags för att inte missa söndagens påtid och antagligen har den automatuppdaterats efter det. Något skumt har hänt - oklart vad... Jaja, jag var ju ändå pigg kl 05  - eller 04 - när klockan ringde. Men nu börjar jag bli lite trött.

Jag gick inte över till sommartid. Jag gick över till sommartid + 1 timme.

Kallar det numera för somnartid...

Kommentarer
Postat av: Mattias

Japp - moderna mobiltelefoner håller reda på sommar- och vintertid om man anger land (och därmed tidszon; välj däremot inte första bästa GMT+1-alternativ i listan, eftersom sommartidens införande kan skilja sig mellan länder).

2009-03-31 @ 09:45:17
Postat av: Ola

Ha-Ha! Tur att jag har en antik telefon som inte gör något själv...

2009-04-01 @ 22:01:43
URL: http://logg.olasand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.