Strömavbrott i Stockholm

Stockholm har drabbats av ett strömavbrott. Bränder i flera ställverk. Läs mer: [http://www.dn.se/sthlm/omfattande-stromavbrott-i-stockholm-1.880849]

Biogasboggibussanvändningen ses över?

Detta har hänt. En boggibuss slog till en glasskiosk och välte en lyktstolpe mitt i centrala Stockholm. Ingen skadades, som tur var. Alla bussar slår ut med bakpartiet när de svänger. Nackdelen med en boggibuss som har svängade bakaxel är att den slår ut ganska långt med bakre överhänget. Jag misstänkte att det var en biogasboggibuss redan när jag först läste om olyckan. Jag visualiserade till och med platsen för olyckan - det finns inte så många glasskiosker nära busshållplatserna vid Sergels torg. Enligt DN ser nu SL över biogasboggibussanvändningen i innerstaden - det har varit förhållandevis många incidenter under den relativt korta tid bussarna varit i trafik [Källa: DN, 2009-05-27].

Jag gillar boggibussarna - längtar efter att få köra dem varje gång jag ser en linje där de är tursatta. De går bra, är oehört smidiga och dessutom har de en suverän förarplats som jag gillar skarpt. Det gäller att ha koll i backspeglarna när man svänger, förflyttar sig i sidled och kör rakt fram. Egenligen är det ingen större skillnad mot en kortvagn - det krävs ju snabba ögonkast i speglarna hela tiden när man kör en såda också. Axelavståndet mellan främre axeln och främre bakaxeln är kortare än på en kortvagn, vilket gör den smidig. Att den bakersta axeln är svängbar gör att smidigheten förbättras ytterligare. Problemet är det bakre överhänget - som är närmare tre meter långt. Det gäller att ha tungan rätt i mun, ta en titt i monitorerna som visar sidan, och undvika fullt rattutslag. Det bakersta överhänget slår ut väldigt mycket och det är lätt att slå till bilar och annat som kommer ivägen - än så länge har jag varit förskonad, tack och lov...

Från början sades att den bakersta axeln skulle låsas med en knapp. När bussarna närmade sig leverans visade det sig att låsningen av bakersta bakaxeln var designad som så att den aktiverades om dörrarna öppnades. Det är alltså bara vid hållplats som den bakersta axeln låses. Låsningen tar bort ungefär 30 cm av svepet.

Boggibussarna går bara på linjer där de får plats. I DN-artikeln påpekar en person att de kräver större försikthet hos föraren. Jag listar här tre tankar kring boggibussavändningen:
  • Det tar tid att vänja sig vid bussarna, lära sig hantera dem på ett bra sätt. 30 bussar gör att det är relativt sällan man får köra dem - själv har jag på senare tid kört dem två timmar varannan vecka. Även om jag känner mig bekväm med framförandet har jag en viss uppvärmningstid innan jag exakt minns hur den beter sig.
  • Felparkerade bilar och vägarbeten - det kan finnas hur mycket plats som helst i teorin, men en bilist väljer att parkera på busshållplatsen för att snabbt köpa en varm korv och då blir det problem.
  • Kanske  krävs det större marginaler till hinder vid sidan om vägen på de linjer den körs på - speciellt vid hållplatser? Det verkar som att det är detta SL vill se över i dagsläget. Det låter bra...

En dellösningen skulle kunna vara att den automatiska låsningen av bakre bakaxeln görs möjlig att kontrollera för föraren? Som med all automatik kan det vara bra att ge användaren möjlighet att ta kontrollen, eller i varje fall se om automatiken är aktiverad eller inte.






Källa: DN, http://www.dn.se/sthlm/sl-ser-over-anvandningen-av-boggiebussar-1.877601

Stockholm Marathon, 30:e maj

På lördag är det dags för Stockholm Marathon. Såg en informationstavla i 5080 som jag körde i lördags kväll där SL uppmanar folk att välja T-banan eftersom det är stora störningar att vänta i busstrafiken från mitt på dagen till 20.15.

Efter att ha tittat på en grafisk representation och film på Svenska Dagbladets webbplats förstår jag varför. Loppets bana kan i stora drag beskrivas i flertalet av innerstadstrafikens linjesträckningar. Det verkar som att de flesta av Söderhallens linjer, utom möjligen 66:an och 74:an, kommer att påverkas. 

Se länk: [http://www.svd.se/sportspel/springa/stockholmmarathon/artikel_2929817.svd]

Läs mer på [SL:s information, 2009-05-06].

Rammande buss - en boggibuss?

Enligt DN är det en buss på linje 47 som vält omkull en lyktstolpe när den svängde ut från hållplats. Stor risk att det är en boggibuss som fått fart på det bakre överhänget med andra ord... Läs mer: [DN, 2009-05-26]

Buss har rammat glasskiosk vid Sergels torg

Läste precis att en buss har rammat en glasskiosk vid Sergels torg strax efter kl 12 idag. Oklart vad det är för buss eller vilket bolag den kommer ifrån.

Läs mer:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1582954/buss-rammade-glasskiosk

7030 tillbaka i trafik

Ledbussen 7030 som krockade med ett lastbilssläp under en tomkörning i vintras är nu reparerad och tillbaka i trafik. Såg den första gången i lördags kväll på tvåan och åter igen i söndags kväll. Den har varit ur trafik sedan mitten av februari. På Bussnack finns bilder och mer information om vad som hände i februari... [Bussnacks tråd om olyckan]

Välkommen tillbaka i trafik, 7030.

5387 - "Den går kanonbra"

Slussen 21.21. Trean kommer, riktning Karolinska. Jag går på.
- Hej, säger jag till föraren, läget?
- Hej, jodå bra. Den går kanonbra.
- Ja, de här nya bussarna gör det... eller den är ju inte så ny...
- Jag förstår vad du menar. De brukar gå bra.

Vi säger adjö och jag kör iväg med 5387 - första generationens biogasledbuss. Den går kanonbra.


En särledes lyckad bussmodell?

Kommer till Slussen 10.15 och tar tvåan upp till hallen. Pratar med chauffören, det är lugnt på stan säger han. Går av vid Spårvägsmuseet och sedan in till TX. Några minuter tillgodo, men jag plockar ut bussen. Får 7008, som jag har haft flera gånger på senare tid. Går upp till fack 19, kopplar loss och sätter på strömmen. Startar. Allt verkar okej. Kör ut genom porten. Gör säkerhetskontroll. Allt fortfarande okej. Rullar ner till Barnängen och går i trafik. Tur och retur Barnängen, sedan en sväng ner till Slussen. Blir avlöst. 7008 går som en klocka. Märker knappt att den växlar och har väldigt mjuk fjädring.

Efter pausen tar jag emot en tvåa. Buss 7005 blir det den här gången, likadan som 7008. Den går nästan lika bra, men det känns när den växlar - inte mycket men ändå så att det märks. Det hackar liksom till ibland. Annars går den lika mjukt som 7005. Kör den bara ett halvt varv - till Norrtull och tillbaka. Slutsats: 7008 är skönare att köra än 7005 - även om det är som att jämföra gröna äpplen med gröna äpplen. Kanske är det två individer av en särledes lyckad bussmodell?


Dubbelled till Malmö?

Enligt nättidningen Res- och trafik- forum kommer det att levereras dubbelledbussar till Malmö för trafik mellan stadskärnan och Rosengård. Tidigare har dubbelledbussar, som är 24 meter långa med två leder, bara funnits i Göteborg och utomlands. För något år sedan testades busstypen i Stockholm med för mig okänt resultat.


Läs mer: [RT-trafik, 2009-05-20]
(Jag har sökt efter fler källor, men hittar ingen information i Sydsvenskan som refereras, Skånetrafikens, Arrivas eller Veolias hemsida.)

Gröna linjen Gullmarsplan - Hagsätra rustas upp, 2011

Läste att Gröna T-banelinjen mellan Gullmarsplan och Hagsätra ska rustas upp under 22 veckor med start sommaren 2011. Sträckan har nått sin tekniska livslängd, 60 år. Under arbetet kommer trafiken att ersättas med buss. Läs mer: [DN, 2009-05-18]

Varvet när passagarerna gick på två gånger

Kör 5078 på linje 43 mot Ruddammen. Söndag eftermiddag. Bussen går lite knackigt, sackar när jag släpper gasen som om den motorbromsar - känns som att den väljer fel växel. Dessutom vibrerar det i ratten. Vibrationerna ökar på väg tillbaka till Tanto. Vid Tanto passar jag på att ta fullt rattutslag någon sekund för att sedan släppa innan jag stänger av motorn. När jag startar igen är vibrationerna borta. Ett par damer som stiger på undrar vad "Hembeställd" betyder. Jag säger att det innebär att den ska in på planerad service, troligen på måndagen. Stannar vid Slussen.

Kör iväg. Stannar vid rödljus. Precis som jag ser vänster manometer, den för främre lufttryckskretsen, gå ner till fyra hör jag lågtrycksindikatorn. Bakre kretsen håller trycket uppe på över sex bar. Jag stänger av motorn, informerar passagerna om att jag har problem med bussen, sätter på varningsblinkers och anropar RTL. Operatören kommenterar att vi brukar ha problem med det på vintern, men det är klart att ventilen kan hänga sig. Operatören råder mig att pumpa ur all luft ur systemet.

- Kan du inte rulla fram till hållplatsen, frågar en av damerna
- Nej, jag kommer inte någonstans eftersom bromsarna slagit till, säger jag
- Kan vi få gå av då?
- Visst kan ni det, om ni vill, säger jag och öppnar dörrarna - inte så mycket trafik och de fem passagerarna tar det lugnt

Jag fortsätter att pumpa ur luft. RTL ropar upp igen, dröjer det för länge bryts samtalet - säger operatören. Främre kretsen går att pumpa ur ner till noll bar, den bakre stannar vid två. Jag startar. Efter ett tag börjar mätaren röra sig uppåt. Jodå, det fungerade igen. Över sex bar, lossar p-broms och spärrventil. Kör ner till hållplatsen. Öppnar dörrarna. Passagerarna går med muntra miner och glada kommentarerer, "vi såg att du kom loss", på bussen igen och vi rullar vidare mot Ruddammen, varifrån jag sedan ska tomma in till hallen. Bussen går bra och håller sig på de gröna fälten på manometrarna, jag kollar hela tiden. Vibrationerna är också helt borta, tror inte det hade med vartannat att göra - men jag vet ju inte.

Ligger minus fem i början, men det är bra körtider så jag kommer nästan i tid till Ruddammen. Bussen går bra och de sista passagerarna går av. Kollar igenom bussen, släcker ljuset och kör iväg. Varvet när passagerarna gick på två gånger är över.

Nattbuss för nattbus

Natt mot lördag. Går på 55:an vid Slussen 24.11. Buss 5071. Har haft 40 minuter rast och suttit i lugna rummet och halvslumrat, powernap - så jag känner mig pigg. Rullar iväg. Inte så mycket folk. Kommer fram till Tengdahlsgatan, låter passageraren gå av och släcker sedan ner. BussPC:n skyltar om till Ej i trafik och jag glider iväg mot Sickla Udde. Parkerar på hållplatsen, som inte är någon hållplats men som har ett vindskydd. Ser Tvärbanan åka iväg, ännu inte så sent att den slutat gå. Kör fram 24.40 och ställer mig på hållplatsen. En man står och väntar på Tvärbanan, som går om 20 minuter, men gör ingen ansats att intressera sig för min 96:a. Jag avgår enligt tidtabell, riktning Odenplan.

Vid Luma går det på ganska mycket folk. Två damer undrar om de kommer nära någon T-bana med mig, och jag säger att jag passerar Skanstull och Slussen, men tar vägen via Sofia/Barnängen.  
- Hur lång tid tar det då?, säger en av dem.
- Det går ganska snabbt, rätt tighta körtider. Jag ska se, säger jag och kollar BussPC:n. Ska vara på Slussen 01.09, fortsätter jag
- Är det snabbt, säger en av damerna.
- Tänk på alternativet, säger den andra, vi ska ju ändå vänta på bussen
- Ja, just det, ja - vi följer väl med då, säger den första och går ombord

Stänger dörrarna och rullar iväg. Svänger in under hotellet, höger ut mot Skanstull. Damerna går av där. Jag kör vidare. Ligger någon minut minus, är som sagt ganska tighta körtider. Inte så att det stör, mer så att det blir körning utan tidsreglering. Vänder runt vid Barnängen och ut som en 53:a mot Folkungagatan. En kollega går på vid Ersta sjukhus. "Jag trodde att du redan passerat", säger han. Jag säger att det är ganska snäva körtider och en del folk. Kör vidare. Får bra flyt sista biten ner från Tjärhovsplan. "Det gick ju ganska bra", säger kollegan och jag ser att jag ligger på tidtabell igen. Vi säger god natt och jag stänger dörrarna.

Vid Stureplan är det mycket taxibilar. Inget ovanligt. Det som är lite speciellt är att Sturegatan är avstängd, så taxibilarna står på Birger Jarlsgatan. Kommer förbi ganska smidigt, inga bilar som tar upp passagerare vid taxiplatsen - och då kommer jag fram utan problem. Kommer fram till Odenplan i tid. Kollar igenom bussen och tommar sedan runt kyrkan. Kör fram. Inga passagerare går på och jag kör vidare. Två tjejer går på vid Stadsbiblioteket. Stureplan, frågar de och jag säger "javisst". Stannar vid Stureplan. Mycket taxibilar, men det går att komma fram. Relativt mycket folk vid Norrmalmstorg och ännu mer vid Slussen. De stiger av vid Tjärhovsplan. Jag tittar oroligt på den något överförfriskade tjejen som vinglar av, men det verkar gå bra. Kommer fram till Nackagatan precis enligt tidtabell, eller rättare sagt 11 sekunder för sent. Hälsar på avlösaren, informerar om vindrutetorkaren som inte går att stänga av och hänger med till Skanstull. Klockan är 02.05 när jag hoppar av.

En rad på nattbussen för nattbuset är över.

Uppvärmning: Första turen för dagen och luften gick ur

Sitter i 5059. Det är torsdag och jag kör första raden för dagen. Klockan är 15.06. Avgår som en 55:a mot Hjorthagen 15.12. Som vanligt efter några dagars bussuppehåll är jag lite ringrostig de första fem metrarna för att komma in i svängandet och tänket. Idag känns det dock tyngre än vanligt, hamnar nära en trottoarkant - svänger lite för tidigt. Möter en 55:a på kajen och stannar. Släpper på folk borta vid Färjargårdstorget och kör Tullgårdsgatan bort mot Nätgränd. Ser en kollega som väntar på bussen. Stannar. Folk går ombord, jag hälsar. Förarkollegan går ombord, sätter sig längre bak. 

Plötsligt, när jag släpper på passagerarna, hör jag lågtrycksindikatorn. Kollar manometrarna och ser att trycket är på fyra bar. Jag trycker in TL-anrop på bussPC:n och informerar passagerarna om att jag har problem med bussen och att jag ska se om vi kommer vidare. Det händer ju att ventiler till bromskretsarna hänger sig på H18E. Förarkollegan kommer fram just som RTL ropar upp. Han säger "Du får tömma bussen på luft och se om du kan ladda upp igen", det är ju standardlösningen. Informerar RTL och de säger att jag ska prova det. Kvarstår problemet ska jag göra ett nytt anrop.

Trampar ut ner till två bar. Förarkollegan säger att det räcker. Startar och lägger mig på optimerat varvtal. Efter ett tag ökar trycket. Jag lossar bromsen och spärrventilen. Vad bra, det fungerar. Har lite mer koll på manometrarna än vanligt och kör iväg. Trycket ökar. Hör passagerarna säga "Vad bra, vi kom iväg". Jag tackar förarkollegan för hjälpen och han går bak. Vid Skanstull ber han mig att ropa upp  74:ani 5081 framför eftersom jag är lite sen. Han ska lösa av den på Torkel Knutssongatan. "Ja, då får jag ju stanna här på Skanstull", säger föraren i 5081.

Det tar en stund att bli varm i kläderna om man inte kör dagligen. Att känna in bussen - börja tänka buss. Att få lufttrycksfall underlättar inte uppvärmningen. Mycket tack vare förarkollegan blev jag aldrig stressad - trots att jag effektivt blockerade Tullgårdsgatan vid hållplatsen. Luften gick ur, men trycket laddas upp. Och jag fick fortsätta min egen uppladdningsuppvärmning under färd. Utan stress.

Nya Slussen invigs om nio år

Slussen håller på att vittra sönder och det kostar 15 miljoner per år att hålla den vid liv tills det är dags för rivning... Som bussförare, och även passagerare, märker jag det inte minst genom ständiga omflyttningar av hållplatslägen och större eller mindre vägarbeten. Läste på tidningen Arkitekturs blogg om tjänstemannaförslaget till nya Slussen, "Tjänstemännen säger sitt om slussenförslagen". Det stod om det i DN häromdagen också. Laddade ner rapporten och ögnade igenom den. Det är mycket intressant läsning om de olika förslagen, som kommer både från arkitektbyråer och representanter för allmänheten. 

Ett av förslagen från allmänheten var att T-banan skulle grävas ner. Utredningen som gjordes visade på att detta var tekniskt möjligt, men till en orimlig kostnad och belastning på vägnätet. Exempelvis beräknades stängningen av station Slussen innebära ett behov av en ersättningsbuss var åttonde sekund, i minst 12 månader. Jag hade i och för sig gärna ställt upp och kört, någon gång ibland...  Kanske är folk beredda att ta störningarna för att få bort den föga omtyckta T-banebron?

I slutet av rapporten visas en bild där två av arkitektkontoren gått samman och filat vidare på sina förslag. 


På bilden syns T-banebron och Centralbron, samt nya gångstråk över vattnet. Det ser ju inte så pjåkigt ut i datorgrafikverkligheten...

Tror vi på invigning 2018? Om nio år... Sista ordet är nog inte sagt om nergrävningen av T-banan? Nya Slussen invigs om nio år - kanske.

---
Läs mer:
Tjänstemännen säger sitt om slussenförslagen, Tidningen Arkitektur blogg, 2009-05-05
För dyrt att gräva ned t-banan vid Gamla stan, DN, 2009-05-05
"Utred nergrävning av tunnelbanan", SVD, 2009-05-07
Drömmarna om storstilad arkitektur har övergivits, DN, 2009-04-17


5037 på Vasagatan

Efter att ha kört Slussen till Ropsten tur och retur med 5072 på Valborgsmässoafton ringer jag TX.

- Hej, nu är jag tillbaka från 76:an.
- Ja, just det ja. Jag har en körning till dig igen.
- Okej, säger jag och är idel öra
- Jo, jag skulle vilja att du tar och beger dig till Sergels torg i lugn och maklig takt.
- Okej
- Och går ner på Vasagatan. Där står 5037. Skulle vilja be dig köra in den till Söderhallen.
- Okej, säger jag. Det ordnar jag.
- Vad bra. Och när du kommer till Söderhallen, kom ner hit så kan vi morsa på varandra.
- Låter bra, säger jag.

Vi lägger på. Jag går mot T-banan men precis som jag passerar 53:ans hållplats kommer en Hornsbergsvagn - 4753. Eftersom det är en Scania OmniLink, dessutom relativt ny, bestämmer jag mig för att åka med den istället. Det går bra. Trevlig chaufför som kör lugnt och försiktigt. Han säger att OmniLinken inte känns optimerad för stadstrafik, den är för långsam i accelerationen - tycker han. Mer en förortsvagn. Vi pratar vidare om nya bussar - de ska få gasbussar och vi kommer fram till att det nog är samma som ska komma till Söderhallen i höst - Solaris. Han säger även att han tycker det är bra körtid på 53:an, jämfört med Hornsbergslinjer. Jag tänker inte på det då, men 53:an har ganska bra marginal med tanke på eventuella broöppningar. Hoppar av vid Centralen och går 50 meter till 5037.

Slår på strömmen. Dörrarna öppnas. Går in. Sätter mig tillrätta. Startar. P-broms bort. Lägger i växeln. Bussen rullar bakåt. Bromsar. Ur med växeln. I med växeln. Släpper bromser. Nu. Blinkar vänster och kör bort till Vasagatan. Svänger vänster. Vänder runt och tar mig så småningom ut på Centralbron. Bussen går fint. Kommer till Söderhallen och parkerar. 

Går ner till TX och hälsar. Sätter mig sedan och väntar på nya uppdrag på Söderhallen. Lämnar Söderhallen en och halv timme senare och åker hem - det blev inga fler reservutryckningar. Klockan är då 21.00. En lugn Valborgsmässoafton som reserv är över.

En rad på 74:an - Valborg

Valborgsmässoafton. Klockan är 15.00 när jag kommer till Mariatorget med T-banans röda linje. Sitter reserv och ska köra den enda raden som jag vet om för dagen - en 74:a t/r Sickla Köpkvarter. Ser att den buss som står inne är parkerad på reservläget, tillfälligt hållplatsläge. Min buss kommer och parkerar. Hälsar på föraren, allt är lugnt - men mycket folk vid Sickla Köpkvarter. Tar över, sätter mig tillrätta. Rullar iväg på avgångstid. Ser på BussPC:n att denna tur inte går via Södersjukhuset - en källa till felkörningar om man inte är uppmärksam. Glider ut på Ringvägen och förbi uppfarten till Södersjukhuset. Stannar vid hållplats. Vid nästa hållplats kommer en tonårstjej fram till mig.
- Går inte den här bussen till Södersjukhuset?
- Jo, vissa avgångar gör det. Men inte den här, säger jag . I så fall får du byta till trean.
- Föraren säger att den inte går till Södersjukhuset, inte just den här bussen. Men kan du inte ta trean då?, säger hon i sin mobiltelefon.

Hon stiger av på hållplatsen. Jag kör vidare. Skanstull. Lagom med folk, kanske lite mer än vanligt. Kör ner höger första gatan, Rutger Fuchsgatan. Lätt att missa eftersom 55:an svänger åt samma håll några få meter senare - på Östgötagatan. Svängen från Ringvägen till Rutger Fuchsgatan brukar vara relativt okej, får gå bakom skylten och så länge ingen står felparkerad på höger sida är det gott om plats. Jag tackar ändå en taxichaufför som stannar för mig så att jag kan få lite mer marginal till bilarna på högersidan. Han hade hindret på sin sida, men ändå. Snällt.

Korsar Hammarbykanalen. In på bussgtan i Hammarby sjöstad. Tvärbanans elektroniska skyltar är ur funktion - står det elektroniskt på dem. Det är dock 10 minuters trafik, upplyser de om. Sickla Udde. Ut mot Sickla Köpkvarter. Liten kö i rondellen. Koncentrerar mig på den så mycket att jag håller på att missa att någon tryckt, men det löser sig - har inte hunnit passera hållplatsen. Har varit med om samma sak tidigare, just där. Långt avstånd mellan Sickla Udde och nästa hållplats i kombination med mycket trafik gör att jag missar den gula lilla lysande lampan.

Vänder vid Sickla Köpkvarter. Har några minuter tillgodo. Av erfarenhet vet jag att vändningen tar längre tid än beräknat ibland. Får reglera riktning Mariatorget istället. Naturligtvis får jag just idag tre minuters tillgodo när jag vänt, så jag stänger av motorn och släpper ombord folk. Flera barnvagnar. En platt-TV modell stor bärs ombord. Inköpt på Media Markt, ser jag. Ser till att ingen blockerar mittgången och avgår på avgångstiden mot Mariatorget.

Färden tillbaka mot stan blir lugn. Inga missöden eller konfunderade passagerare. Inga hållplatser håller på att missas. Min stämpel flyger dock iväg och jag hittar inte den. Parkerar enligt tidtabell och blir avlöst. Stämpeln har prickat min öppna ryggsäck. Allting frid och fröjd. En rad på 74:an är över.

4360 - tillfällig gäst på Söderhallen

Såg en buss som jag aldrig sett tidigare. Den stod utanför verkstaden på Söderhallen förra helgen. Det var 4360. Jag visste inte vad det var för fabrikat. Den liknar en Scania MaxCi i främre delen, dock inte framifrån. Det visade sig vara en Scania med Lahti-kaross. Vad den gjorde där vet jag egentligen inte. Kanske bara en tillfällig gäst på Söderhallen...


Bildtext: Främre delen liknar H18E - samma fönster. Men därefter liknar den något helt annat.


Bildtext: Påföljande morgon kl 05.50. Bussen står kvar och jag passar på att gå närmare. Än mer tydligt att framdelen liknar  en Scania MaxCi (18E).




Bildtext: En lång buss.

RSS 2.0