5037 på Vasagatan

Efter att ha kört Slussen till Ropsten tur och retur med 5072 på Valborgsmässoafton ringer jag TX.

- Hej, nu är jag tillbaka från 76:an.
- Ja, just det ja. Jag har en körning till dig igen.
- Okej, säger jag och är idel öra
- Jo, jag skulle vilja att du tar och beger dig till Sergels torg i lugn och maklig takt.
- Okej
- Och går ner på Vasagatan. Där står 5037. Skulle vilja be dig köra in den till Söderhallen.
- Okej, säger jag. Det ordnar jag.
- Vad bra. Och när du kommer till Söderhallen, kom ner hit så kan vi morsa på varandra.
- Låter bra, säger jag.

Vi lägger på. Jag går mot T-banan men precis som jag passerar 53:ans hållplats kommer en Hornsbergsvagn - 4753. Eftersom det är en Scania OmniLink, dessutom relativt ny, bestämmer jag mig för att åka med den istället. Det går bra. Trevlig chaufför som kör lugnt och försiktigt. Han säger att OmniLinken inte känns optimerad för stadstrafik, den är för långsam i accelerationen - tycker han. Mer en förortsvagn. Vi pratar vidare om nya bussar - de ska få gasbussar och vi kommer fram till att det nog är samma som ska komma till Söderhallen i höst - Solaris. Han säger även att han tycker det är bra körtid på 53:an, jämfört med Hornsbergslinjer. Jag tänker inte på det då, men 53:an har ganska bra marginal med tanke på eventuella broöppningar. Hoppar av vid Centralen och går 50 meter till 5037.

Slår på strömmen. Dörrarna öppnas. Går in. Sätter mig tillrätta. Startar. P-broms bort. Lägger i växeln. Bussen rullar bakåt. Bromsar. Ur med växeln. I med växeln. Släpper bromser. Nu. Blinkar vänster och kör bort till Vasagatan. Svänger vänster. Vänder runt och tar mig så småningom ut på Centralbron. Bussen går fint. Kommer till Söderhallen och parkerar. 

Går ner till TX och hälsar. Sätter mig sedan och väntar på nya uppdrag på Söderhallen. Lämnar Söderhallen en och halv timme senare och åker hem - det blev inga fler reservutryckningar. Klockan är då 21.00. En lugn Valborgsmässoafton som reserv är över.

Kommentarer
Postat av: Linus

B på TX är skön!

Ang 53:an så tycker jag alltid det är kort om tid från ROT till ODP, medan det är massa extratid från ODP till ROT...

2009-05-07 @ 18:40:23
Postat av: Mårten

Håller med.



Det har jag inte tänkt på innan, men det stämmer.

2009-05-12 @ 07:57:19
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.