Uppvärmning: Första turen för dagen och luften gick ur

Sitter i 5059. Det är torsdag och jag kör första raden för dagen. Klockan är 15.06. Avgår som en 55:a mot Hjorthagen 15.12. Som vanligt efter några dagars bussuppehåll är jag lite ringrostig de första fem metrarna för att komma in i svängandet och tänket. Idag känns det dock tyngre än vanligt, hamnar nära en trottoarkant - svänger lite för tidigt. Möter en 55:a på kajen och stannar. Släpper på folk borta vid Färjargårdstorget och kör Tullgårdsgatan bort mot Nätgränd. Ser en kollega som väntar på bussen. Stannar. Folk går ombord, jag hälsar. Förarkollegan går ombord, sätter sig längre bak. 

Plötsligt, när jag släpper på passagerarna, hör jag lågtrycksindikatorn. Kollar manometrarna och ser att trycket är på fyra bar. Jag trycker in TL-anrop på bussPC:n och informerar passagerarna om att jag har problem med bussen och att jag ska se om vi kommer vidare. Det händer ju att ventiler till bromskretsarna hänger sig på H18E. Förarkollegan kommer fram just som RTL ropar upp. Han säger "Du får tömma bussen på luft och se om du kan ladda upp igen", det är ju standardlösningen. Informerar RTL och de säger att jag ska prova det. Kvarstår problemet ska jag göra ett nytt anrop.

Trampar ut ner till två bar. Förarkollegan säger att det räcker. Startar och lägger mig på optimerat varvtal. Efter ett tag ökar trycket. Jag lossar bromsen och spärrventilen. Vad bra, det fungerar. Har lite mer koll på manometrarna än vanligt och kör iväg. Trycket ökar. Hör passagerarna säga "Vad bra, vi kom iväg". Jag tackar förarkollegan för hjälpen och han går bak. Vid Skanstull ber han mig att ropa upp  74:ani 5081 framför eftersom jag är lite sen. Han ska lösa av den på Torkel Knutssongatan. "Ja, då får jag ju stanna här på Skanstull", säger föraren i 5081.

Det tar en stund att bli varm i kläderna om man inte kör dagligen. Att känna in bussen - börja tänka buss. Att få lufttrycksfall underlättar inte uppvärmningen. Mycket tack vare förarkollegan blev jag aldrig stressad - trots att jag effektivt blockerade Tullgårdsgatan vid hållplatsen. Luften gick ur, men trycket laddas upp. Och jag fick fortsätta min egen uppladdningsuppvärmning under färd. Utan stress.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Som vanligt skriver du så bra Mårten!

hälsn. Jessica :-)

2009-05-11 @ 22:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.