En rad på 74:an - Valborg

Valborgsmässoafton. Klockan är 15.00 när jag kommer till Mariatorget med T-banans röda linje. Sitter reserv och ska köra den enda raden som jag vet om för dagen - en 74:a t/r Sickla Köpkvarter. Ser att den buss som står inne är parkerad på reservläget, tillfälligt hållplatsläge. Min buss kommer och parkerar. Hälsar på föraren, allt är lugnt - men mycket folk vid Sickla Köpkvarter. Tar över, sätter mig tillrätta. Rullar iväg på avgångstid. Ser på BussPC:n att denna tur inte går via Södersjukhuset - en källa till felkörningar om man inte är uppmärksam. Glider ut på Ringvägen och förbi uppfarten till Södersjukhuset. Stannar vid hållplats. Vid nästa hållplats kommer en tonårstjej fram till mig.
- Går inte den här bussen till Södersjukhuset?
- Jo, vissa avgångar gör det. Men inte den här, säger jag . I så fall får du byta till trean.
- Föraren säger att den inte går till Södersjukhuset, inte just den här bussen. Men kan du inte ta trean då?, säger hon i sin mobiltelefon.

Hon stiger av på hållplatsen. Jag kör vidare. Skanstull. Lagom med folk, kanske lite mer än vanligt. Kör ner höger första gatan, Rutger Fuchsgatan. Lätt att missa eftersom 55:an svänger åt samma håll några få meter senare - på Östgötagatan. Svängen från Ringvägen till Rutger Fuchsgatan brukar vara relativt okej, får gå bakom skylten och så länge ingen står felparkerad på höger sida är det gott om plats. Jag tackar ändå en taxichaufför som stannar för mig så att jag kan få lite mer marginal till bilarna på högersidan. Han hade hindret på sin sida, men ändå. Snällt.

Korsar Hammarbykanalen. In på bussgtan i Hammarby sjöstad. Tvärbanans elektroniska skyltar är ur funktion - står det elektroniskt på dem. Det är dock 10 minuters trafik, upplyser de om. Sickla Udde. Ut mot Sickla Köpkvarter. Liten kö i rondellen. Koncentrerar mig på den så mycket att jag håller på att missa att någon tryckt, men det löser sig - har inte hunnit passera hållplatsen. Har varit med om samma sak tidigare, just där. Långt avstånd mellan Sickla Udde och nästa hållplats i kombination med mycket trafik gör att jag missar den gula lilla lysande lampan.

Vänder vid Sickla Köpkvarter. Har några minuter tillgodo. Av erfarenhet vet jag att vändningen tar längre tid än beräknat ibland. Får reglera riktning Mariatorget istället. Naturligtvis får jag just idag tre minuters tillgodo när jag vänt, så jag stänger av motorn och släpper ombord folk. Flera barnvagnar. En platt-TV modell stor bärs ombord. Inköpt på Media Markt, ser jag. Ser till att ingen blockerar mittgången och avgår på avgångstiden mot Mariatorget.

Färden tillbaka mot stan blir lugn. Inga missöden eller konfunderade passagerare. Inga hållplatser håller på att missas. Min stämpel flyger dock iväg och jag hittar inte den. Parkerar enligt tidtabell och blir avlöst. Stämpeln har prickat min öppna ryggsäck. Allting frid och fröjd. En rad på 74:an är över.

Kommentarer
Postat av: Ullis

Hej,



Kör du månne linje 66 något? :)

Tänkte på det när jag var uppe i Stockholm sist, den går i närheten av där syrran bor. Verkar ganska trångt på sina ställen..

2009-05-07 @ 01:02:49
URL: http://spullis.wordpress.com
Postat av: Mårten

Hej!

Jo 66:an kör jag ganska ofta. Rolig linje. Det kan vara ganska trångt, gäller att svänga vid rätt tillfälle - annars går man på trottoaren eller skylten. Fast så länge ingen har parkerat fel längs linjen brukar det gå ganska smidigt.



Mvh

Mårten

2009-05-07 @ 08:02:34
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.