Inga Solarisbussar i trafik ännu

De bussar som kommit till Stockholm inväntar enligt rykten någon sorts anpassning, eventuellt av förarmiljön, innan de tas i trafik. Vet inte om de är registrerade ännu. Inga nya uppgifter om när de kan tänkas komma i trafik...

Bussförarbloggen - nu på egen adress, också...

Adressen till den här bloggen - digitalspegling.blogg.se/bussforare - är inte den enklaste att komma ihåg. Därför har jag registrerat domänen www.bussforarbloggen.se . Samma innehåll, samma blogg - ny adress... och något annorlunda utseende.
Bloggarna kommer att uppdateras parallellt ett tag, men passa på att uppdatera era bokmärken redan nu...

Välkomna Soloris Urbino 12

7413 och 7416, Solaris Urbino 12, står nu rampade på Söderhallen. Förra veckan skedde utbildning för verkstad, driftledning och utbildare. Nu är det sagt att vi förare få bekanta oss med bussarna på hallgården och vid Slussen. Trafikstart är planerad till mitten av oktober...

Såg bussarna när jag parkerade 7530. Såg finare ut i verkligheten än på bild. Tog några bilder med mobilkameran...

Solaris lampor

Solaris - rampkoppling[/caption] [caption id="attachment_73" align="alignleft" width="480" caption="Solaris 7413 - "]Solaris 7413 -

Ett välkommet tillskott till fordonsflottan. Ber att få återkomma med körtest - hur många barnvagnar får plats, och så vidare.

Trafikstart i mitten av oktober... men det är ju nu?

Välkomna solarsibussarna, hoppas ni ska trivas...


Ibland har man marginalerna på sin sida: 8.48 blev 8.36 - blev 8.34

Går ombord på T-banan kl 08.01. Ska till Östra station och ta emot en 44 mot Ruddammen. Börjar kl 8.48. Igår slutade jag 20.50, så jag tänkte att det var logiskt med 11 h 52 minuters dygnsvila. Tar upp tjänstespecen för att dubbelkolla, det är så dumt att ha kollat fel och få samtal från RTL som undrar var man är - när jag ändå är typ på plats...

De svarta siffrorna lyser mot mig. 8.36. Va! Å nej. Kollar min mobiltelefon som jag kvällen innan wappat fram uppgifterna om förbindelsen på - på vägen hem med T-banan kl 21.20. Framme på Tekniska 8.29. Puh... Slappnade av. Slipper ringa TX och säga att jag är sen.

Vardagligt problem. Det är aldrig roligt eller bra att var sen. Ibland har man dock marginalerna på sin sida, ibland inte. Marginalsurfning är inte kul.

Kl 8.34 tog jag emot bussen. 8.36 körde jag genom den av solstrålar och lättande dimma indränkta höstmorgonen. God morgon.


Ibland är det svårt att ha teflonattityd...

Det finns vissa korsningar som är värre än andra. Nybroplan är en sådan. Här börjar Nybrogatan och trafik dit och den som ska svänga in på Birger Jarlsgatan korsar Strandvägen. I trafikteorin borde det inte vara några problem alls - det är gott om trafikljus som reglerar såväl kollektivkörfält som övrig trafik. Ändå är det här jag sett mest incidenter. Det går inte en gång på 47:an, 76:an eller 69:an utan att jag bevittnar något som skulle kunna leda till en olycka precis just här.

Står med 7530 riktning Norrmalmstorg, är en 76:a. Stannat vid S - kollektivtrafiksignalen för stopp. Rött för vanlig trafik på Strandvägen. Grönt för dem som korsar upp på Nybrogatan och de som ska runt på Birger Jarlsgatan/Hamngatan. Trafiksignalen slår om till streck - körsignal. En bil smiter förbi, mot rött - eftersom vi har körsignal. Ingen fara för min del, jag ser och är beredd. Han stannar inte och blockerar utan fortsätter över Strandvägen, trots att min buss blockerar sikten. Jag hör en Audi tuta och bromsa - men den vågade bilisten bara kör på som vore han ensam i världen. Han körde alltså mot rött, samt korsade två filer på Strandvägen, som hade grönt.

Det var nära. I sådana lägen är det svårt att ha teflonattityd - att se, notera och sedan inte tänka på det mer. Jag tänker på incidenten hela vägen till Slussen, sedan släpper jag det. Tänker vad jag skulle gjort om det smällt. Gick igenom första hjälpen, nummer jag skulle ringa, IL-samtal på radion...

Vems är felet? Jag tyckte i och för sig att audin kom väldigt snabbt för att just ha fått grönt, men det är väl solklart att den som körde mot rött orsakde incidenten. Det är ofta fordon kör mott rött i denna korsning, men det här var nog det tillfälle som varit närmast krock. Ibland är det svårt att ha teflonattityd...


Hornsbergsgaraget dokumenterat inför rivning

Hornsbergsgaraget ska rivas för att ge plats åt bostäder. Eftersom det är byggnader i funkisstil med kulturhistoriskt värde har Stockholms Stadsmuseum dokumenterat det. En länk till rapporten hittar ni på SL:s hemsida: http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=14554

Depån kommer tillfälligt att flyttas till Frihamnen, där även en permanent depå kommer att byggas.


Transport på smågator av US Air Airbus A320

Läste ett blogginlägg om den Airbus A320 som nödlandade i Hudsonfloden tidigare i år. När den plockats upp ur vattnet placerade man den i New Jersey för att sedan flytta den till ett annat ställe. De bilder som finns på följande länk visar hur det såg ut http://telstarlogistics.typepad.com/telstarlogistics/2009/02/usairways-1549-detours-through-new-jersey-town.html .
Där kan man snacka om vikten av att hålla tungan rätt i mun.

Passagerarövertagande: Dagens sista förfogandevagnuppdrag

Eftermiddag på block 606 - förfogandevagn. I samråd med RTL har jag beslutat mig för att köra 69:an - "den är alltid full vid den här tiden" - mellan Sergels torg och Fridhemsplan. Efter några varv ropar RTL upp och frågar om jag kan täcka för buss 5163 som är försenad.

- Den ska gå från Sergels torg kl 16.34, men är försenad, kom
- Okej, ska jag gå från Sergels torg 16.34, då, kom, undrar jag
- Nej, det är inte så noga, tack för hjälpen, kom

Jag är vid Sergels torg, klockan är 16.24, så jag stannar vid 69:ans hållplats och släpper av folk. Är tvungen att köra iväg eftersom jag blockerar för ordinarie trafik. Funderar ett tag på att vända i Sergelrondellen, men inser att jag kommer vara sen efter att jag vänt, det är otroligt mycket trafik denna fredagseftermiddag. Istället kör jag mot Norrmalmstorg. 5163 ropar upp:

- Hej, 5163 här. Du skulle täcka för mig, sa RTL. Är snart vid Sergelstorg? Var är du nu någonstans?
- Jag är vid Nybroplan, säger jag, och måste fortsätta framåt - det finns ingen plats att ställa upp bussen, kom
- Okej, var tycker du att vi ska byta passagerare?
- Hmm, jag föreslår att vi tar det vid Berwaldshallen, säger jag, då kan du använda vändslingan där för att vända
- Okej, det ska nog gå bra.

Jag tommar till 76:ans hållplats Berwaldhallen. Ställer mig med varningsblinkers på - så långt fram jag kan. Efter 12 minuter ropar 5163 upp och säger att hon befinner sig vid Djurgårdsbron. Jag startar upp och kör fram till 69:ans hållplats Berwaldhallen. Öppnar alla dörrar. Några passagerare står och väntar, släpper ombord dem och informerar om att jag är en extrabuss, som ska ta över passagerare. I backspegeln ser jag bussen komma. Den stannar och passagerarna rusar över till min buss.

Stänger och glider iväg. Klockan är 17.16 när jag kommer till Blockhusudden. Funderar på om jag ska köra hela vägen till Fridhemsplan. Innan jag skyltat upp går passagerarna på. Anropar RTL som säger att jag ska köra till Sergels torg, eftersom jag slutar kl 18.02 på Söderhallen. Kör iväg och skyltar upp mot Sergels torg. Tyvärr går det inte att få BussPC:n att visa slutstation Sergels torg, så jag försöker vara väldigt tydlig med att bussen bara går dit - inte till Fridhemsplan. Ser att 4754 ligger bakom mig som en ordinarie 69:a mot Fridhemsplan, informerar passagerarna om det. 17.45 stannar jag vid Sergels torg. Öppnar dörrarna och ser folk gå bak till den väntande bussen. Stänger och kör iväg. Precis kl 18.00 slår jag av motorn inne i Söderhallen. Ytterligare ett förfogandevagnsuppdrag är utfört.


RSS 2.0