Passagerarövertagande: Dagens sista förfogandevagnuppdrag

Eftermiddag på block 606 - förfogandevagn. I samråd med RTL har jag beslutat mig för att köra 69:an - "den är alltid full vid den här tiden" - mellan Sergels torg och Fridhemsplan. Efter några varv ropar RTL upp och frågar om jag kan täcka för buss 5163 som är försenad.

- Den ska gå från Sergels torg kl 16.34, men är försenad, kom
- Okej, ska jag gå från Sergels torg 16.34, då, kom, undrar jag
- Nej, det är inte så noga, tack för hjälpen, kom

Jag är vid Sergels torg, klockan är 16.24, så jag stannar vid 69:ans hållplats och släpper av folk. Är tvungen att köra iväg eftersom jag blockerar för ordinarie trafik. Funderar ett tag på att vända i Sergelrondellen, men inser att jag kommer vara sen efter att jag vänt, det är otroligt mycket trafik denna fredagseftermiddag. Istället kör jag mot Norrmalmstorg. 5163 ropar upp:

- Hej, 5163 här. Du skulle täcka för mig, sa RTL. Är snart vid Sergelstorg? Var är du nu någonstans?
- Jag är vid Nybroplan, säger jag, och måste fortsätta framåt - det finns ingen plats att ställa upp bussen, kom
- Okej, var tycker du att vi ska byta passagerare?
- Hmm, jag föreslår att vi tar det vid Berwaldshallen, säger jag, då kan du använda vändslingan där för att vända
- Okej, det ska nog gå bra.

Jag tommar till 76:ans hållplats Berwaldhallen. Ställer mig med varningsblinkers på - så långt fram jag kan. Efter 12 minuter ropar 5163 upp och säger att hon befinner sig vid Djurgårdsbron. Jag startar upp och kör fram till 69:ans hållplats Berwaldhallen. Öppnar alla dörrar. Några passagerare står och väntar, släpper ombord dem och informerar om att jag är en extrabuss, som ska ta över passagerare. I backspegeln ser jag bussen komma. Den stannar och passagerarna rusar över till min buss.

Stänger och glider iväg. Klockan är 17.16 när jag kommer till Blockhusudden. Funderar på om jag ska köra hela vägen till Fridhemsplan. Innan jag skyltat upp går passagerarna på. Anropar RTL som säger att jag ska köra till Sergels torg, eftersom jag slutar kl 18.02 på Söderhallen. Kör iväg och skyltar upp mot Sergels torg. Tyvärr går det inte att få BussPC:n att visa slutstation Sergels torg, så jag försöker vara väldigt tydlig med att bussen bara går dit - inte till Fridhemsplan. Ser att 4754 ligger bakom mig som en ordinarie 69:a mot Fridhemsplan, informerar passagerarna om det. 17.45 stannar jag vid Sergels torg. Öppnar dörrarna och ser folk gå bak till den väntande bussen. Stänger och kör iväg. Precis kl 18.00 slår jag av motorn inne i Söderhallen. Ytterligare ett förfogandevagnsuppdrag är utfört.


Kommentarer
Postat av: MrBanco

Kan detta vara en helt vanlig dag på jobbet månne. Tycker jag känner igen mig från tiden som chaufför inne i Göteborg.

Numera är det landsbygden som gäller!

2009-10-05 @ 13:33:20
URL: http://bancoboy.blogspot.com
Postat av: Mårten

Trevligt med landsbygdstrafik - måste vara rätt annorlunda än stadstrafik?



Ganska vanlig dag - lite ovanligt med förfogandetjänst, tror det har med bygget av Citytunneln att göra. Blåa linjen är avstängd, så de måste förstärka busslinjerna. Oftast är det 47:an Sergels torg - Skansen som jag kör förstärkningsbuss på.

2009-10-05 @ 15:21:50
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.