WiiLike Wii

Nintendo har valt en annan väg än Sony och Microsoft när det gäller TV-spel. När dessa giganter satsar på realistisk grafik, force feedback och snabbare processorer har Nintendo valt en annan väg. De har satsat på en innovativ form av interaktion - rörelsedetektion med force feedback. Egentligen går det nog inte att rättvist jämföra TV-spelen utifrån prestanda, och jag har dessutom inte provat de nya PlayStation 3 och XBox 360, men när det kommer till upplevelse brädar Wiii varje fall PlayStation 2 med hästlängder.

Ibland brukar de som kan sådant där om spel prata om "immersion", eller inlevelse. Wii kommer med ett spel som heter Wii Sports, där tanken är att du som spelare ska utöva olika sporter. När det gäller Wii Sports är det rätt naturligt att du kan leva dig in i spelet, eftersom du faktiskt nästan spelar tennis, nästan spelar bowling, nästan spelar golf och nästan boxas. Känslan av att träffa en boll i en Wii-tennismatch är faktiskt ganska skön. Efter ett tag kan du till och med, även som nybörjare, placera bollen precis på baslinjen i bästa mästerskaps-stil (antar jag, men egentligen borde väl Björn Borg eller Mats Wilander kommentera spelupplevelsen). Och faktum är att WII kanske skulle kunna platsa på ett gym, om man vill ha lätt träning i varje fall.

wiiHealth

Bildtext: Denna information brukar även finnas på vissa träningsredskap... Märk även mottagaren som är placerad ovanpå TV:n - kan även placeras under TV:n. Det är den som känner av hur du håller och rör kontrollen.



wiiInteraktion

Bildtext: Med kontrollen i din hand styr du. Castor, katt och forskare, tittar intresserat.


wiiPlay

Bildtext: "Jag klarade det, jag klarade det. Oj då, där gick bollen ut - jag får skylla på att jag hade systemkameran i samma hand som mitt tennisracket - i sann proffs-anda"

wiiKontroll

Bildtext: Wii-kontrollen - vit i sann Apple-anda (den blir nog lika repig som en MacBook, lika snabbt som en MacBook, men jag har inte märkt det ännu).



Jag ångrar inte inköpet av Wii, tvärtom är jag mycket positivt överraskad. Detta känns som rätt väg att gå i dessa tider av nya former av datorer och nya sätt att interagera med datorkraft. Snart kommer vi även testa andra spel... För trots allt: WiiLike Wii.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande