Smolk i Facebook-innovations-bägaren...

Gick med i Facebook för någon vecka sedan och snart stod det klart att detta var en suveränt innovativ och rolig tjänst, som dessutom hade stor potential att stödja såväl samarbete som lärande. Jag såg den som oskyldig och insåg att alla var där - från min professor på högskolan och kusinerna till de gamla vännerna från gymnasiet. Det jag fångades av var enkelheten att söka efter folk och den närhet som Facebook (fb) skapar när man plockar upp gamla trådar som enligt de regler som gällde f. fb. egentligen inte längre borde vara en del av ett nätverk. Jag gick okritiskt in och lät mig sugas upp av möjligheterna.

Idag läste jag att ett stort företag vid namn Microsoft, ja ni kanske känner till det, köper 1,6% av Facebook. 1,6% är väl ingenting egentligen, inte ens rösträtt utan bara tillskott av kapital, men det är ändå intressant att notera. Dels att Facebook är väldigt högt värderat - Microsoft gav 1,55 miljarder kronor för denna dryga procent. Dels att det inte enbart är av godo för nya innovativa företag att köpas upp av giganternas giganter. Det ska bli intressant att följa Facebooks resa framöver och se hur företaget och tjänsten påverkas. Antagligen kommer det inte märkas någonting av det på lång tid.

En annan sak som stod i samma tidning var att genom att skriva under Facebooks 13-sidors användaravtal säljer man istort sett sin egen intergritet. Detta utan att vara direkt medveten om det - det är väl ingen hemlighet att de superutförliga superjuridiska användaravtalen sällan läses i sin helhet. Facebook sparar all information som du lägger in och äger den, detta innebär att informationen kan säljas och användas av framtida arbetsgivare (eller kanske av större aktienoterade bolag i sin strävan att kartlägga f.d. anställda som gått till konkurrenten). Allting är säkert juridiskt vattentätt, men är vi medvetena om det när vi glada ihågen hittar personer som vi inte träffat på 13 år?

Innebär det även att det som eventuellt skrivs om nya idéer ägs av Facebook? Kan vi använda det i undervisningen på högskolan utan att riskera att studenternas idéer och kritiska tankar används mot dem om 25 år? Facebook har i mina ögon gått från en oskyldig tjänst som kan stödja innovation till att vara en tjänst med smolk i innovations-bägaren... Kanske är det en ögonöppnare för att det inte finns oskyldiga tjänster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande