En julklappshistoria...

Alldeles i slutet av lördagens pass gick en kvinna och hennes dotter fram till mig och sa:

- Var ska man stiga av om man ska till garaget. Är det på Sofiaskolan, eller?
- Bussgaraget?, frågar jag
- Ja, säger hon
- Okej, ja det lättaste är nog att du går av vid grindarna, säger jag och tänker på att det brukar vi ju göra... Så inser jag att jag inte vet hennes ärende - så jag frågar
- Kommer du in på bussgaraget då?
- Det vet jag inte. Vi har glömt en påse med alla julklappar på en buss och kundtjänst sa att vi kunde besöka garaget eftersom de har stängt imorgon.
- Okej, men då är det lättaste att jag försöker hjälpa er. Jag ska ändå få avlösning snart.

Hon tackar och jag funderar på om jag ska ropa upp RTL, men inser att jag inte hinner det. Får avlösning vid spårvagnsmuseet och kvinnan och dottern går av.

- Vet ni vilken buss det var?, frågar jag när vi går mot dörren
- Jag har tid och linjenr, säger dottern
- Har ni inget system så att ni kan anropa varandra i bussarna, frågar kvinnan.
- Jo, det har vi - men då måste man veta vilken buss som ska anropas, säger jag samtidigt som vi stannar utanför dörren till Söderhallen.
- Okej, ska se om jag kan hjälpa er - om det är någon på TX

Jag tar min telefon och ringer TX. Förklarar situationen. Han säger att det inte kommit in något ännu, de får ringa TX imorgon. Jag säger det till dem, ger dem numret och de tackar för hjälpen.

Idag frågade jag på TX om de fått in någon påse med julklappar, men det hade de inte... En påse med en barnoverall, det var allt... Det hade kunnat bli en solskenshistoria, nu blev det bara en julklappshistoria. Jag lärde mig lite mer om hur det fungerar med klarglömda effekter. Det tar tid att gå igenom bussarna efter att de kommit in till garaget. Jag hoppas att de återfann sina klappar till slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.