Buss på - från B till D via C

Att vara intresserad av bussar är ett något udda intresse. Ändå är jag inte ensam i världen om att gilla stora fordon. Lastbil har jag kört. Det är något visst när snabblossningsventilen pyser ut luften efter ett mjukt och skönt stopp vid rödljus, eller när turbon i den gamla Scania L50:an i försvaret tjuter förnöjt vid acceleration. Okej - det var visst 12 år sedan, men L50:n från 1972 rullar kanske fortfarande - någonstans i Sverige...

Lastbil har jag kört - men buss! Det har jag bara vågat dröma om! Passageraransvar. Svepyta. Det är annat än hushållssopor och vapenfett.

Men nu har jag tagit ett beslut - jag ska lära mig köra buss. Dessutom ska jag om allt går vägen jobba som bussförare en sommar i Stockholm. Eftersom mitt beslut är grundat på en massa olika saker, där informationssökning på internet var en, insåg jag att det behövs en blogg som ger en nyanserad bild av hur det är att gå på företagsförlagd utbildning och där det finns reflektioner om hur det går till att ta busskort. Detta är en sådan blogg.

Det finns andra bloggar som handlar om liknande saker - om sommarbarn som kör i SL-trafiken. Dessa har jag haft stor nytta av. Jag kommer därför troligen länka dessa senare.

Som i alla lärprojekt kan denna blogg falla platt som en pannkaka när som helst. jag är antagen till skolan, men nu gäller det att ta busskort. Missar jag är risken stor att jag får avbryta utbildningen, och stänga bloggen. Så håll tummarna och följ mitt drömförverkligande från B-behörighet till D-yrkesstolthet.


Buss på!

Mårten

Kommentarer
Postat av: Mårten Pettersson

En kollega kommenterade att det inte alls är ett udda intresse. Nej, det är det inte - tror dessutom att det är en merit om man ska bli bussförare...

2007-05-29 @ 08:52:18
URL: http://digitalspegling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.