"Lite sen?" - Ja, lite sen...

Det är julföreberedelsetider. Dessutom verkar en och annan gå på julbord med jobbet. I torsdags kväll började jag köra 18.03. Fångar en trea riktning Karolinska och sätter mig tillrätta. Kommer iväg i tid. Vid Tegelbacken stiger 20 personer ombord. i den redan halvfulla bussen. Ytterligare personer kommer ombord vid Stadshuset och längs med Hantverkargatan finner jag för gott att säga att bussen är full - det står folk nästan ända framme vid mig. Jag är lite överraskade över trycket på linjen - en vanligt torsdagskväll - men det är väl så det är ibland. Det går inte snabbare av att avstigande passagerare tar längre tid på sig att komma av, sekund på sekund läggs på förseningen och till slut ser jag bakomvarande trea närma sig. Minus fyra minuter. Tre minuter är okej, inom felmarginalen. Fyra minuter är fyra minuter...

En försening är ofta svår att bli av med om den blir för stor och om det är mycket resenärer. Det blir en ond cirkel om det blir för stort glapp mellan bussarna. Även om passagerarna troligen kan se att bussen är full och att folk klämt sig in, är det svårt för dem att acceptera att inte få åka med. Är bussen sen är det ju sällan långt till nästa buss, eftersom den ofta inte dras med samma passagerartryck.

Vid Polhemsgatan stannar jag för att folk ska kunna stiga av. Jag ser att två äldre män väntar utanför, men öppnar inte framdörrarna, eftersom bussen är helt full. Min taktik i sådana här fall är att se om det är många som går av innan jag öppnar. Går flera personer av kanske det blir lite mer plats, och då kan jag släppa på passagerare. En passagerare får gå av genom framdörrarna och jag säger till de som väntar:
- Tyvärr måste ni ta nästa buss, den kommer bakom mig.
- Nej, men va..., säger mannen i svart rock
- Jag kan inte ta fler passagerare, jag är dessutom lite sen
- Lite sen, säger mannen på ett sätt som antyder att han är mycket missnöjd med svaret. Han har säkert väntat en stund.

Jag säger inte mer, utan stänger dörrarna och kommer iväg. Fast jag tänker på sättet han sa det på. För mig är fyra minuters försening som beror på mycket folk inget att bråka om.  Fyra minuters försening vid en hållplats mitt på linjen reglerar sig oftast till slutstation. För passageraren som väntat på bussen och inte kommit med verkade det vara ett större problem. Så vad ska man säga?

Lite sen - sa mannen. Ja, lite sen... Det ska jag säga nästa gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.