Pass 54a: Första snöerfarenheten

Hämtade ut bussen efter en lång promenad från Gullmarsplan till Söderhallen. Det är snö ute. Ett t-banetåg hade havererat, så det blev förseningar. Jag får buss 7023, en av de nyaste Volvo-biogasbussarna. Kör ut den ur hallen och gör säkerhetskontroll. Kollar tomkörningsvägarna, ska iväg till Norrtull. Har aldrig tomkört dit tidigare, så jag lossar P-bromsen, lägger i växeln och rullar iväg.

Svänger vänster mot Slussen. Vid Slussen kör jag under trafikapparaten och bort till Riddarfjärdsrampen. Svänger vänster och tar ut svängen ordentligt, efter tips från en bloggläsare. Inga större problem. Kör till Norrtull och har 10 minuters regleringstid där innan avgång. Det snöar och snön lägger sig på marken. Jag kör fram och avgår i tid mot Barnängen. Tar det försiktigt i svängarna och undviker därmed sladd. Vänder i Barnängen, efter några minuters regleringstid. Kör tillbaka mot Norrtull. Vid Norrtull skyltar BussPC:n om till Ej i trafik och för första gången i mitt liv ska jag tomköra en buss därifrån till Söderhallen.

Tar fram mitt gula häfte med linjebeskrivningar som jag alltid har i väskan. Tittar på tomkörningsvägar, det finns flera stycken att välja mellan. Väljer att köra vänster och därefter vänster ut mot Arlanda, och sedan mot Södermalm över Centralbron. Det snöar ute. Ymmigt. Lossar P-bromsen, lägger i växeln och rullar. Kör vänster ut i korsningen och har ingen möjlighet att undvika att hindra viss trafik. Kör fram så långt jag kan, och personbilarna kommer förbi bakom mig. Svänger sedan vänster vid infarten till Wennergren Center. Nu snöar det så mycket att jag knappt ser filerna, men kan avgöra placering med hjälp av vägskyltarna. Det fortsätter att snöa och jag glider ut på Essingeleden, i höger körfält som leder mot Södermalm genom en tunnel. Jag leder kön mot Centralbron, orden om att inte gasa för mycket för att undvika buss-vikning ekar i huvudet. Kör inte mer än 40-50, för det är verkligen dålig sikt på vägavsnittet mot Kungsholmen. Kommer ut på Centralbron i vänsta körfältet, gör körfältsbyte, två gånger och hamnar i det längst till höger.

Ser skyltarna mot Stadsgården och saktar ner - 30 km/h, 20 km/h. Det är en rätt skarp sväng, men inte så snäv som på andra hållet. Egentligen inga problem alls. Kommer ner till Stadsgårdsleden och kör igenom Slussen. Snön faller ordentligt. Årets häftigaste snöväder... Svänger av in mot Söderhallen, upp för rampen och sedan... kommer på att bussarna ska köras in i hallen på dagtid. Loggar ur mig på BussPC:n, väntar på att garageporten ska öppnas och kör sedan in. Det blir imma på ytterspeglarna, men jag ser tillräckligt för att kunna hitta rätt fack och ställa bussen. Stänger ner, kopplar luften och går iväg. Åker tvåan ner till Slussen och jag inser då att föraren kör om möjligt ännu mer försiktigt än jag gjort. Möter en tvåa i backen upp mot Bondegatan från Folkungagatan. Den har problem och föraren gestikulerar något som jag tror innebär att han inte vet varför bussen inte går snabbare i uppförsbacken. Jag misstänker att det har med någon antislir-funktion. Går av vid Slussen och tar tåget hem. Paus till 14.01.

Några tankar
Det var första gången jag körde tomt från Söderhallen till Norrtull och tillbaka. Det visade sig att Centralbron fungerade alldeles utmärkt även med ledvagn. Det kändes som att påfarten var lite snävare med ledbuss än med kortbuss, det gäller att hålla ut till höger och ta det lugnt. Men gör man bara det är det inga problem.

Jag körde väldigt lugnt, lugnare än vad jag brukar. Jag höll ändå tiderna och avgick inte sent någon gång. Det mesta av minustiden reglerades bort av sig själv vid ändhållplatserna. Det var min första snöerfarenhet. En reflektion är att det var först nu som jag förstod innebörden av att köra långsamt. Föraren jag åkte med körde ännu mer försiktigt än jag gjort, och höll säkert tiden ännu bättre. Det är något som kommer med erfarenhet...

---
City skriver om snövädret...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.