Boggibussens förarplats - en liten dokumentation

Instrumentpanelen i de nya boggibussarna är verkligen anno 2008. Den har lite mer displayer än sin föregåanger, den väldigt avskalade som återfinns i MAN:s ledvagnar från 2005, där till och med vital information såsom lufttrycket är dolt i defaultläge.

Displayerna är följande: (från vänster)

1. Placerad i varvräknaren, pressure - gastryck mätt i bar
2. (stor i mitten) Visar vilken växel som är i, dessutom indikerar den om retardern är aktiverad. Visar även informationsmeddelanden.
3. Placerad i hastighetsmätaren - Mätarställning

Under varvräknaren hittar vi bränsle- och temperaturmätare. Under hastighetsmätaren finns manometrarna för tryckluftssystemet.





Visarna är upplysta och ljuset sprider sig till bakomvarande tavla.




Bildskärmarna visar höger resp vänster sida av bakre delen av bussen. I den högra monitorn syns även bakersta bakdörren, inte helt fel. Det är färgtv, men det syns inte på kvällen. Speglarna är monterade likadant som i MAN-ledvagnarna, men tvärtom. Väldigt bra sikt bakåt i bussen.





Kommentarer
Postat av: Anonym

Åtminstonne den högra av de små displayerna går att ställa om så den visar exv hastighet. Det finns små tryckpluppar nedanför mätaren. Dock kan den digitala hastigheten skilja (så mycket som 10 km/h) från den analoga visaren. De andra går säkert att ställa in också. Ska testa nästa gång jag kör boggin.

2009-01-21 @ 21:19:09
Postat av: Mårten

Aha, det måste jag testa. Jag har däremot lagt märke till att den digitala färdskrivaren ovanför förarplatsen visar aktuell hastighet ibland - och den verkar synkad med mätaren.



/Mårten

2009-01-21 @ 23:05:38
URL: http://digitalspegling.blogg.se/bussforare

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.