Om segband och bredband

Idag har vår bredbandshistoria fått ytterligare ett nytt kapitel. Det började i februari när vi beställde nytt bredband inför flytten. Pratade med kundtjänsten på bolaget och bad om snabbaste - de skulle kolla om det gick att få 24 mbit på den nya adressen. Detta inlägg handlar om segband, som blev bredband, som blev segband...

Den gamla ägaren kopplade inte ur sin telefon, så inkopplingen dröjde... och dröjde... och så plötsligt för två månader sedan blev det inkopplat. Men inga 24 mbit. Kom på att kundtjänsten sagt att det handlade om att de skulle kolla om vi kunde få det. Och de skulle skicka ett nytt modem till oss (vi kör ADSL).

Efter ett tag fick vi bekräftelse på att de uppgraderat hastigheten från 8 mbit till 24. Efter ett tag ringde jag till kundtjänsten och påpekade att vi fortarande inte fått bredbandsmodemet. De skickade då ett nytt, smidigt och lätt. Kopplade in det och tänkte att nu ska det vara snabbt! Tjii fick jag. Det gick långsamt, superlångsamt. Snabbare än innan, men inte ens nära 24 mbit. Laddade ner Tptest från PTS och kollade. Runt åtta nio Mbit låg resultatet på.

Så idag ringde jag. Svaret från den vänlige supportkillen var att vi är 2,3 km från telestationen och att man i så fall bör få 12-14 mbit. 24 är det inte tal om. Jag påpekade att det är rätt stor skillnad på 8-9 och 12-14 och han höll med. Han kopplade bort mig ett tag och pratade med någon - när han kom tillbaka sa han att 8-9 är ju nästan 10 och det är för snabbt för att felanmäla. Jag sa, hmm, jo det är ju inte direkt 10 - snarare åtta. Det han kunde göra var att koppla tillbaka oss till åtta (där vi tidigare fått sex mbit). Dessutom med 12 månaders bindning. "Öhh, kan du inte göra någonting åt bindningen?", sa jag. #Jag ger dig två månaders fritt internet", sa han.

När jag lagt på började jag fundera över vad han egentligen sagt - på innebörden av samtalet. Här sitter vi i en lägenhet, vi får inte snabbaste hastigheten på internet, inte ens minimumhastighet på det abbonemanget. Vi byter tillbaka och de vill att vi ska binda oss ytterligare 12 månader. Inte bra. Så jag ringer tillbaka och hamnar hos ytterligare en vänlig handläggare. Hon undrar i och för sig varför jag blev kopplad till henne - och jag säger "För att jag ringde igen, så enkelt var det". Hon säger att det är fel att binda vid nedgradering. Jag pratar om att byta leverantör och hon säger att det är bundet till 10:e jul 2008. "Jo, idag och ett år framåt", säger jag. "Jaha, ja just det", säger hon. Hon lägger om det till vanligt pris med en månads uppsägningstid. Och två månader fria. Så nu kan vi börja se oss om efter en annan leverantör - om det finns någon som kan leva upp till våra höga krav på att få något i stil med det vi betalar för...



Till sist...
Jag har skrivit detta inlägg så allmänt att det kan vara vilken internetleverantör som helst, av hänsyn till de oskyldiga. Kundtjänsten på Fel... jag menar Telia ska dock trots allt ha en eloge - de är väldigt vänliga och trevliga - trots att det ibland blir fort och fel. Men när det gäller bredband är fort sällan fel... Kort sagt: Jag betalar gärna för segband, så länge jag inte tror det är bredband.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande