Sömlös koppling för delad videoupplevelse på nätet

Aldrig har det varit så enkelt som nu att dela med sig av rörliga bilder, inte bara visa dem för närmaste familjen, men sprida dem och få kommentarer. I en era när High Definition (HD) snart är standard är det lite intressant att fundera över bildkvalitet och vad den betyder för filmandet.

Min mobiltelefon  - en SonyEricsson W810 som har några år på nacken - spelar in video i relativt låg kvalitet - det är stor skillnad mot en digital videokamera. Webbkameran på min MacBook som jag köpte förra året kan användas för att spela in film direkt till iMovie. Det är kanske så långt ifrån HD vi kan komma. Samtidigt är iMovie´08 ett väldigt bra program för att snabbt redigera, när man väl kommit på hur det fungerar.

Det blir inte HD-kvalitet när jag spelar in via webbkameran. Det blir väldigt låg kvalitet, men samtidigt tillräckligt bra för att kunna dra nytta av iMovies funktion för att snabbt publicera filmen till Youtube. Att kunna hoppa över ett steg gör att jag slipper fundera över exporteringen - iMovie och Youtube bestämmer åt mig.

Men det viktigaste är kanske att det är så enkelt. Har jag datorn med mig, har jag inspelnings- och publiceringsmöjligheten. Även om det blir låg kvalitet - känns det som  att den sömlösa kopplingen på ett enkelt sätt gör att vi kan få en delad videoupplevelse på nätet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande