Schlager, schlager på startfältet där, säg mig vem som bäst i Europa är...

Nu är det över. Semifinalen i schlagerfestivalen - Eurovision song contest - som ägde rum i Helsingfors igår, bjöd på underhållning, underliga låtar och undran över tävlingens framtid. Jag tycker om att se eländet, en gammal kvarleva från tiden då det var en tävling och det kunde vara bra låtar med i den (typ 1999). Det kan fortfarande vara bra låtar med i den, precis som i rättssamhället gäller väl det tills motsatsen har bevisats. Jag orkade inte följa omröstningen och det var kanske tur, för hade jag kunnat sova om jag visste att Andorra inte gått vidare. Hade jag kunnat slumra och avslappnat drömma om jag viste att öst-blocket dominerade totalt. Jo, det hade jag nog...

TV-sändningen igår var mycket välproducerad. Ljuset var suveränt. Serbiens bidrag var supersnyggt och rätt bra. Men ack - 28 bidrag! Det är ju för mycket! Så jag valde att följa ett råd som Per Dunsö gett på Solstollarnas blogg - om man har tråkigt, och ser på SVT, ta fram textningen - men ställ in den för en annan kanal. Välj 199 om du tittar på TV 2 och 299 om du tittar på TV 1. Det kan bli rätt roligt. Sagt och gjort - nedan visas ett exempel - en powerballad med informativ text. Här följer tjeckiens bidrag:

image7

image3

image2

Och som schlagerexpert på bloggen digital spegling jag naturligtvis skapat en schlagerspegel - för det går ju inte att tippa rätt längre. Jag står framför den varje morgon och frågar: Schlager, schlager på startfältet där, säg mig vem som bäst i Europa är. Idag var den så deppig att den valde att inte svara... Vi får väl se på lördag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande