Bloggen är död, länge leve bloggen

2:a oktober 2007. Det är inte så länge sedan som jag upptäckte blogg-mediet på allvar. Det är ett otroligt smidigt sätt att snabbt skriva om det som berör mig just nu, och dessutom ganska kul. Och så igår, plötsligt som en blixt från klar himmel, kom nyheten att en av proffsbloggarna i Sverige - Axel Schulman -
slutar! Han lägger av. Sveriges populäraste blogg upphör! Jag kommenterar inte det mer än så, har faktiskt bara läst gårdagens inlägg - men det jag tänkte ta upp i detta inlägg är bloggframtiden.

I morgonsoffan idag på TV4 satt bloggaren tillsammans med Veckans Affärers chefredaktör Pontus Schultz och frågan var - är detta med bloggar på väg att dö nu (se klipp). Jag misstänker att en sådan fråga kan ha att göra med erfarenheterna från IT-bubblan, är det är månne en bloggbubbla som börjar spricka? Chefredaktören sa en sak som jag tyckte var intressant - att bloggar som Schulmans dagbokslikande blogg kanske var på väg att ersättas av mer smala bloggar om specifika ämnen - "lite mer specialiserade, lite mer nördiga bloggar".

Min strategi gällande bloggar har varit att hålla dem ämnesspecifika. Således har jag en blogg där jag dokumenterar och reflekterar över min lärresa som busschaufför, en där jag skriver om video och allmäna saker (kanske mer likt en dagbok i bland) och denna vars syfte är att rikta in sig mer mot lärande och innovation. Jag tror, baserat på min erfarenhet av bussförarbloggen, att en blogg kan var ett oerhört kraftigt lärverktyg. Skillnaden mot berätteler i
exempelvis en vanlig dagbok är att bloggen kan göras publik och att du kan få feedback från alla som hittar den, direkt och informellt.

Vissa har kanske dödförklarat bloggen. Jag reser mig dock upp och utropar "Bloggen är död, länge leve bloggen!" I varje fall den lite nördiga och specialiserade bussförarbloggen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande