Bland schlagerhöns, -fullblod och -kalkoner

Gör första genomlyssningen och och här kommer mitt spontana omdöme:

E-type & the Poodles - Line of Fire
En bra öppningslåt - fart, fläkt och man känner elden från pyrotekniken långt innan sändningen. Inte klassisk e-type re-use-euro utan lite nytt och innovativt med 80-talskänsla. Jag är inte säker på att jag gillar det här, ingen låt som fastnade efter 60 sekunderslyssningen. The Poodles förra bidrag - Night of Passion - var bättre tyckte jag. Men - 60 sekunder är bara 60 sekunder. Den får ju vara 180 sekunder lång max.

Face-84 - Alla gamla X
Okej, vad har vi här. En låt om att man som gammalt ex ska stängas in i en bur av hönsnät på vinden så att man kan få en klapp då och då. Som tur är är vårt vindsförråd helt fullt, men annars är det en hönsnätsbur. Kul idé, men nej - jag tror inte det håller. Inte heller låten håller - kanske som sommarplåga - men knappast för en finalplats ikväll. Men kanske kan schlagerhöns-sången tokchocka de resterande 120 sekunder som vi inte hört...

Velvet - Deja vu
Jag tänker aldrig understå mig att börja med skriva att jag hört och sett det förut, det är liksom en så enkel poäng att göra. Nej, börjar så här istället: Poppig och glad låt. Svårt att få en bild av låten på 60 sekunder. Den har kanske ett bättre lyft senare, just nu känns det rätt tamt samtidgt som den är poppig och glad. Modernt. Ändå - jag har sett och hört det förut, deja vu...

Brandur - Lullaby
Ballader hade ju sitt år 2007 och det här ett starkt bidrag i den genren - mycket starkt. I varje fall en kandidat till finalen i Globen, eller till andra chansen. Jag tror inte att vi kommer få lyssna på den redan imorgon om vi säger så... Jag får nog helgardera mig här, risken är att man passar på att en tupplur, i hönsburen - och missar denna nedtempo-låt.

Michel Michailoff - That's love
From Fame Factory with love - ni minns kanske Bondfilmen med samma titel... Detta låter lite Andreas Johnson - jag gillar det. Glatt, positivt, nytänkande - medryckande. Finns med på min andra chansen-/finalplats lista.

Amy Diamond - Thank you

Och ni undrar när vinnarlåten kommer. Detta är ett schlager-fullblod - så långt från höns och kalkon man kan komma. Deja vu, från när Lena Ph ställde upp - detta kan räcka hela vägen till Belgrad... Thank you.

Suzzie Tapper - Mirakel
Oj. Detta är bra.

Christer Sjögren - I love Europe
Oj. Detta är... Jag vill inte döma låten i förväg. Den kan ha andra kvaliteter än de som kommer fram i denna 60 sekunders preview. Den kan vara helt annorlunda resten av låten. Om Face-84 stod för hönsdelen, Amy för fullblodet... ja då går det bara att säga att detta är kvällens schlagerkalkon. Men den kommer fungera på sällskapsresor- och på alptopparna, det svänger. Så helt fel är den inte i dessa sammanhang. Blue Hawaii-liksom. Och vem har sagt att kalkon måste vara dåligt? Orättvist kanske, men den kommer inte få min röst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Digital spegling

Minnesframkallning, innovation & lärande