Pass 40: Bakvägen till Djurgården

Kommer till Söderhallen strax efter kl 17. Ska köra en extrabuss på 47:an hela kvällen, fram till 24.30 trafikdygntidsangivelse - dvs 00.30 vanlig tid. Kommer till TX och säger att jag behöver en buss och han säger "Så här dags?". Kollar i sitt datorsystem och ser att det stämmer. "Du ska ha samma buss fram till 24.30. Du får välja vilken buss du vill, men den som står i fack 8 tror jag blir bra - 5062." "Den har jag kört innan, det blir bra", säger jag och beger mig iväg. Innan jag går ut ur avprickningsrummet säger han "Förresten, det är omlagd körväg på 47:an, du kör via Manilla. Inga större svårgiheter, bara ett spårviddshinder". Jag tackar för informationen och går upp till fack 8.

Startar och kör ut ur hallen. Gör säkerhetskontroll. Allt bra. Kör ut genom grindarna. Svänger av mot Norrmalmstorg, tänker ta en tur från Djurgården först - om det är folk som vill hem där. Djurgården är lite intressant tycker jag eftersom det är så tydliga mönster i när resenärerna åker dit och hem. Det är sällan bussarna går överfulla i båda riktningarna, samtidigt. Åtminstone inte vad jag har varit med om ännu. Det är omlagd körväg så jag kör rakt fram istället för över Djurgårdsbron. Manilla. Svänger. Farthinder. Bort till Skansen, där jag passar på att ställa in stämpeln på rätt tid och datum. Inte helt lätt, vissa siffror kärvar otroligt mycket. Men till sist går det. Kör fram till Skansen hållplatsen och lastar. Blir några stycken som ska med. Kör till Sergels torg. Lastar av - passagerna lämnar bussen.

En dam kommer fram och säger uppgivet "Ej i trafik, det här är tredje bussen som skyltar om till Ej i trafik. En buss körde dessutom förbi. När kommer ordinarie bussen, till Tomteboda?". Jag förklarar att min avgång stannade vid Sergels torg och till slut inser hon det - tror att hon mest behövde häva ur sig sin vrede för att det aldrig kom någon buss som skulle dit hon skulle... Efter det kommer en man fram och frågar om 59:an, om den går till Medborgarplatsen. Jag säger att den går dit och tar en tidtabell, kollar att den verkligen går. Den ska komma inom några minuter.

Kvällen fortsätter. Planerar in mina extraturer utifrån tidtabellen, hamnar mellan ordinarie turerna. Rätt många som ska till Cirkus och senare Tyrol. Informerar om omlagd körväg. Tar paus på Djurgården. En buss från Hornsberg parkerar och jag börjar prata med chauffören - en trevlig kille som också tog körkortet i somras. Vi pratar om bussar, linjer och utbildning. Han vet lite mer om när det förväntas vara mycket folk, vid 22-tiden och 24-tiden - när Cirkus respektive Tyrol slutar. Vi kör lite vändor, men det blir aldrig jättemycket folk. Vid 24-tiden kör jag sista extraturen till Sergels torg. Alla sitplatser är upptagna, men inte så många stående. Vi är två extrabussar som rullar samtidigt och någon minut efter oss kommer ordinarie avgång. Väl framme på Sergels torg lastar jag av och inser att jag inte kommer hinna en tur till. Kör tillbaka till hallen och passar på att prova en ny tomkörningsväg, upp på Centralbron. Svänger av mot Stadsgården, genom tunneln som har längdbegränsning 12 m - jag är 11.75 m - och höjd 3,5, min buss var 3.15.

Inga problem alls, så jag svänger höger och kör ut på Stadsgårdsleden. Några minuter efter tjänstespecen ställer jag bussen i garaget, slår av strömmen och kopplar luften. En kväll på Djurgården är över. Det är alltid kul att ta bakvägen till Djurgården...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.