Röd gubbe, iPod och dödsförakt

Sitter i 7017 vid Skanstull. Får grönt och ska köra. Fem personer står lugnt och väntar på grön gubbe. Då kommer en kille med iPodlurar, ser sig inte om, går ut rakt framför mig. Ser sig fortfarande inte om, jag tänker att jag måste tuta för att avvärja olycka, det kommer ju bilar på vänstersida om bussen. Hittar tutan och trycker ner. Tutar fem gånger. Inte för att jag arg, utan för att jag vill få honom att stanna, eller något. Ingen reaktion han bara går - trots att en Mercedes kör om mig och har noll möjlighet att se honom.

Det var en jobbig upplevelse - jag kände mig så oehört maktlös när jag såg bilarna komma mot honom - och han var helt avstängd från världen.

Som tur var, för det var inget annat än tur, klarade han sig över vägen utan att bli påkörd. Jag har försökt att förklara hans beteende för mig själv, men gett upp. Det var soklart rött och ingen annan gick. Det var nog det närmaste jag någonsin kommit att bevittna någon bli påkörd, eller köra på någon själv för den delen. Men jag såg honom i tid,  jag hade ju ingen buss som skymde min sikt...

5001 - ur trafik

Såg en H18E i bortre ändan av Söderhallen. Tittade närmare och såg att det var 5001 som plockas på reservdelar. Kommer sakna den, trots alla nya boggibussar...

"Tappar luft även under körning"

Efter rast och 7015 till Karolinska går jag på 5038 mot Ropsten. Det är en kort sväng till Ropsten, därefter 15 minuters regleringstid. Ställer upp bussen och tar en lite promenad runt de kvällsstängda affärerna, går in i terminalbyggnaden. Ser en snabbtelefon med "buss info" och undrar lite vad den är till för. Sätter mig i bussen igen. Ser att det ligger en felrapport, tittar på den:

"Tappar luft även under körning i låg fart"

Inte den information man vill hitta, men ingenting jag märkt av. Kollar på manometrarna och de visar strax över sex bar. Startar motorn och får upp arbetstrycket. Jag får vara lite vaksam, tänker jag och kör iväg.

Jag undrar faktiskt varför bussen inte bytts ut tidigare under dagen, men inser att det not beror på att trycket inte sjunker när motorn är igång, det tar bara lång tid att få upp det. När jag kommer till hallen på fredagskvällen, dagen efter, ser jag att den är intagen i verkstaden.

Två varv på 76:an med boggibuss

Ställer bilen på hallen vid 16-tiden. Tar tvåan ner till Slussen. Skriver ut dagens och morgondagens körspecar i rastlokalen och går sedan upp till 76:ans hållplats. Ska ta en 76:a mot Frihamnen. Jag säger till mig själv att jag inte ska bli alltför ledsen om jag får en H18E, och försöker spela oberörd när det kommer en ny MAN boggibuss. 7514 - ny upplevelse. Går in i bussen och hälsar på föraren. Allt lugnt. Sätter mig tillrätta och öppnar dörrarna. Passagerarna går ombord. Lossar P-broms. Glider iväg.

Vid Berwaldhallen får jag för mig att prova bussens svängradie. Lägger mig i högerfilen och inser att om jag svänger för kraftigt kommer troligen bakänden gå på trafikljusen. Ojsan, det var inte planerat - så jag tar ut svängen mer än vanligt - särskilt som en Volvo kör om på vänstersidan. Kommer lite för långt fram mot trafikljusen vid övergångsstället, men det går bra. Ingen direkt fara, men lite oväntat att det krävdes att jag tog ut svängen så mycket för att gå fri. Som tur är har jag ett varv till på 76:an, så jag noterar för mig själv att den lösningen inte fungerade så bra. Kommer fram till Frihamnen. Låter folk gå av - mikrofonen fungerar inte, så jag får informera med hög röst. Kör fram till korsningen innan Magasin 3, försöker att inte ligga för nära staket och kör fullt rattutslag. Vänder på en femöring. Monitorerna hjälper mig att hålla koll, särskilt som bakersta sidomarkeringspositionsljuset syns i bild. Utnyttjar överhänget och svänger in bakom ettan.

Jag har avgångstid innan ettan framför mig, så jag kör fullt rattutslag i några sekunder och kommer iväg lugnt och fint. Låsningen av bakaxeln gör att bussen inte går in för mycket, men jag ser även att det är fritt genom monitorn. Vid Frihamnsporten stiger några passagerare på. En dam och två barn som precis varit med i Vi i femman stiger på vid Radiohuset. Jag frågar inte hur det gått, tänker inte på det - missade upplösningen när jag vände i Frihamnen. Rullar vidare mot Slussen. På Norrmalmstorg är det relativt mycket folk. Tittar bakåt i bussen när jag kört och ser att två personer står - den tar verkligen många sittande passagerare. Även på Karl den XII:s torg går det på flera personer och nu står några, men inte alls lika många som om det varit en H18E...

Vänder vid Ljusterögatan och kör tilllbaka till Frihamnen. Lägger mig i mitt i vägen vid Berwaldhallen och blockerar för bakomvarande bilar. Mycket lugnare, ingen risk att slå i trafiksignalen. Det är så jag brukar köra, vet inte varför jag provade det andra. Ta den plats jag behöver, bara jag är tydlig med det - får inte glömma det och mesköra. Vänder vid Frihamnen och kör tillbaka till Slussen. Avlösning. Paus. Två varv med 76:an i boggibuss är över. Lika lärorikt och kul som alltid...

Boggibuss på linje 76 - oj vad den sväljer

Körde precis 7514 på 76:an - till Frihamnen två gånger, från Slussen. På sista turen gick det på väldigt mycket folk vid Norrmalmstorg. Tittade bakåt i speglarna och förväntade mig se en massa stående. Tji fick jag. Nästan alla hade fått sittplats. Den tar många sittande passagerare, helt klart. Oj vad den sväljer, tänkte jag...

Sista varvet för natten och helgen

Går på sista bussen för natten kl 02.47 - samma rad hade jag haft dagen innan, med den skillnad att det var första delen av tjänsten för mig. Det blir buss 5064, en H18E, som går bra. Jag frågar föraren om det är mycket att göra på 96:an, eftersom jag bara kört 53:an tidigare, och han säger att det var en hel del. Jag kör ut från Nackagatan, rundar kvarteret och glider ut mot London Viadukten. Inte speciellt mycket folk och de flesta åker till Slussen. Någon enstaka passagerare följer med hela vägen. Vid Stureplan är det många som går ombord, de flesta tar bussen till Odenplan.

Skyltar om och kör enligt tidtabell, efter vändningen. Bussen känns helt okej, inga konstigheter. Vid Stadsbiblioteket är det en resenär som frågar om nattbuss 690 som brukade gå därifrån. Hon hade åkt med mig från Stureplan, men gått av vid Stadsbiblioteket. Jag ser att det står 690 på hållplatsen och säger att den verkar gå där, men hon säger att det inte är någon trafik på lördagar och söndagar. Jag inser att det är för att tunnelbanan går, så jag informerar om det. Hon hade inte en aning om detta, säger hon, och väljer att åka med tillbaka till Stureplan.

Vid Stureplan fylls bussen upp av glada resenärer. Kör vidare till Norrmalmstorg där ännu fler väntar. Även vid Karl den XII:s torg väntar många, klockan är nu runt 03.25. Vid Slottsbacken kommer en kvinna på, som ska till Slussen. Hon kommenterar att klockan är 03.33 på Katarinahissen. När jag tittar på BussPC:n är klockan där 03.33.30. Många kliver av vid Slussen, men ersätts av andra resenärer. Relativt full buss hela vägen till Sofia och vidare bort mot Skanstull. Lång kö vid Skanstull, eftersom jag blivit mellan fem till sex minuter försenad - pga att det är mycket folk. Vänder vid Sickla udde och har några minuter tillgodo. Passar på att dricka lite och gå ut i kylan för att få lite luft. Förvånansvärt pigg.

Kör igen mot Odenplan. Ett fåtal passagarere fram till Stureplan, där bussen fylls upp. Lite stökigt med folk som pratar högt, men inget anmärkningsvärt. Kommer fram till Odenplan. Jag tar mikrofonen och säger:
- Odenplan, slutstation, samtidigt som jag ser att de flesta går av, det är bara tre stycken som är kvar
- Men... det stod att bussen går till Odenplan?, säger en av dem högt och upprört
- Ja, detta är Odenplan, säger jag
- Jaha, det är Odenplan, säger de lite förvirrat, hej då
- Hej då, säger jag i mikrofonen - vilket av någon anledning känns väldigt främmande att säga i mikrofon... de går av och lugnet lägger sig i den mörklagda bussen.

Vänder och skyltar upp mot Sickla Udde. Ser att jag har 20 minuter planerad körtid från Odenplan till Nackagatan, där tjänsten slutar. Min bedömning är att det innebär att det kommer vara relativt lugnt, klockan är nu 04.45. Kör iväg. Ett fåtal passagerare. Vid Odenplan myllrar det av taxibilar blandat med glada människor, de flesta ser faktiskt glada ut. En kille i 20-årsåldern hoppar ut framför bussen och dansar - jag bromsar instinktivt och ifrågasätter hans beteende, för mig själv i tysthet.

Vid Norrmalmstorg är det fullt av taxibilar på hållplatsen, och några påstigande, men en bil från Securitas kommer upp jämsides med mig och sätter på sina saftblandare, varpå hållplatsen töms. Its a kind of magic, eller bara ett tecken på att taxichaufförerna insåg att de kanske inte borde stå på stopp- och parkeringsförbudzoner - i varje fall inte när parkeringsvakterna kommer. Bussens ankomst verkade vara en sekundär orsak...

Rullar vidare mot Slussen, Tjärhovsplan och Sofia. 05.03 kommer jag fram och ser min avlösare komma. Lägger i p-bromsen och plockar ihop mina saker. Byter några ord med föraren och följer med till Skanstull. Sista varvet för helgen är över.

Resenär SMS-räddad vid Waldermarsudde

Det är lördag förmiddag. Mannen kommer gående mot boggibussen, 7506, i ganska god tid innan avgång från Waldermarsudde. Han sätter ner sin väska, kollar in genom den öppna dörren och går sedan till biljettautomaten. Av ren reflex kollar jag BussPC:n och ser att det är en minut till avgång.

Som jag misstänker när han inte dyker upp igen, lyckas han inte få ut någon biljett. Jag går ut ur bussen och försöker hjälpa till. Det verkar som att automaten låst sig, mannen som är i 45-årsåldern, hade tryckt reducerat pris. Jag sa att om han hade mobiltelefon kunde han köpa en SMS-biljett istället, eftersom jag var tvungen att köra.

När jag berättat för honom vad han skulle skriva och han skickat iväg SMS:et körde jag. Han tyckte det var väldigt smidigt. Han tackar mig flera gånger för hjälpen. Återigen en resenär som räddats av en SMS-biljett.

Resenär SMS-räddad vid Waldermarsudde.

Paus mitt i natten

Gick på mitt pass vid 21.40-tiden. Det blev en 43:a till Ruddammen, därefter till Tanto och tillbaka till Ruddammen. Inte jättemycket folk, ganska lugnt. Därefter tommade jag till Roslagstull och gick som en 53 till Henriksdalsberget. Bussen var en mycket trevlig H17E  - 5074. En liten detalj var att vänster backspegel var sönder, vilket gjorde att det kändes som att någon trollade bort trafiken om jag inte tittade i nedre delen av den. Inte helt bra - en upplevelse jag kunde klara mig utan.

Tommade in bussen i hallen och höll rast. Tog en powernap - så gott det nu gick att koppla av på 20 minuter. Fångade sedan en 66:a mot Tenghdalsgatan, buss 5044. Körde 66:an ett kvarter och tommade därefter till Henriksdalsberget. 4,5 varv Henriksdalsberget - Slussen på ganska exakt två timmar. Det var roligt. 53:an kör jag inte så ofta längre nu när Hornsberg tagit över den. Slussen - Henriksdalsberget är också den del av linjen som jag tycker är roligast - roliga svängar. Tänker alltid på första körlektionen med buss när jag kör upp på klippan - ligga nära kanten med bakaxeln eftersom framvagnen flyttar sig snabbt. Ett bra råd, även om det inte är så mycket bussmöten just där kl 01.30 på natten...

Nu fortsätter jag med 96:an. Verkar vara ganska mycket trafik ikväll. Taxibilar.


Förarmöte kl 05

- Börjar du nu?, frågar jag föraren som jag träffar i rastlokalen
- Ja, du då?, frågar han
- Nej, jag har kört sedan tretiden
- Aha, du fick den där dumma tjänsten... Är det lugnt på stan?
- Jo, ganska. Fast det är mycket taxibilar vid Stureplan...
- Ja, det brukar det vara.

Fast taxibilarna vid Stureplan är verkligen i vägen. De står överallt och det går inte att smita förbi dem utan att det blir tunna skivor. Vänta på att de flyttar på sig, de kommer ingen vart heller - så man får bedöma hur mycket plats det finns. Speciellt jobbigt när de står längs med den långa refugen riktning Odenplan, på stoppförbud. 2,55 meter buss har problem att komma fram på 2,40 meters väg...

God morgon! T-banebytet gick sådär

Jag är inte bara bussförare. Jag är resenär också - till och från jobbet. Särskilt jobbigt är det så här i arla morgonstund, kl 02.15, när det vankas nattbuss. T-banan i Stockholm är jag bortskämd med - den går dygnet runt. Halvtimmestrafik - när övriga Sverige får nöja sig med en buss lite då och då.  Lät bilen stå hemma.

Skulle byta på Gullmarsplan. Tji fick jag. Bytet som skulle vara koordinerat gick i stöpet och en väntan på nästa tåg 13 minuter senare var inget alternativ. Kanske skulle ha hunnit, men vågade inte chansa.  

Sådant som händer. Det går fler tåg. Även mitt i natten. Och restidsgarantin kompenserar, om jag nu har hjärta att höra av mig till SL. Jag skulle kanske ha åkt ett tåg tidigare, men vad gör man inte för att tjäna sovtid...

En skön promenad blev det i varje fall i kylan... till närmaste taxi...

Digitalt spänningsavbrott



Den digitala färskrivaren behöver jag inte använda, men tyckte det var lite kul att den visade texten "spänningsavbrott". Är spänningsavbrott det samma som rast?

MTR vann T-baneupphandlingen

Upphandlingen av T-banan i Stockholm är nu avgjord. Det blev MTR  - ett företag med sin bas i Hongkong - som vann och tar över från och med november i år. Läs mer på [SL:s hemsida, 2009-01-20].

Boggibussens förarplats - en liten dokumentation

Instrumentpanelen i de nya boggibussarna är verkligen anno 2008. Den har lite mer displayer än sin föregåanger, den väldigt avskalade som återfinns i MAN:s ledvagnar från 2005, där till och med vital information såsom lufttrycket är dolt i defaultläge.

Displayerna är följande: (från vänster)

1. Placerad i varvräknaren, pressure - gastryck mätt i bar
2. (stor i mitten) Visar vilken växel som är i, dessutom indikerar den om retardern är aktiverad. Visar även informationsmeddelanden.
3. Placerad i hastighetsmätaren - Mätarställning

Under varvräknaren hittar vi bränsle- och temperaturmätare. Under hastighetsmätaren finns manometrarna för tryckluftssystemet.





Visarna är upplysta och ljuset sprider sig till bakomvarande tavla.




Bildskärmarna visar höger resp vänster sida av bakre delen av bussen. I den högra monitorn syns även bakersta bakdörren, inte helt fel. Det är färgtv, men det syns inte på kvällen. Speglarna är monterade likadant som i MAN-ledvagnarna, men tvärtom. Väldigt bra sikt bakåt i bussen.





Gammalt möter nytt, men alla är nykomlingar på rampen

Omnicitybussarna från Scania (H19) är nu ett minne blott på Söderhallen. De har lämnat för Hornsberg. Rampen används nu för att hysa de nya boggibussarna, samt några gamla H18E. Härom kvällen tog jag följande bild, som jag tycker symboliserar teknikgenerationsskiftet ganska bra... Gammalt möter nytt, men alla är nykomlingar på rampen.



Bildtext: Busslink 5050, 7506, 7502 och 5055 - rampen, Söderhallen, 2009-01-16

En boggibiogasbusskväll på 47E, del 2

Efter 30 minuters rast går jag ut till min buss igen. Den står där jag ställde den, som tur är. Den skiner i lacken och jag tänker på hur lång den är. Startar upp och kör upp till Tjärhovsplan och därefter Folkungagatan. Svänger vänster vid Londonviadukten och kör Stadsgårdsleden mot Slussen, därefter upp på Strömkajen via rampen. Höger vid Norrmalmstorg. Passar på att köra i vanlig fil ut till Djurgården. Inser dock att jag har en fördel i kollektivtrafikkörfältet vid Djurgårdsbron, eftersom jag måste ta ut svängen lite för att inte gå på staketet på höger sida. Får släppa förbi alla bilar och tar sedan svängen. Inga problem.

Lite mer folk nu och jag håller mig till 47:an. Kör flera varv. Vid ett tillfälle åker jag ut till Berwaldhallen och spanar in läget, men det är mörkt och stängt. Kör in på vändslingan, som jag sett andra bussar göra, och det går bra. Har uppsikt på ett träd, annars inga problem, så jag drar iväg mot Skansen igen. Det kommer folk springande vid Vasamuseet. Mot slutet av passet, framåt 23.30 tiden, kör jag sista turen ut mot Djurgården och fångar upp en handfull passagerare. Loggar ur extraturen och kör tillbaka till hallen. Precis på minuten lämnar jag över bussen till rangeringen.

- Hur gick det, frågar rangeraren, inga skador?
- Nej, det gick bra, säger jag
- Det där då, frågar en kollega som är med och pekar på sidan av bussen där det är en buckla
- Nej, den är gammal, säger rangeraren och fortsätter, det var en reporter från TV som gjorde den, under premiärvisningen
- Jaha, säger kollegan

Jag säger hej då och går till min bil. En boggibiogasbusskväll på 47E är över.

En boggibiogasbusskväll på 47E, del 1

- Vet du vad du ska få göra ikväll, säger TX till mig när jag kommer in där kl 17.59.
- Nej, säger jag och undrar om extrabussturerna på block 601 är inställda
- Du ska få köra boggibuss ikväll
- Vad kul, säger jag och gör inte några seriösa försök att dölja min glädje. Hela dagen har jag undrat om jag får köra boggi på kvällen...

Jag går iväg till rampen där 7505 står. Har sett den när jag kom till hallen en stund tidigare, men vågade inte riktigt hoppas. Ser bussen på håll. Den skiner i det kalla ljuset från strålkastarna som lyser upp hallgården. Kopplar loss rampkopplingen. Sätter den på hållaren. Slår på huvudströmmen. Går in. Sätter mig tillrätta. Bussen är redan säkerhetskollad, har varit ute tidigare på dagen, så jag startar, lägger i backen, kollar back-tv och glider bakåt.

Kör ut genom grinden. Höger. Väntar in en tvåa som möter. Kör vidare. Väljer att ta Folkungagatan bort till Medborgarplatsen. Kör ner på Söderledstunneln och därefter in på Centralbron. Bussen går som en klocka. Kör av mot Tegelbacken, svänger höger in på Vasagatan. Lägger mig i mitten av filen, men kommer sedan på att det kanske inte behövdes, det är ju en oehört smidig buss jag kör. Stannar lite utanför Centralen och gör i ordning stämpel. Därefter kör jag fram till Centralen, efter att ha loggat in mig som extratur på linje 47.

Första varvet är lugnt. Inte alls något folk nästan. Klockan är 18.30 och jag går som 47E både fram och tillbaka till Skansen. Njuter av körningen. Det finns ett extra hack i gaspedalen, som en kickdown, något som saknas i ledvagnarna. Skillnaden är att växellådan inte växlar ner, det verkar bara bli lite mer tryck i accelerationen. Märker även att växellådan är inställd så att den växlar från tvåan till trean precis i 30 km/h - det känns speciellt på Djurgården där hastighetsbegränsningen är 30. Det blir lite fler passagerare andra varvet. Verkar vara någon tillställning på Nordiska museét. Kör dock nästan bara halvfull buss.

Innan jag åkte hemifrån spanade jag in Berwaldhallens program och såg att det var konserter där. Så vid Centralen loggar jag in mig på 69K och kör mot Kaknästornet. Två passagerare åker med till Djurgårdsbron, därefter tomt. Det är 30 hela vägen ut till Kaknästornet. Svänger höger. Höger upp mot tornet. Stannar, eftersom jag inte har tidtabell och inga passagerare, och tar några kort på bussen (se nedan). Därefter kör jag upp till tornet och vänder. Dags för rast. Kör till Slussen och ställer upp bussen. Första raden på 47E är över.


Bildtext: Kaknästornet - en torsdagskväll i januari


Bildtext: En spegling av bussförarvardagen


Bildtext: 7505 på väg upp till Kaknästornet (med p-bromsdragen)

Omlagd körväg - med boggibuss

Kl 13.42 ropar RTL upp. Omlagd körväg enligt blålapp som finns i bussen. Sitter i 7516, det är lördag. En demonstration mot Israels krig i Gaza ska gå från Humlegården. Ett flertal linjer påverkas. Är 10 minuter försenad, eftersom det har varit grymt mycket folk från Tomteboda till Waldermarsudde. Dessutom har dörrarna krånglat och klämskyddet larmat, till synes utan orsak. Många som ska åka tillbaka mot stan också. När alla gått ombord tar jag ner mikrofonen i den splitternya boggibussen och säger:

- Lite trafikinformation - det är omlagd körväg på grund av en demonstration. Bussen kommer att gå till Karlaplan och därefter Karlavägen och Sveavägen till Sergels torg. Alltså, omlagd körväg.

Som vanligt när jag pratar i bussmikrofonen hör jag inte mig själv så bra, men kör vidare. Njuter av att förarplatsen i 7516 är så ny och fräsch. Njuter av luftfjädringen. Rätt mycket folk. Vid Vasamuseet repeterar jag "för nytillkomna resenärer". Kör därefter till Karlaplan. Hör en kvinna säga "oj, vi tog kanske fel buss". Hon repeterar det flera gånger och jag börjar inse att mikrofonen inte fungerar. Hon säger det till sitt barn - "men det gör inget, vi kan gå av på Karlaplan istället".

Efter Karlaplan vänder jag mig om i bussen och säger högt att det är omlagd körväg på grund av demonstration och att vi kommer ta oss till Sergels torg via Karlavägen, Rådmansgatan och Sveavägen. Jag trycker på Rastvarning på BussPC:n och RTL ropar upp. Undrar hur sen jag är. Jag säger att jag var minus fyra när jag började köra den omlagda körvägen.

Rådmansgatan - gör en vänstersväng. Inte mycket trafik. Åker förbi UR och parerar för en bil som gör att det blir lite tight - men det går. Ut på Sveavägen. Lite kö. Precis 10 minuter innan jag ska gå på nästa block, en 59:a, stannar jag vid Sergels torg och öppnar dörrarna. Även om jag försökt att inte stressa känner jag mig lite uppe i varv. Lätt att bli det när jag kör omlagd körväg - med boggibuss.


Ledbuss med stukad led - 5397 i hallen

Igår såg jag att 5397, en MAN-ledbuss, stod i ett av facken på Söderhallen. Det såg konstigt ut, för den hade en presenning över leden. Tittade närmare och såg att leden var borta. Tittade på felrapporten och det stod "kollision, kolla leden". Vet inte vad som hänt, men passade på att ta några bilder:


Bildtext: 5397 i hallen. Dragspelet, leden, är bortplockad och ersatt med presenning.

7512 - skadad på bakre överhänget - i hallen?

När jag går ut genom framdörrarna på den H18E som jag kört ser jag rakt framför mig 7512 ståendes på en av verkstadens parkeringsplatser. Helt nylevererad, men vad ser jag - en kvaddad bakdel. Upp med mobilen och dokumenterar, se bilderna nedan.

Jag blir lite rädd att någon skadats, men efter att ha pratat med en förare blir jag lugnare. Det verkar som att bussen fått skadan inne i hallen. Det finns så många pelare att det är väldigt trångt, särskilt för bakdelen. Verkar dock ha varit en ordentlig smäll...

Skönt att jag som förare inte förväntas köra in boggibussarna...


Bildtext: Svårt att få en bra överblick av skadan - det synliga är att plåten är borta och att fönsterna ovanför spruckit.


Fel på boggibussarnas svängbara axel

Före jul såg jag hur 7006 som jag precis överlämnat till en ny förare svängde ut från Sergels torg. Bakersta axeln svängde också, vilket den inte ska göra om dörrarna varit öppna, vilket de varit. Idag hörde jag att det blivit fel i programmeringen av de flesta boggibussarna just gällande den svängande bakaxeln. Det ska åtgärdas denna vecka.

Skillnaden mellan svängande bakaxeln och låst bakaxel är inte så stor. Men med små marginaler kan det vara viktiga decimetrar...

"59:an, men där händer det väl inget idag"

Träffade en av flexförarna på Sergels torg. Frågade om han körde på 47:an idag, men det gjorde han inte.

- Gör du?, frågar han
- Nej, jag kör 59:an
- 59:an, men där händer det väl inget idag?, säger han och skrattar
- Nej...

Skylt nerkörd korsningen Nytorgsgatan - Kocksgatan

En skylt - för övergångsställe - är nerkörd på Nytorgsgatan, i korsningen med Kocksgatan. Körde förbi där precis - hade fått meddelande via RTL att man skulle ta det försiktigt. Den låg verkligen dumt, inkräktade flera cm på min sida av refugen. Men, det gick. Tunna skivor. Gatukontorets jour är på väg dit. Fast det verkar mest vara riktning Malmgårdsvägen som det ställer till problem... Får se om det är åtgärdat vid nästa varv.

Beulas - spansk bussmodell

Bussnack läste jag precis om Beulas - som är en spansk tillverkare av bussar. Det har kommit några Beulas bussar till Stockholm - de nya City Sightseeing bussarna med öppningsbart tak. Hittade dessuom deras hemsida, som dessutom har en sidan på Swenska: http://www.beulas.net/suec/

Buss rammade bilar i Borås

En buss från stadstrafiken i Borås rammade igår tio bilar på en gata i Borås. Orsaken är okänd. Föraren uppger att det var fel på bromsarna. Bilarna hade demolerats ordentligt, som tur var skadades ingen människa allvarligt. Se video på [Borås tidning]. [Läs mer]

Truckdriving song - Galenskaparnas klassiker

Köpte Aftonbladet häromdagen och fick därför betala endast 69 kronor för TV-serien Macken på en medföljande DVD. En låt jag ofta tänker på när jag sitter där bakom ratten i den 18 meter långa ledbussen är Truckdriving Song. En suverän text. Tyvärr är de ledbussar jag kör inte 24 meter långa, men de kanske inför dubbel-ledbussar även i Stockholm? Linje 5 fanns ju med från början i blåbussplaneringen - vad har hänt med den?

Hittade den på Youtube också, så här är den:

 

Snöväder igen

Kommer till Slussen strax efter 14.20. Börjar 14.29 och ställer in stämpeln. Får buss 7016, som jag kört relativt ofta på senare tid. Öppnar framdörrarna, lossar p-bromsen och i med växeln. När alla gått på kör jag mot Karoliniska. Det går bra, ligger i tid och det är lagom med folk. Det börjar snöa. Först lite grann, därefter ökar det. Snön lägger sig på marken - de senaste dagarnas kyla gör att vägen snart blir vit. Vänder vid Karolinska och kör tillbaka till Slussen. Paus.

I väntan på tvåan inser jag att jag står vid fel hållplats. Ska mot Barnängen, inte mot Norrtull. Någon minut tillgodo, så jag skyndar iväg. Vid hållplatsen börjar en dam prata med mig om snön - och om linje 71. Vi konstaterar att det slog om snabbt och damen konstaterar att det var halt. Hon undrar var snösvängen är någonstans - förr i tiden var de ute direkt. Försynt försöker jag säga att det tar tid att komma ut, viss mobiliseringstid får man räkna med. Hon uppmärksammar att bussen mitt emot oss kör trots att en kvinna med barnvagn kommer springande. Tycker det är konstigt att föraren körde. Jag försöker få en syl i vädret, i snövädret, och skjuta in att det inte är så lätt att se, trots glasögon och backspegel. Inte för att försvara, men för att försöka få fram förarens perspektiv. Har man börjat köra är det säkrast att fullfölja, annars blir omgivande trafik bara förvirrad. Detta får jag dock inte fram, damen tenderar att mer och mer lyssna till sig själv - "det finns ju backspeglar". Till slut kommer hennes buss och hon avslutar det som från början var en riktigt trevlig konversation om vädret, men som snöade in på andra saker. Jag hör mig själv pusta ut...

Det är naturligtvis svårt att se saker ur förarnas perspektiv. Jag visste inte hur det var att köra buss innan jag gjort det själv, och retar mig ibland fortfarande på att förare stänger dörrarna rakt framför näsan - även om jag nu har en större förståelse för att så sker. Visst har alla rätt att vara missnöjda om servicen inte är tillräckligt bra - men hade det kostat något att lyssna om hon nu tog sig tid att prata med mig? Folk borde ju inte klaga på säkerhetstänkandet... det är ju också en del av servicen...

Control, alt, delete - och problemen försvinner

Sitter i 5387. Det är lördag. Ser föraren som jag löst av gå ut genom mittdörren. Hans ord ekar: Bussen är slö, den har ingen kraft i backarna.

- Prova i Erstagatan, så får du avgöra om du vill ha vagnbyte eller inte, sa han

Stänger dörrarna. Jag tänker, trots att bussen var slö kom han för tidigt, generösa körtider - anpassade för normal lördagstrafik - nu är det mellandagslugn. Ställer in stolen och speglarna. Lossa p-bromsen - växeln ligger i drive - som den kan göra på första generationens volvobigoasledvagn, det går inte med de senare varianterna. Kollar vänster spegel, döda vinkeln och högerspegel. Trycker ner gaspedalen. Kommer iväg. Märker direkt att den går segt. Riktigt segt. Växellådan växlar som besatt - ettan, tvåan, trean, fyran. Hastigheten ökar inte i samma hastighet som växlarna - ser hur nålen kryper upp till 30.

Detta är den slöaste buss jag någonsin kört, tänker jag under tiden som jag faktiskt hinner titta lite på den underbara utsikten på Katarinavägen. Sofia, dit jag ska köra min tvåa, närmar sig. De få bilar som är ute i lördagskvällen kör om mig. Jag klandrar dem inte, dels ligger jag i bussfilen, dels kör jag otroligt långsamt. Försöker gasa lite till, men nej...

Anländer till Tjärhovsplan. Släpper av passagerare. Stänger dörrarna. Rullar vidare. Svänger höger in på Erstagatan från Folkungagatan. Stannar. Öppnar. Stänger. Kör. Krypkör. Ofrivillig krypkörning. Bussen kämpar, jag överväger att kontakta RTL och be om vagnbyte, men avvaktar. Snart framme vid målet. Barnängen. Håller tidtabellen ganska bra, trots segandet. Alla går av. Jag slår av motorn. Istället för att kontakta RTL tänker jag på vad de troligen kommer att säga. Har du provat att starta om bussen - stängt av den på huvudströmbrytaren? Jag väljer att prova det. Går ut. Slår av. Räknar till 30 och slår på.

Startar motorn lagom till avgång. Lägger i ettans växel, eftersom jag tänker att det kanske är något med växellådan. Glider iväg efter att alla gått på. Jag känner kraften. Stannar vid Spårvägsmuseet. I med tvåan - så att automatlådan växlar två steg. Kör och har fortsatt god kraft. Vid Sofiaskolan satsar jag på D-läget. Och det fungerar, jag kommer iväg, bussen segar inte längre. Det är som de säger - starta om och bussen fungerar igen. Ibland i varje fall. Bussförare - det senaste tillskottet av IT-yrken. Control, alt, delete - och problemen försvinner.

Boggilös helg

Boggibussen lyste med sin frånvaro i trafiken när jag jobbade torsdag till söndag - såg 7504 och 7501. 7504 användes för utbildning i fredags. Såg däremot att det stod flera bussar i ett av facken på Söderhallen, kanske sparas de till efter helgerna.

Jag hade inte så många 600-omlopp, där boggibussen ska tursättas. Hade ett eller två. Speciellt hoppades jag på linje 47 i lördags kväll när jag skulle tomma till Söderhallen. Istället fick jag 5043 - en buss som visade sig vara helt okej - även om den fick för sig att bromsa in självmant när jag släppte på gasen. Det kändes som att växlingarna inte gjordes helt korrekt, men eftersom det försvann mot slutet av turen blev det ingen felrapport på det.

H18E är alltid H18E - helt okej. Synd att de ska tas ur trafik - utrangeringen har börjat...

Samtidigt är boggibiogasbussen alltid en biogasboggibuss - synd att jag inte fick en sådan i julklapp... eller i varje fall fick en tjänst där jag fick köra 7513 i några timmar utan tidtabell på Djurgården... eller bara två timmar med tidtabell... det blev en boggilös helg...

"Det är halt - det snöar"

Kör 55:an riktning Hjorthagen. Torsdag kväll. Snön lägger sig på den kalla marken, mysigt. Plötsligt sprakar bussPC-radion till. Ser att det står TL i displayen och väntar. Ett tag verkar det som att operatören på RTL tryckt på mikrofonknappen av misstag, men efter ett tag hörs hans röst:

"God kväll i vagnarna. Eftersom flera av er rapporterat om det. Det gäller framförallt linje tre, efter S:t Eriksplan, riktning Karolinska. Det är väldigt halt, så ta det lugnt. Alltså, kör försiktigt. Det är halt --- det snöar"

Att det snöar går ju att se. Att det är halt är en ganska logisk slutledning av att snön lägger sig. Samtidigt kan det finnas vissa ställen där det är halare än förväntat. En förare sa att han kröp fram med ledbussen efter S:t Eriksplan och ändå släppte det, så att han fick sladd. När jag körde trean lite senare på kvällen hade saltbilen varit ute, så det var inte halt alls - jag tog det dock väldigt lugnt.

Jag passade på att ta några bilder av årets första snöväder:


Bildtext: Snö vid Tengdahlsgatan - inväntar avgång mot Hjorthagen


Bildtext: En budbil lämnar röda spår i snön



Bildtext: 7022 svänger in mot Barnängens hållplats

Inget folk och ingen trafik - då går det undan

Körde första passet för året igår och fortsatte idag. Igår, på nyårsdagen, gick trafiken enligt söndagstidtabell - idag är det en vanlig fredag. Det som slår mig är att flera hållplatser där det brukar vara mycket folk nästan är folktomma. Med tvåan tidigare idag behövde jag inte stanna på Tjärhovsplan, vilket är väldigt sällsynt. Resultatet blir 12-14 minuters regleringstid. På linjen resulterar det i två till tre minuters stillastående.

Inga passagerare igår nästan. Dessutom ingen biltrafik. Det var rätt skönt att glida omkring, ingen stress alls. Och jag höll tidtabellen hela dagen. Inget folk och ingen trafik - då går det undan...

Gott nytt år - nu skuttar jag iväg på årets första arbetspass

Gott nytt år och god fortsättning på 2009.

Pudlarna skuttade fram på morgonpromenaden. Jag fick lotsa dem igenom raketrester och champagnekorkar - vår största pudel har vissa år  tyckt dessa varit goda att smaka på.

Snart ska jag iväg och bussa. Lite sovmorgon fick jag idag, började inte 00.01, utan mitt på dagen.

Solen skiner, kylan ger frisk luft - en nyårsdag när den är som bäst. Kombinera det med två varv på tvåan, lite 55:a och 66:a och vi har ett vinnande koncept...

Nu skuttar jag iväg på årets första arbetspass...




RSS 2.0