Somnartid

Vaknar 05.00 av att larmet på min mobiltelefon går igång. Ska ut och resa, känner mig oförskämt pigg. Hoppar upp ur sängen. Ut med de morgontrötta pudlarna, går en snabbrunda så att jag kan hinna med 05.49 tåget mot stan. Går ner till T-banestationen. Tänt, men inget folk där. Helt mörkt på displayerna. Klockan visar 04.45 - att de har glömt ställa om den, tänker jag och minns gårdagens busskörning där alla klockor gick rätt. Skumt.

Ett tåg tommar förbi, ingen påstigning. Klockan slår 05.51, 05, 55 - inget tåg. 06.05 kommer det. Ska till Bromma, men tåget går bara till Odenplan. Byte rekommenderas till pendeltåg mot Bålsta. Jag satsar dock på att se om det går en flygbuss, kan vara kul att se om det blir en Volvo 9700 med i-Shift - är väldigt nyfiken på den busstypen. När jag gått av hör jag i högtalarna att ett tåg mot Alvik går om fyra minuter. Bra. Tar det. Kollar på mobil.sl.se om det går någon 110 från Alvik till Bromma flygplats. Visst gör det det - kl 06.39.

Stiger av tåget och rusar ner. Klockan är 06.33. Blir 06.39, men ingen buss. En Volvo står dock och väntar. Den kör fram 06.41 och föraren väntar till 06.45 innan han kör. Jag tänker att han måste ladda upp trycket eller något. Föraren kör mjukt och bra. Kommer fram till flygplatsen och jag hoppar av.

Klockorna i terminalen visar på 05.55. Då börjar jag inse att min mobiltelefon har spelat mig ett spratt... All trafik har gått i tid, enligt tidtabell. Igår visade den rätt tid, men den måste ha uppdaterats under kvällen eller natten. Jag ställde om den manuellt i lördags för att inte missa söndagens påtid och antagligen har den automatuppdaterats efter det. Något skumt har hänt - oklart vad... Jaja, jag var ju ändå pigg kl 05  - eller 04 - när klockan ringde. Men nu börjar jag bli lite trött.

Jag gick inte över till sommartid. Jag gick över till sommartid + 1 timme.

Kallar det numera för somnartid...

Förrvirrande hållplatsnamn

Kör 76:an på ett 800-block. 5063. En av mina favoriter, sedan en lärorik natt på 96:an. Relativt mycket folk, några stående på första varvet från Slussen. Jag informererar vid Magasin 3 att det är här folk ska kliva av om de ska till Riga. Tallin och Finland ligger längre bort. Det som jag inser under detta varv är att det inte är helt solklart var Värthamnen återfinns. Hållplatsen Värtahamnen används för hotellet. Hangövägen ligger 50 meter före Färjetermnalen. Och Färjeterminalen heter så enbart riktning Ropsten.

Trots att jag försöker informera går folk av vid Värtahamnen på andra varvet. Inte mycket att göra åt, och de kanske skulle till hotellet - jag vet ju inte.

En hållplats som heter Färjeläget på ena sidan och Hangövägen över gatan. Det känns lite unikt. Förstår inte orsaken riktigt... Kom precis på att det kan ha att göra med att hållplatsen flyttats. Så måste det vara... Annars känns det på gränsen till onödigt förvirrande.

7511 i snöväder

Det snöade som sagt igår. Nästan det kraftigaste snöfallet på säsongen - i varje fall som jag kört i. Körde 7511 på 47:an. Det var halt vid Tomteboda och Walderarsudde. Passade på att ta en liten bild. En mycket mycket fin buss, även om den fått sig en smäll på höger bak. Den klarade backen utan problem, behövde inte höja upp boggin. Fast, en personbil höll på att köra mot körriktningen. Om jag varit tvungen att stanna är frågan om jag kommit igång så lätt igen.


En vanlig biogasbuss

Stannar med 7025 som en trea på Gotlandsgatan. Folk kliver på, kanske 20 personer. En av dem, som pratat med en arbetskollega,  stannar framme vid mig. Jag tycker mig höra att de nämner vätgas precis när de går på. Han säger:
- Är det en sådan här vätgasbuss det här?
- Nej, det är en vanlig biogasbuss, säger jag
- Jaha, en biogasbuss, säger han och vänder sig till sin kompis

Det är roligt när passagerarna frågar om bussarna. Det jag funderade över här är om jag nu mera ser biogasbussarna som vanliga. De är ju fortfarande lite nyare än etanolbussarna, men sådär vanliga är de ju ännu inte - om jag ser till SL-området i stort. Cirka  80 biogasbussar rullar i Stockholm idag.

Fast det är klart, jämfört med vätgasbussar är de ju vanliga.

En vanlig biogasbuss - till skillnad från elhybrid, vätgas eller något annat drivmedel som vi idag bara kan drömma om...

Snöoväder och halka - mer spännande än jag önskat mig?

Vad hände med våren? Återigen ställer jag frågan sedan ganska varmt och skönt väder förbytts till obamhärtig kyla, blåst och snö. Körde precis 7511 på 47:an och fick reda på hur den hanterar halkan (boggibuss). Ganska bra. Bra däck. Men slirade på plan mark vid Skansen, så att ABS-lampan tändes.

Nu ska jag köra 53:an. På returen blir det Finnberget. Kan bli mer spännande än jag önskat mig...

Dagen då repet fastnade i sidokameran

Kör 7525 på väg mot Ruddammen. Tommar. Det är lördag morgon, för knappt två veckor sedan. Jag har gjort säkerhetskontroll på bussen. Känner mig glad för att ha fått den nyaste boggivagnen som går i trafik. Kör längs med vattnet - mot Norr-/Roslagstull. Tittar upp på monitorerna som visar sidan på busssen. Men, vad ser jag. Det ser ut som ett rep som hänger från vänster sida. Jag kan inte stanna där jag befinner mig, så jag rullar vidare.

Vid Ruddammen har jag några minuter över. Går bak och kollar. Det sitter verkligen ett rep där. Når det, men det har kilat fast sig i kameran vilket gör att jag inte får loss det. Tycker det är lika bra att prata med RTL. Operatören frågar om det inte går att dra loss den och efter ett tag väljer han att skicka ut flexen.

Flexen väljer att göra vagnbyte, eftersom han inte känner för att klättra på bussen ute på stan. Vi möts vid Karlaplan och jag får 7515 istället.

Några tankar:
Jag såg inte repet när jag körde från hallen. Kanske borde ha kollat högre upp än sidomarkeringsljuset och däcken - samtidigt var det ganska mörkt kl 06 på morgonen, denna lördag. Det var kanske inte världens mest allvarliga fel, men jag tänkte att det vore synd om 7515 - som vid det tillfället var en av de få som inte blivit skadade på stan - skulle gå sönder. Jag tittade på den när jag slutade för dagen och repet var borta, men sidokameran satt lite löst. Ny design skapar nya oväntade problem. Jag kommer nog alltid komma ihåg dagen då repet fastnade i sidokameran.



Bildtext:  Tog några bilder på hur det såg ut från förarplatsen när jag kommer till Karlaplan.


Bildtext: I backspegeln - ett rep syns knappt, men vet du att det finns där ser du det hela tiden...



Bildtext: 7525 på andra sidan Karlaplan - på väg mot hallen för att repa sig...

5015 - farväl

I fredags såg jag 5015 ståendes utanför verkstaden, inne i hallen. Passade på att ta några bilder med mobiltelefonen för att dokumentera den en sista gång.






Bränslecells buss

Läste i DN att Mercedes Benz släpper en bränslecellsbuss. Det är samma typ av buss som testades i SL-trafiken för några år sedan. Den drivs av vätgas.

Läs mer: http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/ren-och-tyst-buss-med-branslecell-1.9987

Bussförare körde fel - blev misshandlad

En bussförare som körde fel i Malmö blev misshandlad. Enligt Aftonbladet hade han tvingats backa när han kommit till ett vägarbete. Ett par män i en bakomvarande bil började då kasta sten på bussen och därefter på föraren. Föraren blev skadad. Läs mer: [Aftonbladet, 2009-03-20]

Twitter

Har lagt till en twitter-logg - mikroblogg - som  uppdateras på andra tidpunkter än den stora bloggen...

76:an till Värthamnen på en söndag

Stannar med tvåan vid Slussen. Söndag eftermiddag, sista varvet. Kör buss 5384 - en fin förstagenerationens biogasledbuss. Öppnar dörrarna och passagerarna går ombord. En man som har en rullbar väska frågar:
- Hur tar jag mig till Värtahamnen nu?, säger han frågande
- Ja, det var en bra fråga. 76:an går ju inte idag
- Det sa SL.se att den gjorde
- Jaha, det var konstigt, säger jag, det får du säga till om
- Kan jag åka med dig någonstans?
- Ja, du skulle kunna åka med mig till Stureplan och ta ettan, säger jag efter att ha funderat en kort stund
- Eller kanske T-banan tlll Gärdet, säger mannen - glad över att ha kommit på ett annat alternativ
- Ja, det är bra. Kör på det, säger jag

Idag passade jag på att söka på förbindelser mellan Slussen och Värtahmamnen, till nästa söndag. Jag fick upp följande resalternativ:





Avgång kl 06.03 eller 06.12. Konstigt. Det saknas information om T-bane-alternativet? Borde det inte finnas en förbindelse mellan Slussen och Gärdet på en söndag? Vid en närmae anblick ser jag att det står måndag. Till skillnad från SJ, Swebus Express eller SAS-webbstjänster kan vi ju utgå ifrån att jag som resenär inte har lust att vänta till måndag morgon om jag skriver in 13.30 i sökmotorn...

Det som blir konstigt är att databasen inte markerar för den stressade användaren om  att det inte finns någon förbindelse på en söndag. Man måste läsa sig till att det är måndagen istället för på söndagen. Kanske skulle sökmotorn kunna visa ett annat alternativ - "vi vet att du inte skrivit in att du kan gå till en annan hållplats, men Värthamnen trafikeras inte söndagar. Därför föreslår vi Gärdet". För det alternativet kommer upp om jag kryssar i att jag kan gå från en annan hållplats för att spara tid.

Kanske en bugg eller ett feltänk i en annars vattentät suverän tjänst? Som du frågar får du svar. Kanske ska man hjälpa resenärerna att ställa frågorna rätt...

7519 i Liljeholmsterminalen

7519 kom före min buss i torsdags. Jag passade på att ta en bild. Det är inte mycket marginal mellan gasbehållarna på busstaket och lamporna i terminalen. Framför vindrutan skymtas pelaren med skärm som visar aktuell avgångtid. När de automatiska dörrarna väl stängts av föraren sätts back-kameran igång.


Bildtext: 7519 i Liljeholmsterminalen, avgångsplan, 2009-03-12 kl 07.33


Lite stressigt på linje 77 - förseningssyndromet slår till igen

Jag kör inte linje 77 så ofta. I gårdagens delade tjänst ingick den. Kommer till Liljeholmen kl 07.33  - 10 minuter tillgodo. Går ut bland bussarna och inväntar min avgång. Först kommer 7519 - som är tursatt på blocket innan mitt. Liljeholmsterminalen är ju lite speciell eftersom passagerarna väntar i en vänthall i anslutning till tunnelbanespåret. På så sätt behöver vi inte kolla biljetterna när de stiger på. Dörrautomatiken aktiveras och avaktiveras av föraren. Föraren frågar om inte mekanismen för att öppna dörrarna in till vänthallen fungerar, och jag säger att jag inte vet. Den förare som tar över får dock upp dörrarna och kan även sätta på backkameran utan problem. Backkameran filmar bussen bakifrån så att man ser en överblicksbild - väldigt smidigt.

Min buss, 7514, kommer. Jag sätter mig tillrätta och aktiverar dörrautomatiken. Inga problem. Avaktiverar automatiken och stänger sedan bussdörrarna. Backkameran på skärmen framför bussen sätts igång och jag glider bakåt.

I rondellen utanför Liljeholmsterminalen får jag ta ut svängen för att inte gå på med vänstersidan av bussen. Vägarbete - det blir trångt. Relativt mycket folk går på vid Hornstull. Glider över Västerbron. Njuter av utsikten - som alltid. Håller 50 på vägen ner mot Västerbroplan. Enligt tidtabell angör jag Fridhemsplan. Sedan börjar minutrarna ticka och minustiden öka. Rödljusen avlöser varandra. Busskö efter busskö. Det värsta är efter S:t Eriksplan. Fullt av bilar i mötande fil och en buss som effektivt blockerar min framfart. Bygget vid Karolinska gör också sitt. Kommer fram till Karolinska minus fem och gör spetsvändning. Fastnar vid det tillfälliga rödljuset. Lastbilar backar.

Vid S:t Eriksplan ligger jag nio minus. Anropar RTL och frågar hur jag ska göra med avgången från Liljeholmen. Får rådet att anropa dem igen när jag närmar mig. Gör så. Operatören vill att jag ska avgöra hur sen jag kommer bli, något som skulle kunna vara ganska stressande när jag ligger minus tio och inte vet hur lång tid det tar att köra den sista biten. Jag tar det dock coolt och säger att mellan tre till fem minuter kanske är rimligt. Operatören säger "Då sätter jag tre minuter".

7510 kör om mig och föraren tittar lite konstigt. Ropar upp honom och frågar om han kan vänta med att köra ner till gaten. Han säger att han ska tomma till hallen och att han tyckte det var konstigt att jag var så sen, eftersom vi hade samma körtid. Upplyste om lastbilarna, men får inget svar - så jag avbryter. Kör in och släpper av de sista passagerarna och glider sedan ner. Öppnar de automatiska dörrarna in till väntsalen. Men, vad nu, det går inte att öppna. Känner hur stressen kommer. Plötsligt. Dörrarna öppnar sig. Lite sura passagerare kommer ombord. Stänger dörrarna. Nej, det går inte. Ännu mer stressad. Jag svär för mig själv. Där, backkamera igång. Puh.

Stressen släpper dock inte. Jag brukar inte vara stressad, men nu är jag uppe i varv - resten av dagen.


Några tankar
Körtidern på 77:an är tighta. Boggibussen är en ny typ av buss för innerstaden. Den tar mer folk och hållplatsstoppen blir längre. Sedan slår ju förseningssyndromet till också - om det är långt avstånd mellan bussarna får första bussen ta smällen, medan den andra bussen som kommer bakom kan glida ikapp och köra om eftersom det inte finns så många passagerare till den.

En dag på Djurgården

Kommer till hallen strax innan 10-tiden. Ska köra ett 600-block hela dagen - utan tidtabell, förstärkningsbuss på Djurgården. Det har snöat ute. Ställer mig vid disken och väntar på att TX ska få fram bussar till de som ska ut och köra vanlig trafik. Ser att det ligger ett meddelande om att inga bussar får använda Klarafaret. Efter några minuter får jag 5057 - en H18E. Går upp till garaget och startar bussen. Kör ut. Tommar till Centralen via Centralbron och Tegelbacken.

Det är inte jättemycket folk. Börjar med att köra 47E till Skansen. Därefter tommar jag tillbaka till Sergels torg. Går som en 69K till Kaknästornet. Det är vinterväglag på vägen ut mot Blockhusudden. Inte överdrivet mycket folk. Frågar ett par turister var de skulle, de såg lite vilsna ut när det går av bussen vid Kaknäs. De skulle till tornet. Bra.

Förmiddagen - fram till kl 14 - förflyter lugnt. Varvar 47 med 69. Det är väldigt många extravagnar på 47:an, dels tursatta, dels sådana som går utan tidtabell. Vid ett tillfälle svänger jag höger vid Djurgårdsbron och kör ut till Manilla för att se om det är några passagerare som väntar på bussen. Det är det, men den ordinarie turen har inga problem att ta dem med sig. Kör smitvägen ut mot Waldermarsudde. Är glad att jag inte möter någon annan, det är smalare med snöklädd vägbana  - känns det som.

Kör in till stan igen. Köper en sallad och kollar sedan mobil.sl.se när nästa buss till Skansen ska gå. Parerar så att jag kommer in mellan den bussen och nästa buss. Tar paus vid Skansen. Efter några minuter anropar RTL. 5063 har kall förarplats och jag tillfrågas om att göra ett vagnbyte. Inga problem. Glider iväg till Waldermarsudde och inväntar 5063. Tar över och tommar den till hallen.

Väl vid hallen tar det lite tid innan TX hittar en buss åt mig. Det är tomt på blåbussar och han försöker jaga fram sådana först, till de som börjar runt 15. Efter 20 minuter får jag 5052 - som är tillbaka från sannering. Kör ut den till Waldermarsudde och kör en och en halvtimme innan jag tommar tillbaka till Söderhallen. 5052 var väldigt fin att köra. Som en H18E brukar vara. En dag på Djurgården är över.

Near miss incidents 2

Här kommer en till - inte lika allvarlig incident - men ändå...

Incident 2:
Birger Jarlsgatan, lördag kväll. Kastar ett öga i backspegeln för att se att jag håller ledbussen i bussfilen. Fortsatt färd mot Stureplan. Gul bil framför mig. Hör att en bil kommer på höger sida av bussen, kör snabbt och bromsar med skrikande däck. Jag kollar i backspegeln och ser bilen väldigt nära bussen. Den måste ha kört ganska snabbt och insett att det blev trångt.

Varför gick det bra denna gången: Bilföraren lyckades bromsa och jag höll bussen i mitt körfält.
Förmildrande omständighet: Det är ju 50 där...
Motargument till förmildrande omständighet: Inga andra bilar höll 50... snarare 30.

Ryan Air startar flygbuss på linjen Stockholm - Skavsta

Ryan Air börjar jaga priser även på marken. Flygbussarna får konkurrens på linjen Stockholm - Skavsta. Kanske ett led i att få mer kontroll på ankomst- och avgångstider och få mer spridda intäkter. Läs mer här |DN, 2009-03-05]

Near miss incidents

Jag brukar ha svårt för program som går ut på att visa hur dåliga folk är på något, men Sverige sämsta bilförare (på TV4)  har en liten annan inramning. De utser den bästa bilföraren av deltagarna i varje program, som får åka hem. Sedan utser de den eller de sämsta också - men det känns inte som mobbning utan mer som omfamning - "stanna kvar så ska du få lära dig köra bil lite bättre". Jag tänkte  dela med mig av en av helgens "near miss incidents" - som kanske kan nominera till framtida deltagande i Sveriges sämsta bilförare.

Incident:
Stannar vid Filmhuset - hållplatsen - med 76:an. Torsdag kväll. Kör 7506 - en fin ny MAN-boggi-buss som går som en klocka. Släpper av passagerare. Stänger dörr. Ser att det blivit rött - två kvinnor med barnvagn är i begrepp att gå över gatan. Ser en SUV komma bakifrån. Kör om mig. Håller 50. Kvinnorna på väg ut i vägen. Rött ljus 100% för bilar, grönt för gående. SUV:en fortsätter köra, passerar rödljuset i full fart. Kvinnorna vänder sig om efter den. Jag tutar - känns meningslöst, men kanske uppmärlsammar det någon. Vad ska jag göra...

Varför gick det bra denna gången: Tur, samt att kvinnorna såg sig om innan de gick ut på grönt, trots rött ljus för fordon.
Förmildrande omständighet: Bussen skymde höger rödljus.
Motargument till förmildrande omständighet: Vänster trafikljus visade också rött.



Jag gör också misstag - kör inte klockrent åtta timmar av åtta. Ska inte kasta sten i glasbussar. Men det jag skriver om ovan är mer kalkylerad risk eller mobiltelefonprat än rena misstag. Bilförarna som deltar i programmet är i en klass för sig. SUV-föraren vid Filmhuset nomineras härmed till nästa års säsong av Sveriges sämsta bilförare.

RSS 2.0