Inte igen, 7030 - tappade tvillingmontage

När jag kommer upp på Söderhallens hallgård ser jag en konstig syn. 7030, bussen som i höstas krockade med ett lastbilssläp men nu är tillbaka, nyrenoverad och fin står med ändan i vädret. En kollega tar kort med sin mobiltelefon:
- Vet du vad som har hänt?, frågar jag
- Ja, det hände något på Bondegatan. Den tappade däcken på Bondegatan häromdagen.
-  Aj då, säger jag
- Ja, verkstadskillarna sa att det var riktigt illa, den måste ha kört så länge, för det var inte mycket kvar av fästena.
Inser att jag inte har tid att stå där, så jag går iväg till 7511, gör mig i ordning för dagens körning. Kör förbi 7030 på vägen ut och spanar in. Hela tvillingmontaget på vänstersida ligger vid sidan om bussen. När jag kommer tillbaka några timmar senare tar jag en närmare titt på bussen, se bilderna nedan...

7030 på Söderhallen
Bildtext: 7030 - ingen upplyftande syn med ledbusakter i skyn
Tappat tvillingmontage nightshot
Bildtext: Drivaxel på en drygt två år gammal Volvo B9S 7500 ledvagn
En lastpall kommer lastad - med vaddå - en ledbuss
Bildtext: Intressant att lastpallarna pallar axeltrycket
Uppallad 7030 på Söderhallens hallgård
Bildtext: En unik syn - ledbuss upppallad - tvillingmontage på sidan
7030 tappade tvillingmontaget
Bildtext: Vänstersidas hjulhus
Vad ska man säga... Förslitningsskador kan bero på många saker. Eller rullade bussen bakåt?
Jag säger det första jag tänkte... "Inte igen, 7030"

Lära sig 62:an i flykten

Kör ut 5051 genom grinden. Klockan är 06.32. Jag ska köra förfogandevagn, delad tjänst. Har ett papper med mig som beskriver hur jag ska göra. Får välja mellan 62:an och 69:an. Valet är enkelt - jag kan inte 62:an. Får bara köra mellan Fridhemsplan och Norrmalmstorg/Sergels torg. Det får bli 69:an.

- Godmorgon, det är 5051. Jag har block 771 och vet att jag får köra 62:an eller 69:an. 62:an kan jag inte, så det får bli 69:an. Något tips på var jag ska börja, kom, inleder jag
- Godmorgon. Det stämmer bra det. Du skulle inte vilja prova dig på 62:an, det är en jättefin linje och inte så svår, kom
- Nja, det låter lite besvärligt, vet inte riktigt vart den går, säger jag och tänker febrilt igenom alla nummer jag har sett på de bussar jag har mött i stan
- Den går som en trea till Tegelbacken, sedan Karl den XII:s torg och till Norrmalmstorg. Det brukar vara mycket folk mellan Fredhäll och Fridhemsplan också, så om du vågar dig på det skulle jag vara väldigt tacksam, säger operatören
- Okej, säger jag, jag provar 62:an från Fridhemsplan. Är det Västerbron som är snabbast?
- Ja, det stämmer. Ropa upp mig om du behöver hjälp, jag säger klart slut

Kör till Västerbron. Svänger upp mot Fridhemsplan. Njuter av soluppgången, stans bästa förarplatsutsikt. Kör förbi Västerbroplan, fyrans hållplats, där står inte 62, kommer fram till Mariebergsvägen. Ligger vänster för att inte komma in som en fyra på Fridhemsplan. Ser hållplatsen, stannar. Tar en tidtabell och kollar linjesträckningen. En 62:a står framför mig. Jag skyltar upp när den kör iväg.

Första svängen har jag sett andra bussar göra hur många gånger som helst, från trean. Jag har även gjort den med övningskörningsbussen. Hantverkargatan går bra. Tegelbacken, bommar rätt hålllplats, kör förbi på treans, men inget folk så det spelar ingen roll känns det som. Gustav Adolfs torg. En taxi blockerar vänstersvängen för mig in på Kungsträdgsgatan. Släpper av min enda passagerare på Norrmalmstorg. Känner mig glad och entusiastisk. Klarade det.

Det är inte varje dag man får lära sig en ny linje under tiden som man kör den... Jag kommer att minnas det som dagen jag lärde mig 62:an i flykten...



Trafikstart för Solarisbussarna i mitten av oktober?

Efter lång väntan - längre än väntat i varje fall - verkar det nu som att Solarisbussarna är på väg att levereras. De första bussarna har kommit och en kollega sa att hon hört att utbildningen skulle ske ganska snart. Det ska bli riktigt roligt att stifta bekanskap med dessa bussar. Trafikstart i mitten av oktober. Mitten av oktober är ju ganska snart...

Polisbil under utryckning välte på Kungsholmen

Kör trean riktning Karolinska. Lördags kväll. 5383 går fint. Lite annorlunda instrumentering än de senare Volvo-bussarna av samma modell, 7001-7009. Har precis kört 7004 som indikerade för hög temperatur. 5383 saknar en sådan mätare, i varje fall vad jag kan se. Kommer fram till Kronobergsgatan. Ligger i tid - inga av- eller påstigande på hela Hantverkargatan. Svänger in på S:t Eriksgatan. Blåljus. Stannar vid Fridhemsplan.
Avgår enligt tidtabell. Kommer fram till Fleminggatan. Mycket bilar. Avstängt til höger. En bil har vält. Fullt av poliser och brandbilar. Rakt fram är det framkomligt, vad det verkar. Något har dock hänt, för bilarna blir stående. De verkar ha kört ihop. En polis kommer och pratar med dem, tittar på körkort. Förardörren är öppen, så jag kommer inte förbi. Två passagerare kommer fram och kollar - säger att det är en polisbil som har vält. Väljer efter några sekunders betänketid att köra vänster om refugen, mot trafiken. Jag avvaktar fri väg, tar det väldigt lugnt för att bilisterna ska förstå min manöver. De får grönt och det blir tomt, fördel att det är kl 21.30 på kvällen. Glider försiktigt förbi på vänster sida om refugen. Det går bra. In till höger mot hållplats.
Anropar RTL, jag har inte hört något om olyckan via radion och tänkte att det kanske är bra att informera om att även trean påverkas - inte bara ettan. Operatören ropar upp när jag är vid Karolinska, några minuter senare. Han säger att de haft så mycket med ettorna att göra, att det inte riktigt fanns tid att kontakta treorna. Polisen har fullt upp, men ska enligt uppgift leda trafiken förbi olycksplatsen. Jag informerar om att även jag hade problem att komma förbi, att jag fick köra vänstertrafik. Han tackar för mitt tålamod och tyckte det var bra att jag löste situationen.
Läser sedan på nätet att polisbilen var på väg till Lidingö för att undersöka ett larm om skottlossning. Några vittnen uppgav enligt Aftonbladet att den kört i 110 km/h, men det verkar snabbt även för polisen mitt inne i stan? Det är en extra risk att köra utryckningsskörning - frågan är väl vad som hände... Ett trafikljus var nerkört, såg jag. Som tur var blev det bara lindriga personskador.
--- Läs mer:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1713203/ryckte-ut-pa-skottlossning-voltade http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5822909.ab
http://www.dn.se/sthlm/polisbil-valte-under-utryckning-1.956410

Solaris på ingång?

Enligt rykten är den första Solaris-bussen på ingång till Söderhallen, om den inte redan har kommit. 28 bussar kommer är än så länge inköpta.

Risig retarderreaktion

5396 anländer några minuter för sent. Jag hälsar på föraren och frågar om det är några nyheter på fyran, var ett tag sedan jag körde senast. Han säger att den enda nyheten är att man ska köra in i allén vid Östra station. Mycket folk också, upplyser han mig om. Jag sätter mig tillrätta. Ställer in stolen, stänger dörrarna. Känner mig lite ringrostig, som vanligt efter en och en halv veckas frånvaro från förarstolen. Kör fram. Öpnnar och släpper på folk. Glider iväg. Har koll i högerspegel. Kollar vänster. Bromsar, bilar kommer. Glider ut. Måste gå ut mot vänster för att dra med bakersta axeln, vill inte att den ska gå på trottoaren.
Rondell. Högerblink. Ner på Skanstullbron. Vänsterfil, bussfil. Bussen segar sig upp i 40 - 50. ABS-lampan lyser. Jag trycker ner bromspedalen lite, för att få igång retardern. Det är en väldigt effektiv retarder på MAN-ledbussarna. Inväntar ketchup-broms-känslan. Det händer inget. Har ännu inte tryckt så hårt att lufttrycket aktiverat bromsarna. Ser inte ens retardersymbolen på displayen. Eftersom jag har medlut och trafikljus trycker jag lite hårdare. Hör växellådan växla ner, men inte en tillstymelse till retarderljud - den brukar vina. Det är en viss skillnad att bromsa en ledbuss utan retarder, men det är klart att det går. Gör en mjuk inbromsning och stannar vid trafikljuset.
Provar några gånger till på vägen mot Radiohuset. Samma sak varje gång. Ingen reaktion alls. Fyran är relativt backig. På Västerbron bromsar jag in lite mer än jag brukar på toppen för att undvika att behöva lägga an bromsarna mer än nödvändigt i slutet av backen ner mot Västerbroplan. Samma sak på tillbakavarvet.
Jag säger till föraren som löser av. Han noterar det och kör iväg.

Senare på kvällen träffar jag samme förare och han säger att han inte märkt något fel. Jag bestämmer mig ändå för att skriva felrapport när jag får samma buss på sista varvet - kanske var retardern urkopplad av någon anledning som jag inte vet. Det fanns dock ingen notering om det. Det påverkade körupplevelsen negativt, kanske för att jag är så van vid retarderns ketchup-effekt och har lärt mig uppskatta den. Risig retarderreaktion...

"Hellre fyran än någon picknicklinje"

Står på Gullmarsplan och väntar på fyran. Torsdag kväll. Det var ett tag sedan jag körde den. Passar på att fråga en förare om det är några nyheter på linjen. Även om jag kollat både anslagstavla och intranät är det lätt att missa information.
- Nej, det är inga nyheter på linjen. Hur längesedan var det du körde den?, frågar chauffören
- Det var ett tag sedan, vi har inte den så ofta på Söderhallen, i varje fall har vi inte haft det tidigare, säger jag och funderar på om det var fyra eller åtta, fyran har verkligen varit en udda fågel bland tjänsterna.
- Ja, det är mycket folk idag.  Fast jag kör mycket hellre fyran än någon picknicklinje, fortsätter chauffören. Här händer det ju saker hela tiden. Tiden går snabbt.
- Jo, det är klart, säger jag...
Någon som har hört uttrycket picknicklinje tidigare? Jag antar att det anspelar på linjens belastning - att det är mycket folk och att tiden går snabbt.
Att köra fyran är ingen picknick... Hellre fyran än någon picknicklinje.

RSS 2.0