En riktig genomkörarhelg

I helgen körde jag intjänster, det vill säga började på eftermiddagen och jobbade till tidig natt. I lördags till 24.50 (00.50) och i söndags till 23.09. Jag fick börja med att köra en 53:a, med en H19 (Scania OmniCity) till Roslagstull, Finnberget, Roslagstull och Slussen. Eftersom det var längesedan jag körde H19 var det lite ringrostigt de första tio metrarna, men sedan bar det iväg. Uppskattade verkligen sjö-gången - OmniCityn är känd för att dansa, när luftfjädringen justerar sig efter aktuell last. Följdes av en Volvo av senare snitt på tvåan. Kvällen avslutades med första generationens biogasbuss på trean, som jag sedan tommade till Söderhallen.

På söndagen körde jag 7009, som är mellanvarianten av biogasbussarna - den äldre karossen, men nyare än 53-seriens Volvo. Därefter blev det en MAN på tvåan. Därefter fångade jag en 55:a, som var tursatt med en H19 - 5177. Denna körde jag in i hallen, eller rättare sagt, jag rampade den innan min rast. Att rampa en buss innebär att parkera den utomhus, på rampen - uppställningsplatser - och koppla in el och luft. Eftersom jag aldrig har rampat en H19 tidigare, tog det c:a 10 minuter att lista ut hur jag skulle sätta i luftslangen. Jag måste ha varit lite trött, för när jag pratade med TX insåg jag hur enkelt det var. Så oförskämt smidigt, jag satte den bara på plats och så koplade den med en suck. Borde kunna ha listat det genom att titta på hur de andra bussarna som stod bredvid var kopplade. Men till nästa gång vet jag.

image66

Efter rasten blev det en trea med en individ ur den tidiga 70-serien till Södersjukhuset. Vände där och körde tillbaka till Slussen. Därefter tillbaka till Södersjukhuset med ytterligare en buss - en av de nyare 70-serierna - 7019. Femte och sista raden för helgen körde jag en tidig Volvo-variant igen, på linje två.

Det var en bra helg ur busserfarenhetsynpunkt - jag fick köra alla typer av individer som Söderhallen har. Utom H18E, men eftersom det är en av de vanligaste modellerna just nu saknade jag inte den. Det var en riktig genomkörarhelg...

---
Fotnot. Jag återkommer med lite mer utförliga beskrivningar av vissa händelser under helgen. Stay tuned...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.