Om Volvo V70 varit en buss...

...så skulle den ha haft dörrbroms. Nu har den en elektroniskt kontrollerad p-broms som släpper om man gasar. Fick prova att köra en V70 2.0 Flexifuel härom veckan och det var trevligt - en fin förarmiljö och kvalitetskänsla. Men det som jag fastnade mest för var p-bromsen. Först fattade jag inte riktigt vitsen med att ha en elmotor som drar åt bromsen, men när jag kom på att den släppte om jag gasade tyckte jag det var ganska bekvämt.

Faran är naturligtvis om jag skulle gasat av misstag... På bussen släpper ju inte dörrbromsen - vanligtvis - om dörren är öppen. Frågan är hur det fungerar med dörrarna på V70:n, det fick jag inte möjlighet att testa.

Tydligen drar den åt p-bromsen om nyckeln tas ut - vilket jag inte visste. Läs mer här: Auto, motor, sport, 2007-02-02

Så nästa steg borde vara en personbil med hjälpbroms - kanske retarder...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.