7501 - några skillnader

Fick köra 7501 för ett tag sedan. Har inte kört den sedan utbildningen i höstas, så det var spännande. De var den första boggibussen som levererades och har några små skillnader mot senare levererade individer. 
  • Bromsarna: Den känns annorlunda i bromsarna. Trycker man ner pedalen exempelvis vid rödljus är det nästan som att hållplatsbromsen har aktiverats, bussen hålls kvar efter att jag släppt upp bromsen. Det finns tendenser till det även på de andra bussarna, men inte lika utstuderat som i 7501.
  • Stoppknappar: Standarden är gula hållare med röd stoppknapp. I 7501 är alla dessa gråa med röd knapp. Det är snyggt, men frågan är om inte de gula syns bättre. Fast det är kanske en vanesak, de grå/röda är ju större och kanske lättare att trycka på.

Det finns kanske ännu fler skillnader, men dessa är de som jag kunde upptäcka spontant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.