Tisdagstema: Boggibuss-oops!

Veckans tisdagstema är Oops!. Boggibussarna är långa och har på senare tid varit inblandade i flera incidenter. För några veckor sedan var det 7515 som gick emot en lastbil som parkerat på en busshållplats någonstans i Stockholm. 7510, som gick emot en glasskiosk i slutet på maj, är ännu sig inte helt lik - frågan är om det beror på kollisionen eller att den bara trilskas rent allmänt. Boggibussen är en riktigt trevlig buss att köra, men det blir snabbt trångt om bilar står i vägen och man måste köra ut snävare än planerat. Exakt vad som hände i fallet med 7515 vet jag inte - men jag fick avbryta mitt pass som förfogandevagn med 7525 på Djurgården och tomma in busen till Söderhallen. 7525 togs över av den förare som körde 7515 just när skadan bedömdes så stor att bussen var olämplig att gå i trafik.

Inga personskador och bussen gick i trafik en vecka senare. Vad säger man. Det är lätt hänt, trots att man tar det lugnt och ser sig om. Oops! Boggibuss-oops!

Bildtext: Högersidas bakre positionsljus har fått sig en törn.

Bildtext: Högersida, lite högre upp - också krockskadad





Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

En p-vakt på varje buss kanske skulle vara en idé? Så kan alla felparkerade bilar lappas och bussarna kan gå i tid?

2009-07-28 @ 11:09:30
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Det här var en riktigt bra tolkning. Och så ser man lite av fotografen reflekteras också. ;)

Ha det gott.

2009-07-28 @ 11:26:58
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: Nukke

Voi vad harmt !!!! Liksom att man tänker att man behöver inte vara so försiktig då det är en stor buss där.Liksom den inte kan skadas då den är så stor o av metal. voi, voi....



ps. jag har ganska intressant bil i min bild om du har tid att skåda !!? :)

2009-07-28 @ 11:31:06
URL: http://nukkekotinukke.blogspot.com
Postat av: Monkan

Ja oops. Förvånande ändå att det inte händer oftare, som bilarna parkerar i den här stan. Och om ni skulle sätta flugpapper på sidorna på bussarna så skulle ni i alla fall definitivt fånga en och annan cyklist... De är ju helt galna!



Bild två var läcker. Väldigt fotogenisk skada ;-) blankputsad? Buss, solblänk, nästan synlig fotograf, och spegling av en hel massa bussar i bakgrunden.



Angående 46:an, jag vet inte om spårvagnsmuseet som du skrev är samma sak som spårvägsmuseet, i så fall är det väl bara nåt stenkast från 2:ans ändhållplats, inbillar jag mig, jag har aldrig åkt dit, måste åtgärdas snarast! :-) Vi klev i alla fall på vid Norrmalmstorg och "vår" busschaufför sa att den gick 2:ans väg. Men... i helgen såg jag ju en dubbeldäckare parkerad nere vid vattnet ute på Djurgårn, där jag tror att spårvagnarna "bor".

2009-07-28 @ 12:57:41
URL: http://fotobunten.blogspot.com/
Postat av: Ola

Du kanske skrivit om detta förut, men varör envisas man med att köra boggiebussar där det är så trångt?

Hade det inte varit smidigare med ledbussar? Personligen tycker jag ledbussar är betydligt lättare att komma fram med där det är trångt, så länge det inte krävs backning...



Sett min nya bussblogg förresten?

2009-07-28 @ 19:50:56
URL: http://jobblogg.olasand.se
Postat av: Jo

Jag hoppas att du inte jobbar nere i Gbg, utan mest uppe i Sthlm. Annars hade jag kunnat förstå varför bussarna ser ut sådär, så som chaufförerna kör i Gbg. Man kan ju tro att de har snott bussarna, hela bunten, så som de kör.. ;) Jag kör väldigt avvaktande när det kommer en så stor buss, eftersom man aldrig vet vad de ska ta sig till eller när de får för sig att byta fil. :D

2009-07-29 @ 11:15:21
URL: http://frkp.blogspot.com
Postat av: Ola

Här kommer ett svar på din kommentar på min blogg om min kommentar på din blogg!



Jag känner till en linje här i Göteborg, linje 25, som tidigare kördes med boggiebussar eftersom en bro inte tillät axeltrycket från en ledbuss. Det har de dock fixat nu, så nu går linje 25 med helt nya MAN-ledbussar. (Tyvärr kör jag inte linje 25...)



Annars kan vi rulla på vart vi vill med bussarna. Det finns flera exempel i Göteborg där man får köra buss men inte lastbil eller fordon över 3.5 ton!



Hoppas ni får behålla era boggiebussar på ditt garage, det verkar ju vara väldigt fina bussar. Fast du kanske byter garage om bussarna flyttas!?



Slutligen "Jo" har jag tagit åt mig av din kritik av mig och mina kollegor här i Göteborg. Skall tänka på att sänka farten så att även du som är van vid Stockholmstrafikens lugna tempo skall klara av att åka buss i Göteborg ;-)

(Annars klagar Göteborgarna själva på att kollektivtrafiken i stan är för långsam och sneglar avundsjukt mot Stockholm...)

2009-07-29 @ 16:13:17
URL: http://jobblogg.olasand.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.