Near miss incidents

Jag brukar ha svårt för program som går ut på att visa hur dåliga folk är på något, men Sverige sämsta bilförare (på TV4)  har en liten annan inramning. De utser den bästa bilföraren av deltagarna i varje program, som får åka hem. Sedan utser de den eller de sämsta också - men det känns inte som mobbning utan mer som omfamning - "stanna kvar så ska du få lära dig köra bil lite bättre". Jag tänkte  dela med mig av en av helgens "near miss incidents" - som kanske kan nominera till framtida deltagande i Sveriges sämsta bilförare.

Incident:
Stannar vid Filmhuset - hållplatsen - med 76:an. Torsdag kväll. Kör 7506 - en fin ny MAN-boggi-buss som går som en klocka. Släpper av passagerare. Stänger dörr. Ser att det blivit rött - två kvinnor med barnvagn är i begrepp att gå över gatan. Ser en SUV komma bakifrån. Kör om mig. Håller 50. Kvinnorna på väg ut i vägen. Rött ljus 100% för bilar, grönt för gående. SUV:en fortsätter köra, passerar rödljuset i full fart. Kvinnorna vänder sig om efter den. Jag tutar - känns meningslöst, men kanske uppmärlsammar det någon. Vad ska jag göra...

Varför gick det bra denna gången: Tur, samt att kvinnorna såg sig om innan de gick ut på grönt, trots rött ljus för fordon.
Förmildrande omständighet: Bussen skymde höger rödljus.
Motargument till förmildrande omständighet: Vänster trafikljus visade också rött.



Jag gör också misstag - kör inte klockrent åtta timmar av åtta. Ska inte kasta sten i glasbussar. Men det jag skriver om ovan är mer kalkylerad risk eller mobiltelefonprat än rena misstag. Bilförarna som deltar i programmet är i en klass för sig. SUV-föraren vid Filmhuset nomineras härmed till nästa års säsong av Sveriges sämsta bilförare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.