En dag på Djurgården

Kommer till hallen strax innan 10-tiden. Ska köra ett 600-block hela dagen - utan tidtabell, förstärkningsbuss på Djurgården. Det har snöat ute. Ställer mig vid disken och väntar på att TX ska få fram bussar till de som ska ut och köra vanlig trafik. Ser att det ligger ett meddelande om att inga bussar får använda Klarafaret. Efter några minuter får jag 5057 - en H18E. Går upp till garaget och startar bussen. Kör ut. Tommar till Centralen via Centralbron och Tegelbacken.

Det är inte jättemycket folk. Börjar med att köra 47E till Skansen. Därefter tommar jag tillbaka till Sergels torg. Går som en 69K till Kaknästornet. Det är vinterväglag på vägen ut mot Blockhusudden. Inte överdrivet mycket folk. Frågar ett par turister var de skulle, de såg lite vilsna ut när det går av bussen vid Kaknäs. De skulle till tornet. Bra.

Förmiddagen - fram till kl 14 - förflyter lugnt. Varvar 47 med 69. Det är väldigt många extravagnar på 47:an, dels tursatta, dels sådana som går utan tidtabell. Vid ett tillfälle svänger jag höger vid Djurgårdsbron och kör ut till Manilla för att se om det är några passagerare som väntar på bussen. Det är det, men den ordinarie turen har inga problem att ta dem med sig. Kör smitvägen ut mot Waldermarsudde. Är glad att jag inte möter någon annan, det är smalare med snöklädd vägbana  - känns det som.

Kör in till stan igen. Köper en sallad och kollar sedan mobil.sl.se när nästa buss till Skansen ska gå. Parerar så att jag kommer in mellan den bussen och nästa buss. Tar paus vid Skansen. Efter några minuter anropar RTL. 5063 har kall förarplats och jag tillfrågas om att göra ett vagnbyte. Inga problem. Glider iväg till Waldermarsudde och inväntar 5063. Tar över och tommar den till hallen.

Väl vid hallen tar det lite tid innan TX hittar en buss åt mig. Det är tomt på blåbussar och han försöker jaga fram sådana först, till de som börjar runt 15. Efter 20 minuter får jag 5052 - som är tillbaka från sannering. Kör ut den till Waldermarsudde och kör en och en halvtimme innan jag tommar tillbaka till Söderhallen. 5052 var väldigt fin att köra. Som en H18E brukar vara. En dag på Djurgården är över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.