Nattbuss för nattbus

Natt mot lördag. Går på 55:an vid Slussen 24.11. Buss 5071. Har haft 40 minuter rast och suttit i lugna rummet och halvslumrat, powernap - så jag känner mig pigg. Rullar iväg. Inte så mycket folk. Kommer fram till Tengdahlsgatan, låter passageraren gå av och släcker sedan ner. BussPC:n skyltar om till Ej i trafik och jag glider iväg mot Sickla Udde. Parkerar på hållplatsen, som inte är någon hållplats men som har ett vindskydd. Ser Tvärbanan åka iväg, ännu inte så sent att den slutat gå. Kör fram 24.40 och ställer mig på hållplatsen. En man står och väntar på Tvärbanan, som går om 20 minuter, men gör ingen ansats att intressera sig för min 96:a. Jag avgår enligt tidtabell, riktning Odenplan.

Vid Luma går det på ganska mycket folk. Två damer undrar om de kommer nära någon T-bana med mig, och jag säger att jag passerar Skanstull och Slussen, men tar vägen via Sofia/Barnängen.  
- Hur lång tid tar det då?, säger en av dem.
- Det går ganska snabbt, rätt tighta körtider. Jag ska se, säger jag och kollar BussPC:n. Ska vara på Slussen 01.09, fortsätter jag
- Är det snabbt, säger en av damerna.
- Tänk på alternativet, säger den andra, vi ska ju ändå vänta på bussen
- Ja, just det, ja - vi följer väl med då, säger den första och går ombord

Stänger dörrarna och rullar iväg. Svänger in under hotellet, höger ut mot Skanstull. Damerna går av där. Jag kör vidare. Ligger någon minut minus, är som sagt ganska tighta körtider. Inte så att det stör, mer så att det blir körning utan tidsreglering. Vänder runt vid Barnängen och ut som en 53:a mot Folkungagatan. En kollega går på vid Ersta sjukhus. "Jag trodde att du redan passerat", säger han. Jag säger att det är ganska snäva körtider och en del folk. Kör vidare. Får bra flyt sista biten ner från Tjärhovsplan. "Det gick ju ganska bra", säger kollegan och jag ser att jag ligger på tidtabell igen. Vi säger god natt och jag stänger dörrarna.

Vid Stureplan är det mycket taxibilar. Inget ovanligt. Det som är lite speciellt är att Sturegatan är avstängd, så taxibilarna står på Birger Jarlsgatan. Kommer förbi ganska smidigt, inga bilar som tar upp passagerare vid taxiplatsen - och då kommer jag fram utan problem. Kommer fram till Odenplan i tid. Kollar igenom bussen och tommar sedan runt kyrkan. Kör fram. Inga passagerare går på och jag kör vidare. Två tjejer går på vid Stadsbiblioteket. Stureplan, frågar de och jag säger "javisst". Stannar vid Stureplan. Mycket taxibilar, men det går att komma fram. Relativt mycket folk vid Norrmalmstorg och ännu mer vid Slussen. De stiger av vid Tjärhovsplan. Jag tittar oroligt på den något överförfriskade tjejen som vinglar av, men det verkar gå bra. Kommer fram till Nackagatan precis enligt tidtabell, eller rättare sagt 11 sekunder för sent. Hälsar på avlösaren, informerar om vindrutetorkaren som inte går att stänga av och hänger med till Skanstull. Klockan är 02.05 när jag hoppar av.

En rad på nattbussen för nattbuset är över.

Kommentarer
Postat av: CeciliaLinnéa

Svar på din kommentar hos mig.



Ja det är absolut samma sak i Söderort, särskilt vid vissa hållplatser (oftast knutpunkter med tunnelbana och andra trafikslag). Jag gör alltid en bedömning vid varje tillfälle, tumregeln är dock att om jag har börjat blinka ut så har jag lämnat hållplatsen. Fast jag slänger alltid en blick på trafiken, väger in hur ofta busslinjen går, hur stor risken är att det kommer fler springandes, hur den försenade avgången påverkar resten av turen och ja lite andra variablar.

2009-05-12 @ 13:52:12
URL: http://cecilialinnea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.