Pass 18: Backspeglar och hållplatsbromsar

Det artonde passet började med att jag hämtade ut buss nr 7020 ur garaget på morgonen. Jag gjorde säkerhetskontroll och tommade sedan till Norrtull. Jag frågade en av mina bussförarkollegor om lämplig tomkörningsväg och hon sa att hon hade hört om någon som kört ner till Kungsgatan och sedan ut på vägen som leder förbi kaninhålorna mot Norrtull. Eftersom den vägen skulle kräva att jag tog "tunneln" vid Slussen valde jag bort det alternativet. Hade nog klarat svängen nu, men kände inte för att fastna - så jag tog det säkra före det osäkra och tommade via Norrmalmstorg, Jarlaplan och Odenplan - linjesträckningen på tvåan. Gick i trafik vid Norrtull enligt tidtabell, till och med någon minut tillgodo.

Efter en kortis på 76:an hade jag paus. Åkte hem över pausen och tog hand om pudlarna. Jag missade den tunnelbaneavgång jag tänkt ta. Ringde TX och de höll bussen den minut som jag var sen. Jag var med andra ord lite stressad när jag tog 7014 i riktning mot Barnängen. Jag var dock tacksam att det var en av de nya Volvobussarna, eftersom de är mer lättkörda än de äldre. Efter tidsreglering i Barnängen var jag i tid igen. Hela körningen gick bra. I slutet av linjen, efter Odenplan, hade jag möte med en Volvo 245 i en korsning. Jag trodde den skulle släppa mig, men istället valde föraren att köra - vilket gjorde att jag svängde några cm försent. Konsekvensen blev att backspegeln nuddade ett trafikljus. Eftersom jag hade ledbuss och inte hade någon lust att backa fortsatte jag köra och backspegeln vred sig. Jag tog det superlugnt och tänkte att det bara var att vrida tillbaka backspegeln sedan. Fortsatte några meter för att räta upp bussen. La ur växeln och i med p-bromsen. Öppnade dörren. Försökte vrida rätt bakspegeln, som satt högre än jag trott. Dessutom var den trög, men jag lyckades. In igen och ställde in det sista med motor. Ingen skada skedd. Men lite stressad, så jag märkte inte att passagerarna plingat eller plingade precis innan hållplats. Ett typiskt exempel på när stressen leder till fler misstag.

Jag låg 10 minuter efter och vid Slottsbron slog trafikljuset om till gult och jag valde att bromsa. Det blev en lite hårdare broms än jag räknat med, men jag hade ingen hög hastighet, så det gick bra. Det var lärorikt att bromsa lite kraftigare, eftersom det verkligen kändes att bussen inte stannar som en vanlig kortvagn. När ljuset sedan slog om kom jag inte iväg. Hållplatsbromsen hade gått in. Jag gjorde ett anrop till RTL och väntade svar. Försökte köra och trodde att det skulle gå, men nej bussen bromsade in och det blinkade "Stop" på displayen. Jag stannade - naturligtvis inte på ett bra ställe - enligt Murphys law. Informerade passagerarna om att jag fått fel på bussen. De som ville gå av, det var några stycken, fick gå av genom framdörrarna. Precis när de gick av kom jag på att jag kunde starta om bussen. Stängde av den. Vred om tändningen, väntade på att alla lampor skulle slockna, tryckte ner bromspedalen och startade. Stängde dörrarna. Provade att lossa p-bromsen och lägga i växel. Den rullade - jag kom loss. Så jag körde vidare mot Slussen.

Vid Slussen ropade RTL upp. Jag informerade om läget och operatören sa att han inte kände till det felet. Det kunde vara någon ventil trodde han, men jag faktiskt inte. Jag gick av bussen vid Slussen och informerade den pågstigande föraren om problemet. Det var inga problem och jag kom några minuter sen till avbyte.

 Den sista turen för dagen körde jag i 7015. Det blev alltså bara nya Volvobussar och jag trivdes suveränt bra bakom ratten det sista passet. Tog det lugnt och fick flyt i körningen. Lyckades komma in i tid till Söderhallen utan några mer missöden.

Några tankar

Det är så mycket datorer i de nya Volvobussarna och så mycket säkerhetssystem att det blir svårt att veta vad som är fel. Jag visste att bromsen slog till, men jag visste inte varför. Det var väldigt frustrerande när jag inte fick loss bussen. I situationen kom jag inte på möjligheten att starta om bussen, den idén fick jag först efter någon minut. Omstart - reset - är universal-lösningen på de nya Volvobussarna. Fast nästa generation kanske minns vad den var med om även innan den startades om... i så fall lär det bli många stressade busschaufförer i Stockholmstrafiken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.