5208 - på Söderhallens gårdsplan

Härom veckan såg jag 5208 stå på Söderhallens gårdsplan. Jag misstänker att det var någon form av linjeutbildning. Passade på att ta några bilder.










Fel nummer på flexbussarna

Fick en kommentar på att jag skrivit fel nummer på Söderhallens flexbussar. Flexbussarna har nummer 5130 och 5131, inte 5030 och 5031. Vet faktiskt inte om  5030 och 5031 är Söderhallens bussar, eller om de finns någon annanstans?

Tisdagstema: Tid

Dagens tisdagstema är "Tid". Tiden går fort. Bussarna går enligt tidtabell och skyltarna visar i varje oftast hur lång tid det är kvar till avgång. Dock inte efter den andra strejkomgången i Stockholms innerstad i somras. En strejk som för övrigt också handlade mycket om tid - vilotid.


Efter strejken avgång med 2:an från Norrtull om X minuter
Bildtext: Avgångstid: Okänd - i tid och otid

Små små saker som gör att man lär sig

Luckan slår mot frontpanelen - ovanför huvudet - när jag accelerar och bromsar. Jag låser den. Efter ett tag slår den igen, låset öppnar sig själv. Inte bara en gång, utan flera gånger - vilket får tolkas som hela tiden.


Bildtext: Nackdel: Störande, irriterande - leder till ofrivillig fokusförflyttning.



Fördel: Fick se hur det såg ut bakom luckan som jag aldrig tänkt på att jag kunde öppna... och aldrig hade öppnat om den inte öppnade sig själv... Mycket spännande sladdar...

Små små saker som gör att man lär sig...

En drömtjänst

Läste om en mobiltjänst som ser till att inga samtal släpps fram om din mobil förflyttar sig, på Allt om motor [Källa: http://www.alltommotor.se/artiklar/prylar_tips/1.4959]. Tjänsten informerar om att du kör bil och tar emot samtal, som sedan kan lyssnas av när man står still. Det heter Drive Assist. Exakt hur det fungerar är lite oklart, men visst är det en intressant idé.

Kräver en mobiltelefon med GPS.

Undrar om den kan kompletteras så att TX och RTL kan ringa om jag kör buss...


Nära busskrock - på andra sidan gatan

Svänger ner på Norrtullsgatan riktning Norrtull med 5380. Våra första generationens Volvobiogasbussar är trevliga att köra och går bra, men avsaknaden av ett snäpp till på fullt rattutslag gör sig ständigt påmind. Den här gången stannar dock Volkswagen-bilen och kör inte för långt fram, vilket gör att svängen går bra. Släpet följer. Ser de splitternya däcken på bakersta axeln, drivaxeln. Rätar upp och ser en annan blåbuss komma. Eftersom jag har gott om plats lite längre fram planerar jag ett stopp där, man kan komma in en halv meter åt höger och slipper oroa sig för att skrapa någon bil. Även om det inte är absolut nödvändigt känns det ganska smidigt.

Framför mig har jag två bilar en sedan och en stadsjeep. Stadsjeepen kör först, som om den inte riktigt vet var den ska, lite sakta och ofokuserat. Mötande buss kommer närmare, det är 100 meter nu. Då svänger stadsjeepen in till vänster. Sedanen kör förbi. Fine - inga problem. Jag står stilla och inväntar mötande buss, som nu är 10-15 meter bort. Stadsjeepföraren, stadsjeppen (?), får då den brillianta idén att backa ut på Norrtullsgatan, han skulle bara vända - ju. Han gör detta när mötande blåbuss är en meter ifrån honom. Tror inte att bussföraren la märke till det för stadsjeepen backade ur en för föraren död vinkel - ganska lågt och snett från höger.

Som tur är stannar stadsjeepen några decimeter från bussen. Det blev bara en "nära busskrock", denna gång.

Bussförarbloggen på Bloggkoll

Nu är denna min "Bussförarblogg" tillagd på Bloggkoll. Följ den med bloggkoll

Kollektivtrafikmuseum i Paris

Minns att jag för många år sedan var på ett kollektivtrafikmuseum i Paris. Det var väldigt faschinerande, med tunnelbanevagnar och framförallt foton från när Metron byggdes. Spårvagnsmuseet i Stockholm är i samma klass nuförtiden, men jag tänkte ändå försöka komma tillbaka til Musée des Transport Urbains, Interurbains et Ruraux (MTUIR) - se [länk].

Eftersom Metron i Paris utvecklas hela tiden, med bland annat förarlösa tåg och nya linjer, skulle det vara kul att besöka museet igen. Någon som varit där?

Tyvärr inga bilder av körglädjen - Patina-versionen av Scania MaxCi

I väntan på att de nya biogasbussarna ska tas i drift rullar 5001 - 5020 på som om ingenting har hänt. I fredags kväll fick jag köra 5003, en buss jag aldrig kört innan. Först körde jag den på 76:an. Den gick som en klocka. Därefter hade jag rast, varpå det blev några varv på tvåan. Sedan fick jag ett block på 55:an som övergick till 96:an - och det var samma block som tidigare. Det blev alltså två rader med 5003 - en buss som var underbar att köra, trots att den var väldigt sliten i förarmiljön. Allt fungerade dock bra.

Så håll tillgodo - här visas patina-versionen av Scania MaxCi... De är tagna 23.45 i väntan på avgång med 96:an från Sickla Udde. Tyvärr har jag inte någon bild av körglädjen - även om patinan säkert bidrog positivt.


Bildtext: Lappad och lagad, men var gör väl det när bussen ändå går som en klocka

5003
Bildtext: Tejp - för bättre grepp?

5003
Bildtext: Mätaren fungerar och faktum är att den nya vinkeln - som kanske inte syns på bilden - inte var helt fel. Den ser lite insjunken ut. Kanske något att jobba med i kommande bussgenerationers förarmiljöer?

5003 - 2008-10-11 - i väntan på biogasbussarna rullar dessa på nåder. Men de är superfina att köra, även om det är visst slitage - eller patina
Bildtext: Ratt med tumgrepp

Tidssökning - en liten beskrivning

I en kommentar till inlägget om tomkörning frågades efter lite mer information om tidssökning. Jag tänkte därför beskriva lite kortfattat om hur det går till.

Alla typer av tjänster, såsom exempelvis tidig uttjänst, uttjänst, delad tjänst och intjänst, är numera indelade i ett antal kategorier. Tror det finns åtta kategorier, det varierar lite från sökning till sökning. A är tidig uttjänst, B uttjänst, C mellantjänst osv. Tidssökningsperioden omfattar sex veckor och alla förare får gå in i en webbapplikation och se vilka dagar de ska jobba enligt sitt schema och därefter välja vilken kategori de önskar. Varje dag får man ange tre olika alternativ. Det går också att se sannolikheten för att få en viss tjänst - gestaltat av färgerna grönt, gult och rött. Detta motsvarar hur populära de olika kategorierna är. Om det inte spelar någon roll vilken kategori man får kan man välja "valfritt, *" - då får man det alternativ som är ledigt när alla andra har fått sina tjänster tilldelade och som passar utifrån arbetstidsregler och andra lagar. Det är inte alls säkert att det blir ett dåligt alternativ. Efter tidssökningsperiodens slut stängs sökningen.

Nu sker en fördelning av tjänsterna. Det sker enligt en rättviseprincip, som är en central del av systemet. Hur denna fungerar rent tekniskt är jag inte riktigt på det klara med, men i stort handlar det om att alla ska ha samma chans att få de mest önskade tjänsterna. Om man valt alternativet "valfritt, *" vissa dagar ökar chanserna att få de tjänster man önskat de andra dagarna.

Efter några veckor publiceras resultatet i form av utskrifter som kan hämtas. Det är även tillgängligt via intranätet. På dessa utskrifter kan man se hur man sökt, samt vilken kategori man blivit tilldelad. Dessutom, vilket jag tycker är en stor fördel, får jag reda på precis vilken tjänst jag ska ha de dagar jag jobbar - sex veckor framåt i tiden. Det blir lättare att planera ett liv vid sidan om bussen, speciellt som deltidare...

Det är större sannolikhet att de som jobbar heltid får de kategorier som de sökt än de som jobbar deltid. Samtidigt går det att taktiksöka "valfritt, *" och därmed öka sannolikheten för de andra önskemålen.

Jag vet att det finns delade meningar om systemet. Det är en stor förändring. Tidigare har det funnits fasta tjänster och en del av kritiken mot detta system är att alla måste söka, det är ingen frivillighet. Enligt företaget måste alla vara med för att det ska bli så rättvist som möjligt. Läs mer på [slussen.nu].

Bussen som inte ville vara med: problem med växellådan i 7015

Jag noterar att bussen hackar på Bondegatsrampen, det är som att den inte vill framåt. Tittar oroligt på mätarna, men inget är ovanligt där. Lagom temperatur. Inga varningslampor. Nu upphör även den hackiga gången. "Det var nog inget", tänker jag, och rullar in på hållplats Sofiaskolan. Att de nya volvobussarna går lite ryckigt är allmänt känt på hallen, det gäller att smeka gaspedalen varsamt, köra mycket på rull och retarder för en mjuk gång. Kanske har det med vikten att göra, den väger mer än våra andra bussar.

Rullar vidare mot Norrtull. Det flyter på. Kvällen är lugn, inte så mycket folk. Stannar vid Norrtull. Några minuter till avgång. Sitter med släckta lampor och avstängd motor. Väntar. Ett par passagerare går ombord och jag tänder belysningen. Startar. Rullar iväg. Svänger höger. Efter svängen piper det till. En röd varningstriangel tänds på instrumtentbrädan. Ett N som är överkryssat. "Växellådsfel" står det. Detta har jag inte varit med om tidigare. Anropar RTL och under tiden som jag väntar på svar slår jag på varningsblinkers och informerar passagerarna. Av RTL får jag tipset att boota om bussen, om det inte fungerar att starta bussen ändå. Jag provar att starta och det går inte alls. Provar igen, fortfarande helt dött. RTL ska ringa till Söderhallen och prata med TX. Det blir nog vagnbyte.

När vi har avslutat konversationen försöker jag starta igen. Denna gång går det bra. Jag kör vidare och anropar RTL. Får beskedet att fortsätta och kontakta dem om det uppstår igen. En man som sitter längst fram kommenterar när den rycker till, tappar accelerationsförmåga:
- Det verkar som att bussen inte vill vara med
- Nä, den har varit igång sedan sju i morse, de rullar mycket, säger jag och kör vidare

Vid korsningen Odengatan/Sveavägen - i backen innan hållplats Stadsbiblioteket - dör motorn igen. Samma meddelande som förra gången. En gång är ingen gång. Två gånger är allvarliga problem. Anropar RTL igen och beskriver problemet. Får rådet att köra vidare så gått det går. Efter en stund kontaktar flexbussen 5130 mig och föreslår att jag tar över flexbussen för ett tag och låter honom köra 7015 till hallen för vagnbyte. Sagt och gjort. Informerar passagerarna och ser 5131 göra en snäv manöver Regeringsgatan/Birger Jarlsgatan. Han ställer sig framför mig på Eriksbergsgatan. Jag tömmer bussen på folk och går igenom den. Två passagerare får jag säga till särskilt, de har inte uppfattat vagnbytet. Tar plats i 5131 och slår in blocknummer. Rullar iväg.

7015 är bakom mig men kör om. Den kommer dock inte så långt. Vid Karl den XII:s torg stannar den, mitt framför rödljusen. Varningsblinkers på. Får köra vänstertrafik för att passera hindret - bussen som inte ville vara med.

7015 står utanför verkstaden på Söderhallen, efter en dramatisk kväll på stan
Bildtext: 7015 - längst till höger - tar igen sig framför verkstaden efter en dramatisk kväll på stan

----
uppdatering - Flexbussnummer, 5131 istället för 5030

Roligare omväxling med tidssökning

Att köra buss på deltid är ett bra jobb - det har jag tyckt sedan första dagen. Det jag känt ibland är att det kan ha varit lite enformigt att köra samma linjer hela tiden. Det har dock ändrats nu. Söderhallen införde tidssökning, det vill säga att man som förare själv får söka de tider som passar. Det är inte garanterat att man får dessa, men större chans än tidigare. Detta gör att samtliga förare kan få alla tjänster, tidigare hade vissa fasta tjänster. Det är en stor omställning för många och alla är inte odelat positiva.


För mig innebär det bland annat större variation. Till exempel får jag lite roliga tomkörningsalternativ. Exempelvis en 59:a till Karolinska från Sergels torg och därefter tom till Tengdahlsgatan. Eller en 47:a som efter avlastning i Waldemarsudde kör till Ruddammen och blir en 44:a. Lösningar jag inte drömt om fanns tidigare. Det kanske inte bara beror på tidssökning, utan på nya tjänstepaket. Men det är ändå roligare omväxling.




Dörrarna stängdes trots manuell öppning

Det börjar med att stämpeln låser sig just när jag satt mig tillrätta i 5392 - en MAN-ledbuss. Stämpeln - en analog pryl - låser sig. Jag hade förstått det om det var Access-systemet, men nu handlar det om en... okej - det handlar om en trettio år gammal sliten stämpel. Men ändå. Varför låser den sig. Funderar en sekund innan jag är tvungen att stänga dörrarna och glida iväg på första varvet på tvåan. Kommer dock fram till att det verkar vara en liten arm som hakat fast i stämpeldynan. Klockan är 11.06.

Dörrarna krånglar. En kvinna med barnvagn går in genom dörren. Dörrarna är i automatiskt läge, hon har inte begärt min uppmärksamhet genom att trycka på barnvagnsknappen, men jag ser henne genom speglarna. Slår på manuell öppning eftersom dörrarna börjar stängas. Dörrarna stängs ändå. Hon fastnar med sin väska. Nu är dörrarna i manuellt läge. Fortfarande stängda. Lägger i p-bromsen, öppnar grinden och springer bak för att försöka få loss den. Dörrarna förblir stängda. Kvinnan med väskan går ut och tar loss väskan från yttersidan av bussen. Det är bara handtaget som fastnat. Den lossnar. Går tillbaka och försöker anropa RTL, fungerar inte. Samtidigt går folk på. Kvinnan vill att jag ska stämpla, men jag säger att hon åker gratis med barnvagn. Men hoh säger "Jag har inget barn i barnvagnen". I det här läget när jag väntar på att RTL ska ropa upp och tar fram min mobil för att ringa TX bestämmer jag mig för att jag nog inte kommer kunna fortsätta färden. Meddelar passagerarna. De går ut genom framdörrarna.

Bussen är tom. Jag får kontakt med TX genom att ringa. Min mobiltelefon, en Sony Ericsson, visar sig dock inte stöjda mig ordentligt - eftersom det är en dynamisk display måste jag tänka efter vilken knapp jag ska trycka på - annars får jag bara upp adressposten i adressboken.  TX ringer upp mig på min mobil så jag slipper betala samtalet själv. En tvåa bakom mig kommer inte förbi, jag springer bak och föraren frågar om jag kan köra fram någon meter, vilket jag säger att jag inte kan. Får tipset att stänga av dörrkretsarna som sitter ovanför framdörren. Lokaliserar knappen och slår till den. 7005 ropar upp - och jag får tipset att öppna och stänga luckan där vi slår på strömmen. Gör så. Därefter ropar RTL upp. Jag provar att köra med bussen, och den rullar. RTL råder mig att köra till Odenplan och vända, för att därefter invänta avgånstid.

"Kör runt kyrkan vid Odenplan och stanna sedan och ta det lite lungt innan avgångstiden, kom", säger operatören
"Jag kör till Odenplan och vänder som en 96:a. Reglerar och kollar dörrarna, kom", säger jag
"Som en 96:a. Det låter bra, klart slut", säger operatören.

Kommer upp till Odenplan och parkerar. Går ut och kollar dörrarna. De fungerar. Klämskyddet fungerar. Två minuter före tidtabell kör jag fram och öppnar upp bussen. Skriver en felrapport på dörrarna: "Dörrarna stängdes trots manuell öppning"

Returvarvet fortlöper utan några problem. Vid avlösning berättar jag för den nye föraren om problemen och han ska vara uppmärksam på det hela.

----
Några tankar. Detta är ett exempel på en situation som blir ganska stressig eftersom flera olika saker händer i stort sett samtidigt. Först stämpeln. Det visade sig att den fått sig en smäll och blivit intryckt någon milimeter vilket gjorde att stämpeldynan inte vände sig på rätt sätt. Att sitta och skriva tider på biljetter tar tid - jämför två sekunder stämpling med 15 sekunder skrivande. Sedan fungerade inte radion, jag kunde anropa andra bussar, men inte TX. Överfallslarmet fungerade dock, så jag var aldrig orolig. I samband med detta kan även konstateras att min mobiltelefon inte är designad för stressiga situationer, den kan inte vara testad i en ledbuss där dörrarna slutat fungera... Fick kontakt med TX och därefter anropade både en buss och TX mig. Sist men inte minst, slutade dörrarna fungera. Det löste sig, men hade kunnat gå illa. Eskalerande vardagliga problem: Dörrarna stängdes trots manuell öppning

Jobbigt läge: buss som fastnat på Skeppsbron

När jag väntade på att fånga en 43:a mot Tanto stod det en turistare på Södermalmstorg. Jag funderade då över axelavståndet och de nerhängande trappstegen - tänkte att det är lätt att fastna med dem om man måste köra över en refug eller kommer upp på en trottoarkant.

Lite senare på kvällen hörde jag via komradion i bussen att det var en buss som fastnat på Skeppsbron och vi uppmanades att ta det försiktigt förbi den.

Sedan när jag kom hem såg jag följande bilder på Bussnack ["Starliner på det torra, 2008-10-03"]. Det visade sig vara samma buss som jag tidigare sett på Södermalmstorg.

Tydligen hade den hamnat i fel fil och försökt köra över kantstenen för att komma rätt, varpå den fastnat med drivknuten. Jobbigt läge. Hoppas det ändå gick bra till slut.

Största störningen i T-banan på länge

Enligt Radio Stockholm var det den största störningen på många år i T-banetrafiken. Den berodde på ett signalfel, ett reservsystem startade inte. Angående bussersättningen verkar det ha varit en stor insats. Hörde bland annat att treorna under morgonen fått köra till Gullmarsplan.

Förseningar på Gröna linjen

I morse när jag var ute på pudlarna såg jag 5082 och 5138 vid Hammarbyhöjdens T-bana - skyltade "Ersätter Gröna linjen". Det verkar ha varit ett stort avbrott i trafiken, som pågått en timme. Tydligen togs bussar ur ordinarie trafik för att täcka upp ersättningstrafiken, något jag inte varit med om tidigare.

"- Vi har ju inte 40 bussar som står i ett garage och väntar", säger en SL-anställd i artikeln.


5138 är en kortvagn, flexbuss, från Hornsbergshallen. 5082 är en vanlig  kortvagn från Söderhallen. Det verkade dock som att 5082 hade ett förfogandevagnsomlopp, så den hade nog inte tagits ur ordinarie trafik.  Undrar hur många bussar de kunde skrapa ihop. 40 bussar är ganska mycket.


Läs mer: [DN.se, 2008-10-03]

Glömde ju de trafikljus som fungerar

Angående tidsätande trafikljus kanske jag måste tillägga att för det mesta fungerar trafikljusen väldigt bra, det är bara några få ställen som gör att förseningar uppkommer och tidsmarginaler äts upp. Framförallt vid Södermalmstorg. Fick i en kommentar på inlägget om "Tidsätande trafikljus" tips på en publikation som Vägverket gett ut om bussprioritering.

Har tittat på rapporten lite snabbt och det är verkligen intressant läsning. Stora vinster att släppa fram bussar snabbare i korsningar. Konstigt nog nämns bara ekonomiska vinster, inte miljövinster. Det kanske är marginellt i storstadstrafik, men att köra på rull och slippa stanna borde väl påverka miljön där också?

I rapporten "Släpp fram bussarna: Hur man effektivt prioriterar kollektivtrafik i trafiksignaler" ges många exempel på hur tekniken fungerar. Även problem med lösningarna lyfts upp. Mycket att tänka på. Mycket mer än jag någonsin kunde föreställa mig. Ladda ner rapporten från Vägverkets publikationsservice: [här]

RSS 2.0