Livet är inte bara bussar... Det finns tåg också

Lokförare. Hur utbildas de? Fick tips om en blogg som handlar om just detta - "TCC Tågförarutbildning i Hallsberg". Mycket intressant att läsa.

Syftet med bloggen beskrivs så här:

"När vi sökte till lokförarutbildningen saknade många av oss information om livet som elev och sedermera lokförare. Genom att dela med oss av egna erfarenheter kanske någon av er som läser vår blogg också söker till detta yrke eller får en stunds intressant läsning." (Publicerat torsdag 01 november 2007 18:19)

Inte helt olikt mitt eget motiv till att dra igång den här bloggen, läs det första inlägget. Livet är inte bara bussar... Det finns tåg också.

Är du morgonpigg? Upp till tidig uttjänst...

Dags för busshelg igen och önskade tidig uttjänst för att kunna hinna med annat än bussande - såsom att umgås med pudlar och andra. Har aldrig kört tidig uttjänst innan, tror det tidigaste jag börjat är halv fem eller något - vanliga uttjänster. Så nu får jag väl verkligen bevisa min devis att jag är morgonpigg... Jag är nöjd, jättebra att företaget lyssnar och är så duktiga på att tillfredsställa önskemål när de kan - det underlättar.

När jag börjar? 03.17. Upp till bevis, eller kanske "upp till tidig uttjänst..."

Vinterdäckskrav på tunga fordon?

Idag finns inga krav på vinterdäck för tunga fordon, men det utreds nu av Vägverket. Läs mer här: "Lastbilar tvingas ha vinterdäck".

 


Pass 58 c: "En långtradare har fastnat på Gasverksvägen"

Efter trean bytte jag till en 55:a, kortbuss mot Tengdahlsgatan. Klockan är 18.42 när jag tar bussen och rullar iväg. Vänder på Tengdahlsgatan, den minusminut jag har tidsregleras och jag åker tillbaka mot Motalavägen. Ingen trafik nästan, så allt går bra. På Gasverksvägen riktning Hjorthagen finns en hårnålskurva, en 90 graders sväng där det gäller att ta ut och utnyttja överhänget utan att gå på bergvägen. Åt andra hållet, riktning centrum, är kurvan om möjligt lite snävare och det gäller att se till att man dels inte inkräktar för mycket på motsatt körbana, dels undvika att bussen skär in i huset på höger sida. När jag kommer där, i riktning Hjorthagen, ser jag efter kurvan en lastbil som håller på att backa. Jag kör igenom kurvan och tar det lugnt, stannar till, osäker på om jag kan komma förbi. Lastbilen - med släp - verkar ha problem. Föraren backar, sedan kör han fram, det hela blir inte enklare av att släppet verkar vika sig och personbilar som smiter förbi - söndagsstressade. Jag avvaktar lite, men kör sedan förbi. Gott om plats, även om jag får köra upp på den låga trottoaren.

Jag tycker att han verkar ha problem och inser att jag ska tillbaka mot söder om bara några få minuter. Anropar RTL. Jag säger:

- Det är en långtradare som fastnat på Gasverksvägen, den håller på att backa men verkar ha problem. Jag kom förbi, men är orolig för returen, kom.
- Ja, de brukar vara rätt duktiga på att backa - men kontakta oss igen om du blir stående där, kom.

Jag repeterar och kör till Motalavägen. Enligt tidtabell glider jag ut och svänger tillbaka in mot stan. Två passagerare. Några fler går på vid nästa station. I backen ner från Hjorthagen ser jag att bilar bromsar. Jag stannar längst ner och lägger i P-bromsen. Anropar RTL, eftersom jag ser att lastbilen fortfarande är kvar. Under tiden som jag väntar på att de ska svara informerar jag passagerarna om att vägen är blockerad av en backande långtradare och att jag ska höra med traflikledningen vad de rekommenderar mig att göra. En passagerare säger att hon blir sen, men det verkar inte vara någon fara.

RTL svarar och jag informerar dem om att jag står still och bedömmer att det är svårt att komma förbi. Jag går sedan ut och informerar bakomvarande bilar om att jag inte kan svänga, så de får gärna köra om mig. Efter några minuter ser det ut som att det är bättre plats vid lastbilen, så jag kör ut och ångrar mig i samma sekund. Det verkar inte alls finnas plats att passera, däremot risk att jag också måste backa... Jag anropar RTL igen och de frågar mig om jag kan se vilket åkeri lastbilen är ifrån. Säger att jag inte kan se det. Avslutar anropet, operatören säger att jag ska anropa när jag kommit förbi så får de se var de kan tidsreglera mig. Jag lägger i P-bromsen, öppnar dörren och går ut och inspekterar läget. Lastbilen står till höger. Det är trångt alldeles vid bakänden på släpet, men sedan ser det ut som att det är ganska bra plats. Föraren, som är finländare, säger att han har problem. Jag säger att jag försöker köra förbi och han säger "Yes, yes - do that". Så jag går tilbaka till bussen. Det verkar fungera, även om det är trångt, så jag lossar P-bromsen, lägger i växel och rullar sakta sakta. Det går. Jag är förbi.

Anropar RTL och säger att jag är förbi. RTL säger att jag ska anropa dem igen vid Tengdahlsgatan, så får de kanske tidsreglera mig - är 12 minuter sen. Möter 5111 nedanför backen och anropar den. Säger att det är trångt en bit fram pga av en backande lastbil. Föraren tackar för informationen och jag rullar vidare.

Vid Slussen informerar RTL om att det är hinder på Gasverksvägen, men att det går att komma förbi om man fäller in backspeglar. Dessutom frågar operatören om någon vet vad lastbilen kommer ifrån, om de kan ringa någon. Gatukontoret åker inte ut så länge den inte har parkerat. Jag anropar och säger att det är en finländare. Operatören säger att hon kanske får ringa polisen, så att de kan hjälpa till där.

På väg till Tengdahlsgatan kör jag förbi folk som väntar på bussen åt andra hållet. Vänder vid Tengdahlsgatan och tar på en passagerare. Säger till RTL att jag kan gå med försenad avgång, istället för att tomköra, eftersom jag bara är fyra minuter sen. RTL tackar för det och jag rullar som en 55:a mot Hjorthagen. En passagerare som kliver på undrar om det var jag som körde förbi åt andra hållet för några minuter sedan och jag bekräftar. 21.04 - 5 minuter efter att jag skulle vara där - kör jag in till hållplats på Slussen. Informerar pågående förare om problemet med lastbilen på Hjorthagen, men det ska vara löst nu enligt RTL. Hoppar av och går iväg till T-banan. Ännu en busshelg läggs till handlingarna.

---
Några tankar
Att lastbilen fastnade kan ha många orsaker. Antagligen missade han en längdbegränsnings skylt, eller kanske använde GPS för att få en vägbeskrivning. Klart är i varje fall att det tog nära en timme för honom att backa tillbaka och komma loss, och att han hade problem med att släpet inte ville som han ville.

Försening på X2000

Åker X2000 just nu och kan inte undgå att fundera över likheten mellan tåg- och bussföarvardagen. Tåget jag åker nu var försenat, så det blev Öresundståg från Malmö till Eslöv. I Eslöv fick vi vänta några minuter på att X2000 skulle anlända. Tåget hade blivit så försenat från Stockholm att de var tvungna att reglera förseningen i Eslöv. En dryg timmes försening på södergående tåg förkortades till nuvarande 16 minuter. Nackdelen var att det inte blev X2000 hela vägen, men det kan man nästan ha överseende med när jag tjänar in en timmes försening.

Det som är likt är att vi ibland hamnat bakom pendeltåg och inte kommit in till station tillräckligt snabbt. Vi har än så länge förlorat en minut på detta sätt... Detta är ett förseningsfenomen som även finns i busstrafiken - men där handlar det om tillströmmande passagerare. Är jag sen med bussen, blir det för långt glapp mellan bussarna, och då ökar antalet passagerare vilket leder till ännu mer försening. Dessutom kanske jag hamnar bakom en buss som jag annars inte skulle kört bakom...

Pass 58 b: Det är när det inte fungerar som jag lär mig mest: "Kungsholms kyrka" - hela tiden

Efter en rast på 45 minuter sätter jag mig bakom ratten på en trea igen. Kör mot Karolinska och vänder där tillbaka mot Södersjukhuset - det är nästan två varv på raden, inte så mycket trafik på en söndags eftermiddag. Efter Slussen kommer en dam kommer fram till mig och frågar vilken nästa hållplats är eftersom displayen visar "Kungsholmstorg". Jag säger att det är Tjärhovsplan, men hon ska till Åsögatan. Jag kör vidare och eftersom folk trycker på stannarknappen får jag indikation på att jag ska stanna. Vänder vid Södersjukhuset. Kör mot Karolinska sjukhuset. Klockan är 17.55 när jag är där. Går bak och inspekterar bussen efter att jag släppt av passagerarna, när jag vänder tillbaka framåt tittar jag upp - och ser att displayen visar Kungsholms kyrka. Denna text följs av Stannar.

image174

image175

Ojdå, tänker jag. Det var ju inte så bra, men ingen, förutom den passagerare som frågade mig om Åsögatan verkar ha reagerat. Jag går tillbaka och sätter mig på förarplatsen, och skriver felrapport på det. "Hållplatsutropen fungerar", skriver jag. Kör fram och lastar på - ska bara till Slussen, därefter paus.

Efter Kronobergsgatan, vid Fridhemsplan, tar jag det lugnt. Ingen har plingat, så jag kollar i innerspegeln för att se om någon ska gå av. Nej, det verkar inte så, så jag glider förbi hållplatsen - eftersom ingen ska på heller. Då hör jag från bakersta delen av bussen:

- Stanna! Öhh, stanna då.

Jag ser en tjej gå framåt i bussen, men de som ropar är längst bak. Jag har en polisbil framför mig och det är trångt, eftersom jag är på Hantverkargatan. Dessutom får jag inte stanna om det inte är hållplats. Inser att de tror att de tryckt, eller att någon annan tryckt. Jag trycker ner mikrofonpedalen och säger:

- Jag fick ingen indikation på att ni tryckt. Jag kan inte stanna här, jag stannar på nästa hållplats. Ber om ursäkt för detta.

Glider vidare och stannar vid hållplats. De går av. Anropar RTL för att få råd om vad jag ska göra:

- Displayen som visar hållplatsnamn fungerar inte, den visar Kungsholms kyrka hela tiden. Vad ska jag göra, kom
- Okej, den kanske har låst sig där, skriv felrapport på det, kom
- Jag har skrivit felrapport, hållplatsutropen fungerar, men displayen fungerar inte. Och jag tänkte att det skulle gå bra, men det skapar förvirring, säger jag
- Jag förstår, du går av 18.23, säg till nästa chaufför så kanske han kan kolla på det vid Södersjukhuset, klart slut

Jag kopplar ner anropet och kör vidare mot Slussen. Informerar näste chaufför om felet och han lovar att försöka se vad han kan göra. Går av bussen, och tänker inte mer på felet. Inte varje dag man kör en buss som hela tiden tror att den är vid Kungsholms kyrka... Eller som vill vara lite hemlig med sin position - "Någonstans i Stockholm".

---
Några tankar:
Displayen i taket är en del av kommunikationen med passagerarna. Där ser de nästkommande hållplats samt, inte minst viktigt, om någon tryckt stopp. Det som hände ovan var att displayen på BussPC:n visade en sak, den digitaliserade rösten sa samma sak men displayen visade fel. Det viktiga var kanske inte att den visade fel hållplats, utan att den visade att någon tryckt utan att någon hade det. Ett vardagligt förvirrande problem som visar på en del av hur teknikstödet för kommunikation mellan passagerare och förare faktiskt används. Det är när det inte fungerar som jag lär mig mest...

Pass 58 a: "Tack för att ni flyttat tillbaka hållplatsen hit"

Hämtar ut en Volvo-gasbuss på Söderhallen kl 11.30. Jag hade önskat kort dygnsvila, eftersom jag inte ville sluta för sent på söndagskvällen. Tar ut bussen, gör säkerhetskontroll och konstaterar att allt är bra. Inga lösa hjulmuttrar vad jag kan se och däckmönstret är bra på samtliga däck. Rullar iväg mot Södersjukhuset, efter att ha loggat in i BussPC:n och ställt in omlopp. Kör tomt till Södersjukhuset. Vid Södersjukhuset står en ledbuss framför mig - eftersom jag har några minuter kvar till avgång anropar jag den.

- Ska du gå innan 11.52 eller efter, kom?, frågar jag
- Jag ska gå 12.08, det var därför jag ställde mig här, kom, säger föraren i den andra bussen
- Okej, då kör jag om dig. Klart slut.

Jag kör om och fram till hållplats. Det är inte många passagerare, men några stycken. Glider iväg precis i tid mot Karolinska sjukhuset. Efter ett och ett halvt varv kommer jag till Slussen och blir avlöst.

Efter pausen kör jag 53:an, först mot Henriksdalsberget, sedan mot Roslagstull. Frågar föraren jag avlöser om det är några nyheter på linjen och han säger att det är tillbaka till normal sluthållplats vid Roslagstull. När jag kommer till Roslagstull svänger jag runt gatuhörnet och ser hållplatsen. Ett äldre par tackar mig för att "Ni har flyttat tillbaka hållplatsen hit". Bussglädje.

Rökfylld buss i Jakobsberg

Läste precis i DN att någon kastat in en rökgranat i en buss i Jakobsberg, vilket innebar att den började rökfyllas och fick utrymmas. Efter att ha gått brandutbildningen som ett led av bussförarskolan kan jag tänka mig in i hur otäckt det måste ha varit för både passagerare och förare. Under en av övningarna satt vi i en stadsbuss och lyssnade på instruktören, då han plötsligt utan förvarning satte igång en rökmaskin - på nolltid rökfylldes hela bussen - och jag visste knappt vad som var framåt och bakåt. Om jag inte haft koll på var dörren och nödöppnaren satt hade det blivit besvärligt att ta sig ut...

Så följ det där tipset att alltid kontrollera var närmaste nödutgång är och försök memorera nödöppnaren - även när ni åker lokalbuss. Även om föraren ska friställa dörrarna, är det ju inte säkert att han eller hon är vid medvetande vid brand eller rökutveckling...

Läs artikeln här: [http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=736544]

Pass 57f: "Kan du köra den här bussen?"

Avslutade lördagen med två varv på 66:an och det flöt på utan problem. Det var inte så värst mycket folk, utan rätt lugnt - både inne och utanför bussen. Vid Spårvagnsmuseet kl 24.21 (trafikdygnstid), fick jag avlösning. Eftersom det var några minuter till avgång med tvåan åkte jag med den pågående föraren till Barnängen. Hon skulle därefter tomköra till Henriksdalsberget för att bli en 53:a. Framför oss vid Barnängen stod buss 5395 nersläckt.

Jag  tackade för skjutsen, sa god natt och gick fram till bussen. Där stod även ett äldre par och väntade.

- Kan du köra den här bussen, sa den äldre mannen
- Jo, det hade jag kunnat, men jag har kört så mycket idag så jag får inte köra mer, sa jag
- Nej, förstår det, sa han
- Den kanske är sönder, sa jag

Då kom nästa tvåa runt hörnet på kvarteret. Vi gick till den istället. Jag går ombord sist och hälsar på föraren. Han säger att bussen stod där redan när han var på Barnängen för en timme sedan.

En fundering: Varför heter det Pelikanslingan?

Varför heter det Pelikanslingan vid Slussen? Någon som vet?

Pass 57e: Pelikanslingan får vänta

Den tredje raden på lördagen ägnade jag åt att framföra en tvåa tur och retur till Norrtull. När jag kom till Räntmästartrappan såg jag fenomenet med trafikljuset. Det gick rent fysiskt att köra rakt fram, inga vikt- eller höjd begränsningar i form av låga ribbor över vägbanan - men när jag fick körpil i kollektivkörfältet, fick även de som kom från höger grönt ljus, vilket innebar att jag valde att svänga höger och körde sedan vänster upp mot Slussen. Pelikanslingan med ledbuss får vänta...

---
Relaterat: En artikel om ombyggnaden av Slussen från DN 31 augusti 2005

Pass 57d: Nära taxi-upplevelse

Vid Ruddammen blev jag en 44:a och avgick mot Skansen. Vid Gröna lund, vid infarten till Cirkus, har jag blivit varnad för att bilar ibland svänger utan att blinka - och utan att se bussen som ligger i bussfilen i mitten av vägen. Så jag har bromsberedskap när jag ser taxin köra lite långsamt till höger om mig. Plötsligt, utan att blinka, svänger den rakt framför mig. Jag har inga passagerare så jag tvärnitar - vilket är en upplevelse med en buss visar det sig. Har ingen större hastighet, ändå känns det ordentligt att det är en hårdinbromsning, men bromsarna är det inga fel på. Taxiföraren tittar upp och ser mig. Det var lite för nära krock för att vara bra, men vi löser det genom att vinka till varandra. Ingen skada skedd. En vardaglig nära taxi-upplevelse.

Pass 57c: Glömde svänga med 43:a

Går iväg till Södermalmstorg och hittar busskuren. De har spärrat av alla vägar in på torget, så det är ingen risk att köra fel. Fångar en 43:a mot Tanto, vänder och kör tillbaka mot Slussen. Fortsätter mot Ruddammen. Utanför Slottsbacken tänker jag att jag inte ska missa att svänga efter bron, 43:an svänger vänster där. När jag kommer fram till Karl XII's torg inser jag att jag glömde svänga...

Trycker på BussPC:n och anropar RTL. Under tiden som meddelandet sänds iväg informerar jag passagerarna om att jag kört fel, men ska försöka ta mig tillbaka till linjesträckningen. Operatören svarar och jag säger att jag glömde svänga:
- Kan jag svänga Hamgatan och sedan in på linjesträckningen?
- Ja, det går bra. Sväng in på Regeringsgatan.

Svänger vänster vid Hamngatan och sedan höger in på Regeringsgatan. Inga problem.

Det som är lite intressant i sammanhanget var att jag bara några sekunder innan jag körde fel tänkte på att inte köra rakt fram. Jag glömde mig en kort stund, kanske för att jag oftast kör där som tvåa, 76:a eller 55:a...

Pass 57b: Rödljusen vid Slussen

Passet fortsatte med en rad på 43:an. Innan dess var jag uppe i rastlokalen och frågade hur man körde efter omläggningen. Jag frågade en av mina kollegor, en flexbussförare:

- Jag har inte kört så länge, hur är det man ska köra med tvåan?
- Rakt fram vid Räntmästartrappan, sedan ner i Pelikansvängen. Där måste man ta det lugnt, och hålla ut.
- Det är trångt?, undrade jag
- Ja, det är snäv sväng så det är lätt att släpet går emot
- Men hur kör man 43:an då, frågade jag vidare
- Då kör man rakt fram på väg mot Ruddammen. Från Ruddammen, söderut, kan du köra rakt fram - men trafikljusen är inte inställda på rätt sätt, vilket gör att korsande trafik får grönt samtdigt som du. Vissa kör ändå. Jag tänkte på det igår vid frukosten - undrar om de tänkt på att programmera om trafikljusen... och de hade de inte...

Jag tackade och sprang iväg till 43:an... men det är en annan historia...

Pass 57a: 74:an - som ny

Första gången sedan i somras på 74:an gick relativt bra för mig. Kom till Torkel Knutsson gatan (Mariatorget) kl 14.20 och väntade på bussen, som kom precis innan avgångstiden kl14.38. Kände mig lite ouppvärmd, men så snart jag lossat p-bromsen bar det iväg fram för att ta ombord passagerare. Körde sedan ut på Hornsgatan och till vänster, därefter vänster, in på Rosenlundsgatan. Fick minustid direkt, eftersom jag fastnade vid trafikljusen. Men det är sådant som händer. Ibland har jag kommit på mig själv med att glida fram lite för att se om det påverkar ljusomslaget - ibland verkar det göra det, finns ju sensorer i gatan. Ett ganska speciellt sätt att interagera med teknik - genom bussen...

Svänger höger upp till Södersjukhuset. Kör sedan vidare till Skanstull. Kollar vad gatan jag ska svänga på heter, ska ju inte köra via Clarion-hotellet längre. Bohusgatan heter hållplatsen, ser jag på BussPC:n - då är det nog på den gatan jag ska svänga. Gör en perfekt sväng, den riktigt känns helt klockren trots mötande buss. Gott om plats på alla håll runt bussen - vänster, höger och rakt fram - trots en bil som står lite otympligt.

Fastnar i lördagstrafiken vid Sickla köpkvarter. Har minustid redan när jag kommer dit, och står sedan stilla så att minustiden ökar till sex minuter. Passagerarna trodde att det hänt något, men jag sa att det bara var bilar som skulle svänga in mot köpcentrumet, eftersom jag sett det på vägen ut mot Sickla. Inga problem på vägen tillbaka alls. Tidsregleringen äter upp minustiden vid sluthållplatsen och jag rullar direkt tillbaka mot Sickla köpkvarter, via Södersjukhuset. Vid Bohusgatan står bilar i motsatt körfält, jag gör en lika perfekt sväng som tidigare... oj, vad när ajag är bilen nu helt plötsligt... Inser att jag inte kan köra in mer åt höger eftersom jag då skulle gå emot bilen med mittdörren på bussen. Inget annat råd än att vänta. Bilisterna försöker underlätta, men har inte tillräckligt med plats för att göra så att jag kommer fram. Till slut slår det om och jag kan svänga ut höger och dra med mig bakaxeln med en decimeters marginal till bilens speglar och bakända.

På vägen tillbaka mot Mariatorget kollar jag skyltar - och inser att bilen står felparkerad. Riktigt felparkerad. Stoppförbud. Tänker anropa RTL men hinner inte det. Säger till föraren som avlöser och han säger att det bara är att ge adressen, så skickar RTL ut bevakningsfirma som kan titta på det. Bra att veta.

Efter passet var jag i varje fall uppvärmd och efter en välbehövlig paus fortsatte mitt lördagsäventyr... 74:an kändes som ny...

---
Några tankar
Att köra buss ibland är roligt, men att hålla upp två veckor mellan varje pass gör att trafiksituationen förändras - det blir vägarbeten, busshållplatser flyttas och linjer läggs om. 74:an, som jag inte kört sedan september, hade lagts tillbaka till sin ordinarie körväg - som jag inte fått linjeutbildning på. Jag hade stor nytta av alla svängningsövningar jag gjort under övningskörningen - lär man sig tekniken att svänga med en buss, klarar man nog de flesta korsningar - om de inte är mer än 90 grader och det inte finns något utrymme för överhänget. Just överhänget är rätt användbart, det blev särskilt tydligt på Bohusgatan där det var en refug utan skylt, vilket gjorde att jag kunde glida över den och sedan sikta bakom trafikljusen, dra med mig bakaxeln och returratta.

Att värma upp tar lite tid. Jag tror att det eventuellt tog lite längre tid i lördags eftersom jag inte kört 74:an på länge. Men efter några timmar bakom ratten flyter det på, även om det dröjer ytterligare någon timme innan man får riktigt flyt i körningen... Det är min erfarenhet från i lördags i varje fall...

Hög tid för uppvärmning: Var stannar 43:an och hur kör 74:an?

Åkte in till Slussen igår och gick upp till förarservice för att lämna in företagskortet från 2007. Eftersom jag inte har kört på två veckor passade jag på att titta på informationen om omläggningar på linjerna - som ett sätt att värma upp inför helgen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg läggs busslinje 2, 43, 55 och 76 om till sina ordinarie körvägar vid Slussen. Det verkar som att de tillfälliga omläggningarna, som gjordes pga att bärigheten var nersatt, pågått sedan 2005.

Nåväl, när jag stod där i mina civila kläder framför anslagstavlan med trafikmeddelanden började en kollega att prata med mig. Han sa:

- Vet du något om omläggningarna. De ska gälla från den 17:e kl 10... ja, det är ju idag
- Nej, jag försöker själv lista ut hur man ska köra - blir inte klok på körvägarna, säger jag
- Ja var stannar 43:an...
- Nej det är nte helt lätt att lista ut
- Jag kör bara varannan vecka, så jag måste uppdatera mig lite, säger han. Men jag har gott om tid, så jag får leta upp hållplatsen i någon paus...

Han säger hejdå och går iväg till bussen. Jag står kvar en stund till och tänker att det är skönt att det inte bara är jag som behöver värma upp inför ett varannan veckas busspass.

Imorgon är det 74:an som gäller, vilken jag inte kört sedan september. Den har också fått omlagd körväg, det vill säga den har återgått till sin normala rutt efter att Centralbron renoverats i somras... Hög tid för uppvärmning.

Övningskörning.blogg.se

Tänkte tipsa om ovningskorning.blogg.se [obs fungerar ej längre], som handlar om att ta körkort. Den är rätt nystartad, men mycket läsvärd. Fick tipset genom en kommentar här på bloggen.

Kolla gärna in de första inläggen i denna bussförarblogg som också handlar om att ta körkort.

Pass 55: Det blir aldrig som man tänkt sig -om öppna luckor, radiokommunikation och vagnbyte

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Jag hade sett fram emot en lugn rad på tvåan och sedan in i garaget. Jag står vid tvåans hållplats. Det är kallt, men inte snökallt. Ser min buss komma. Hälsar på föraren, som jag brukar - dels för att hälsa, dels för att bekräfta att han eller hon kan förvänta sig att bli avlöst. Jag går in genom mittendörrarna. Chauffören säger:

-Hej! Jag fick precis ett felmeddelande om en öppen lucka, jag kan springa bak och kolla
-Hej, oh tack. Ja gör det, säger jag intet ont anande.

Jag ser honom springa bak under tiden som jag sätter mig tillrätta, öppnar framdörren och släpper på folk. Ser i backspegeln hur han försöker stänga. Jag kollar på displayen framför mig och där står det att motorluckan är öppen.

Chauffören kommer tillbaka och säger:
-Jag kan inte stänga den, du får anropa RTL och fråga om du kan köra vidare eller vad du ska göra
-Tack för hjälpen, jag anropar RTL, säger jag och trycker fram rätt knapp på BussPC:n. Just som jag ska leta upp TL-anrop, anropar buss 7025 mig. Jag tittar upp och läser numret på bussen som står ovanför mig, 7019.

- 7019 här kom, säger jag sedan i radion
-7025 här, jag står bakom dig och du har en taklucka som är öppen. Den står en meter rakt upp i luften. Den måste ha blåst upp
-Öh, jaha, säger jag, som var övertygad om att det var bakre luckan, inte den på taket som var öppen. Det låter inte bra. "Tack, min kollega har varit ute och kollat. Jag ska kontakta RTL, säger jag.
-Ja, gör det. Och kan jag hjälpa dig så är jag alldeles bakom, säger 7025. Jag tackar och informerar mina passagerare om att jag inte kommer köra på en stund.

-Kommer du köra alls, frågar en dam.
-Vet inte", svarar jag, "inte just nu i varje fall

Ser och hör att ett nytt anrop kommer. Det är från bussen på andra sidan gatan.

-Hej R här, du har en lucka som är öppen på taket!
-Tack, jo jag vet jag ska kontakta RTL, säger jag
-Ja gör det, för så kan du inte köra. Den sticker upp minst en meter
-Tack, det var en annan förare som uppmärksammade mig på det också. Jag har precis gått på här. Ska precis kontakta RTL. Klart slut kom, säger jag.
-Okej, vi hörs. Klart slut.

Trycker och BussPC:n skickar iväg en anropsförfrågan till RTL. Min buss är tom nu. Alla passagerare har gått över till den som stod bakom mig och nu kört sin väg.

Får anrop från RTL
-7019 här, jag har problem med en lucka som är öppen på taket. Den står rakt upp en meter ungefär. Vad ska jag göra. Kom., säger jag
-Ja, är det motorluckan. Vilken..., jag hör klick och säger
-Uppfattade inte, repetera, kom
- Är det motorluckan som är öppen, kom?
- Jag tror det, kom
- Vilken körriktning har du, kom?
- Mot Sofia, kom
- Okej, det ska inte vara några problem med höjden där, inga viadukter, så kör vidare lite försiktigt så kontaktar jag TX och ser vad de säger, kom
- Okej, det är uppfattat, jag rullar lite försiktigt mot Sofia, klart slut, kom
- Det är bra, så återkommer jag till dig där, klart slut

Jag lossar p-bromsen. Lägger i växeln och rullar iväg. Volvons karaktäristiska varningsljud för felet "Ingenting står rätt till, tror jag" ljuder. Dessutom pryds instrumenten av texten STOP i en röd triangel. Jag kommer till Tjärhovsplan och strax innan där stannar jag. Går ut ur bussen och kollar - den bakre luckan är inte stängd, men inte vidöppen heller. Däremot är luckan på taket öppen. Går in i bussen och sätter mig. Anropar RTL. Och informerar dem. De svarar:
- Jag har pratat med Söderhallen och du får byta buss när du kommer till Sofia. Ta buss 5392, de kör fram den till dig. Och glöm inte skriva felrapport.
- Jag har inga passagerare, kan jag tomköra kom, säger jag, lossar p-bromsen, lägger i växeln.
- Ja, gör det tomkör till Söderhallen och meddela när du går i trafik igen, klart slut

Släcker innerbelysningen, trycker fram skylten "Ej i trafik" och kör iväg via Folkungagatan och sedan in mot Söderhallen via Londonviadukten - som är tillräckligt hög för att bussen ska passera med öppen taklucka. Vid rampen ringer min mobil, det är TX som informerar om att jag ska ta buss 5392. När jag kommer till garaget står en rangerare där och viftar för fullt åt mitt håll. Jag överlämnar bussen till honom och säger att den ska felanmälas, sedan kommer det en rangerare till som säger:
- Det är 7019, den ska felanmälas. Du ska ta 5392. Den står där borta och puttrar. Vi kan skriva felrapport.

På vägen bort mot 5392 hör jag den ene säga:
- 7019, den har vi ju inne här nästan varje dag...

- Okej, tack, säger jag och traskar iväg till 5392 - en MAN. Ställer in allt och kör iväg.

Vid Barnängen skyltar bussen upp som en tvåa, men jag väljer att tomköra och anropar buss 7025. Tackar för hjälpen och säger att jag kör om. Tar passagerare vid Spårvagnsmuseet. Därefter rullar det på till Norrtull. Tomkör in från Norrtull för andra gången på en vecka. Ställer bussen på gården och sticker hem. Ett kort men händelserikt pass är över... Det blir aldrig som man tänkt sig.

Några tankar
Det som gör denna erfarenhet lite speciell är att felet uppstod på bussen precis vid överlämnandet. Jag var alltså inte beredd på att något var fel och kastades därför rakt in i problemet. Det kändes även som att jag inte ägde problemet, vilket jag ju gjorde eftersom jag tog över. Men det krävs lite tid att "värma upp", och skapa sig en bild av problemet. Samtidigt är det ett bra exempel på hur kommunikationen med RTL kan se ut. RTL koordinerar med TX som sedan ringer upp och koordinerar med föraren.

Dessutom tyckte jag det var intressant med all hjälp jag fick från mina bussförarkollegor. De ropade upp och gav tips och råd - något jag uppskattar väldigt mycket. Försöker göra så själv, när det ibland inträffar något oförutsett för någon. Komradion är bra i de sammanhangen.

En tanke med komradio är också att det är mindre påträngande än vanlig mobiltelefon. I en vanlig mobil måste jag prata och lyssna i realtid, i en radio gör det inget om svaret dröjer en sekund extra. Skulle vara kul att veta om det finns några studier på radio jämfört med mobiltelefon i förarmiljöer. Annars är det kanske någon som vill kolla på det?

Pass 54b: Fortsatt tjänst

Efter närmare fem timmars paus återvände jag till Slussen för att ta en 76:a *. Väglaget hade förbättrats avsevärt sedan morgonens snöfall, och jag upplevde inga problem alls. Inte med väglaget i varje fall. Däremot krånglade dörrarna. Bakdörren öppnades inte i vissa lägen och jag hade ingen aning om varför. Dessutom kunde jag inte ens öppna den manueillt från förarplatsen, utan fick hänvisa passagerarna till framdörren. Jag felanmälde det, men eftersom jag skulle köra in bussen i garaget sedan var det inte aktuellt med vagnbyte. Det var egentligen ingen fara eftersom jag inte hade så många passagerare. Dessutom fungerade ju dörrarna ibland.

Tomkörde från Ropsten till Söderhallen. Innan jag körde från Ropsten stannade jag vid hållplatsen utanför Lidingöbanan för att skriva en felrapport på dörrarna. Det var inga problem att hitta, men det är alltid lite spännande att se om man tar rätt väg. Min största farhåga var att jag av misstag skulle köra ut på Lidingö. Som tur var hade jag med mig häftet från linjeutbildningen som tipsade om just den vägen jag tänkte på själv - vänster i rondellen vid Ropsten, därefter Lidingövägen till Östermalms IP och sedan in på 55:ans linjesträckning.

Några tankar
Ibland känns det som att tomkörningstiderna är tighta, och jag blir ofta förvånad när jag inser att de inte är det. Det är mycket sällan som jag ställer in bussen i garaget senare än vad som står på tjänstespecen, snarare är det någon minut tillgodo eller precis på klockslaget. Tomkörningsvägarna är ofta snabbare än linjesträckningarna... Dessutom sparar man ju tid på att inte behöva ta upp passagerare.

---
* Detta är en fortsättning på inlägg 54a

Tillbaka till ordinarie körväg vid Slussen

Bärigheten på Slussen har förstärkts och en omläggning av busstrafiken har skett. Exakt hur länge det pågått vet jag inte, jag har inte kört buss så länge. Men nu fick jag reda på att 2:an, 76:an och 96:an mot Sofia återfår sin ordinarie körväg den 17:e januari (källa: www.sl.se). Dessutom får 43 och 55 i riktning mot Ruddammen respektive Hjorthagen sina ordinare körvägar. Vad ordinarie innebär får jag nog ta reda på... Den tillfälliga körvägen har varit ordinarie för mig, så länge jag kört buss - så minst sedan i somras...

----
Läs och prenumerara på linjebeskrivningar via: http://sl.se/Templates/Iframe.aspx?id=2415

Tungbärgare in action

På Omnibuss.se/forum hittade jag ett spännande reportage om en dag med en tungbärgare. Inte helt ovanligt att bussar får bärgas, även om det inte hänt mig ännu, så har jag sett flera bärgningar. Läs inlägget/reportaget här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=8047.msg53573#msg53573 Bland annat bärgar de en ledbuss av det här slaget:

image173

Dock inte denna individ...

Pass 54a: Första snöerfarenheten

Hämtade ut bussen efter en lång promenad från Gullmarsplan till Söderhallen. Det är snö ute. Ett t-banetåg hade havererat, så det blev förseningar. Jag får buss 7023, en av de nyaste Volvo-biogasbussarna. Kör ut den ur hallen och gör säkerhetskontroll. Kollar tomkörningsvägarna, ska iväg till Norrtull. Har aldrig tomkört dit tidigare, så jag lossar P-bromsen, lägger i växeln och rullar iväg.

Svänger vänster mot Slussen. Vid Slussen kör jag under trafikapparaten och bort till Riddarfjärdsrampen. Svänger vänster och tar ut svängen ordentligt, efter tips från en bloggläsare. Inga större problem. Kör till Norrtull och har 10 minuters regleringstid där innan avgång. Det snöar och snön lägger sig på marken. Jag kör fram och avgår i tid mot Barnängen. Tar det försiktigt i svängarna och undviker därmed sladd. Vänder i Barnängen, efter några minuters regleringstid. Kör tillbaka mot Norrtull. Vid Norrtull skyltar BussPC:n om till Ej i trafik och för första gången i mitt liv ska jag tomköra en buss därifrån till Söderhallen.

Tar fram mitt gula häfte med linjebeskrivningar som jag alltid har i väskan. Tittar på tomkörningsvägar, det finns flera stycken att välja mellan. Väljer att köra vänster och därefter vänster ut mot Arlanda, och sedan mot Södermalm över Centralbron. Det snöar ute. Ymmigt. Lossar P-bromsen, lägger i växeln och rullar. Kör vänster ut i korsningen och har ingen möjlighet att undvika att hindra viss trafik. Kör fram så långt jag kan, och personbilarna kommer förbi bakom mig. Svänger sedan vänster vid infarten till Wennergren Center. Nu snöar det så mycket att jag knappt ser filerna, men kan avgöra placering med hjälp av vägskyltarna. Det fortsätter att snöa och jag glider ut på Essingeleden, i höger körfält som leder mot Södermalm genom en tunnel. Jag leder kön mot Centralbron, orden om att inte gasa för mycket för att undvika buss-vikning ekar i huvudet. Kör inte mer än 40-50, för det är verkligen dålig sikt på vägavsnittet mot Kungsholmen. Kommer ut på Centralbron i vänsta körfältet, gör körfältsbyte, två gånger och hamnar i det längst till höger.

Ser skyltarna mot Stadsgården och saktar ner - 30 km/h, 20 km/h. Det är en rätt skarp sväng, men inte så snäv som på andra hållet. Egentligen inga problem alls. Kommer ner till Stadsgårdsleden och kör igenom Slussen. Snön faller ordentligt. Årets häftigaste snöväder... Svänger av in mot Söderhallen, upp för rampen och sedan... kommer på att bussarna ska köras in i hallen på dagtid. Loggar ur mig på BussPC:n, väntar på att garageporten ska öppnas och kör sedan in. Det blir imma på ytterspeglarna, men jag ser tillräckligt för att kunna hitta rätt fack och ställa bussen. Stänger ner, kopplar luften och går iväg. Åker tvåan ner till Slussen och jag inser då att föraren kör om möjligt ännu mer försiktigt än jag gjort. Möter en tvåa i backen upp mot Bondegatan från Folkungagatan. Den har problem och föraren gestikulerar något som jag tror innebär att han inte vet varför bussen inte går snabbare i uppförsbacken. Jag misstänker att det har med någon antislir-funktion. Går av vid Slussen och tar tåget hem. Paus till 14.01.

Några tankar
Det var första gången jag körde tomt från Söderhallen till Norrtull och tillbaka. Det visade sig att Centralbron fungerade alldeles utmärkt även med ledvagn. Det kändes som att påfarten var lite snävare med ledbuss än med kortbuss, det gäller att hålla ut till höger och ta det lugnt. Men gör man bara det är det inga problem.

Jag körde väldigt lugnt, lugnare än vad jag brukar. Jag höll ändå tiderna och avgick inte sent någon gång. Det mesta av minustiden reglerades bort av sig själv vid ändhållplatserna. Det var min första snöerfarenhet. En reflektion är att det var först nu som jag förstod innebörden av att köra långsamt. Föraren jag åkte med körde ännu mer försiktigt än jag gjort, och höll säkert tiden ännu bättre. Det är något som kommer med erfarenhet...

---
City skriver om snövädret...

Odlingspysslarens utmaning: Artist som börjar på Å

Blev utmanad av Odlingspysslaren att hitta en artist eller grupp som börjar på Å. Själv hade hon blivit utmanad att hitta en artist som började på Z. Å, det var svårt... Men så kom jag på. Cajsa-Stina Åkerström! Youtubade och vips hittade jag följande klipp. Håll tillgodo:


CaisaStina Åkerström - Fråga Stjärnorna



Cajsa Stina Åkerström - Av Längtan Till Dig (Live)

Jag skickar en allmän utmaning till mina bloggläsare - En artist/grupp på Ä?

Vinterkörning med ledbuss: "Absolut ingen gas när du svänger"

Jag fick lite vinterkörningsråd av en bussförare när jag var på väg hem igår:

- Det ska bli snö imorgon. Det ska komma upp emot en decimeter, säger han när vi är utanför Sofiaskolan
- Jaha, det låter spännande - idag var första gången jag körde ledbuss när det var risk för halka, säger jag
- De här bussarna är inte roliga när det blir halt, fortsätter han. Det minsta som du gasar i svängarna, riskerar bussen att vika sig.
- Jo jag läste det, så man ska inte köra snabbt då med andra ord?
- Nej, absolut ingen gas när du svänger! Du ska bara låta den vara, nästan inte röra pedalen alls. Annars viker sig bussen när du svänger runt gathörnen.
- Oj då, bara grundgas?, frågar jag
- Ja, bara grundgas, säger han. Annars får du problem. Den skjuter ju på bakifrån. Det är likadant med alla våra ledbussar.

Jag tackar för skjutsen och tänker vidare på vårt samtal. Jag har som sagt aldrig kört ledbuss när det är halka och därför värdesätter jag all information om hur det är väldigt mycket. Problemet med ledbussarna beror på att de har drivningen på bakersta axeln, de är av så kallad pushertyp - till skillnad från andra ledvagnar på andra garage som har svängande bakhjul och motorn i mitten.

En reflektion, inte minst utifrån vad jag skrivit om vinterkörning tidigare, är att det är svårt att fråga någon om hur det är att köra buss i halka när det är 25 grader varmt, men när kylan står utanför dörren och man riskerar att stöta på snön redan samma kväll, får jag som nybörjare höra mer om det. Situationsanpassatde värdefulla tips att ta med sig.

"Absolut ingen gas när du svänger". Bara grundgas. Tänk på det.

Pass 53: Händelserik dag med dörrkrångel

Åker till Slussen i god tid för att hinna skriva ut tjänstespecen och förbereda mig för körningen. Ska köra en tvåa till Barnängen, därefter till Norrtull. Det är lite snö i luften, och jag inser att det kan vara halt, så jag tänker igenom de råd jag fått. Ta det lugnt, gasa inte i kurvorna och håll större avstånd till allt... Går ner till tvåans hållplats och träffar en av mina linjeutbildningsinstruktörer, pratar lite med henne. Jag kommenterar att det varit svårt att få jobb under jul och nyår, och hon säger att anledningen till att det finns så få tjänster nu är att företaget förberett för Access-utbildningen, som är uppskjuten på obestämd framtid. Bussen 7025 anländer och jag säger hej då. Går in och avlöser föraren.

Första raden går bra. Det är inte halt. Enda problemet är dörrarna, som inte stängs ordentligt - ett rätt vanligt fel på de nya Volvo-bussarna. Kommer på att om jag tar det lugnt när jag ska köra så stängs dörrarna. Men ibland hjälper inte det, och då är enda lösningen att lägga ur växeln, lägga i P-bromsen och därefter försöka öppna en dörr och stänga den igen. Oftast släpper bromsen då. Resten av raden kör jag på det sättet. Lite synd att det behöver vara så, med en buss som annars är så bra...

Andra raden börjar kl 13.14 med en 76:a mot Ropsten. Rätt måttligt med folk, inte extremt mycket eller lite. Lite lagom så där. Vänder vid ordinarie hållplats på Ropsten, kör tillbaka. När jag tittar i högerspegeln borta vid Dramaten ser jag att något är löst på högersidan. Tror först att det är reklamskylten, men inser sedan att det inte finns någon reklamskylt. Vid Ljusterögatan, ändhållplatsen, kollar jag närmare och ser att det är plåten ovanför hjulhuset som sitter löst - skruven sitter kvar, men plåten har glidit ut. Antagligen slitage. Jag meddelar RTL som råder mig att köra försiktigt, under tiden som de ordnar med vagnbyte. Kör ett varv till Ropsten och tillbaka till Slussen, där jag byter av. Har inte hört något mer från RTL så jag informerar avlösande chaufför om det. Hon säger att hon blivit lovad vagnbyte vid Ljusterögatan. Jag säger hej då och går av bussen.

Åker till Sergels torg och går på en 47:a mot Waldermarsudde. På vägen mot Tomteboda, efter Vasaparken, kör jag långsamt förbi en hållplats. Kollar så att ingen tryckt. Kollar i innerspegeln om någon verkar vilja gå av. Nej, ser inte ut så. Passerar. Då hör jag "Men vad gör du! Jag har ju tryckt! Jag skulle ju av här, hur ska det här gå - jag har ju barnvagn.". Som tur är har jag inte kommit längre förbi hållplatsen än att jag kan svänga in och släppa av henne. Men jag grunnar lite på varför jag inte sett stoppsignalen. När jag kommer fram till Tomteboda går jag bak och kollar. Ett äldre par, som verkar vara turister, sitter kvar eftersom de åkt för långt. De visar mig knappen som hon tryckte på, och den fungerar inte... Skriver en felrapport på det. Det finns två knappar och den andra fungerar och jag kan tycka att hon borde ha tryckt på en annan knapp om hon inte såg stannar-skylten. Samtidigt är det ju sådana saker som ska fungera... Men allting kan gå sönder.

Sista varvet går jag på vid 18-tiden. Kör två gånger till Waldermarsudde och sedan in i hallen. Tommar till hallen via Centralbron och ställer bussen precis när omloppet ska sluta. Det var en händelserik dag med dörrkrångel. Men ack så lärorikt.

Varning för halt väglag. Första gången med ledbuss i snöväder. F

DSC00445.JPG
Varning för halt väglag. Första gången med ledbuss i snöväder. Får köra lugnt.

Nyårsafton: Nattbuss, taxibilar och vändningsmiss vid Odenplan

Min nyårsafton började den 30:e december kl 21.39 när jag gick på en 43:a med riktning Ruddammen. Innan dess hade jag ställt bilen på Söderhallen och promenerat ner till Slussen, varit en stund i rastlokalen och pratat med några kollegor om nyår. Passade på att fråga dem om det var mycket folk ute - det hade ju kunnat ses som en lördag. Men de sa att det var rätt lugnt, som en vanlig söndag. På vägen ner till bussen hade jag tappat innehållet i min väska, och lyckats plocka in allt i den igen. Så jag var lite stressad... Men kom i tid. Jag sätter mig tillrätta i bussen och avgår nästan precis i tid mot Ruddammen.


image168
Bildtext: Stockholm visade sig från sin vackraste sida denna kväll i december. Stenbecks julgran, perfektionism framför slottet.

Det är knappt något folk alls, jag kör över Norrmalm bort mot Vasastan med fem passagerare i bussen. Vänder tillbaka och har lite regleringstid vid Tanto innan jag vänder tillbaka mot Ruddammen igen. Väl vid Ruddammen skyltar BussPC:n om till "Ej i trafik" och jag tommar ner till Norrtull för att bli en 53:a. Kör därefter till Henriksdalsberget. Inser på vägen dit att jag läst fel på tjänstespecen, jag ska inte åka tillbaka till garaget från Henriksdalsberget utan köra en kortis till Slussen. Jag noterar det med ett "Obs! Slussen" på tjänstespecen. På väg ner till Slussen har jag två passagerare. Några fler funderar på att gå på vid Tjärhovsplan, men när de inser att bussen bara kör till Slussen, väljer de att inte gå ombord utan vänta på någon annan buss.


image169
Bildtext: Från Katarinavägen. Lång slutartid, ser ni fyrverkeriet - tjuvstart på nyårsfirandet


Från Slussen kör jag höger upp över bron och sedan höger ner genom tunneln mot Stadsgårdsleden. Ställer bussen i garaget kl 23.59 och har därefter rast till 00.45.

Jag har aldrig kört nattbussen tidigare, förutom en kortis på 96:an i somras, så jag är lite nervös. Försöker vila och lägger mig på soffan, men kan inte koppla av. Ställer klockan på 00.40, men kan inte sova. Kanske lika bra tänker jag och går upp till bussarna på våningen ovanför. Eftersom jag aldrig hämtat ut en buss när TX inte är där, ringer jag till RTL. Det visar sig att jag kan ta vilken av bussarna som står i ett visst fack som helst. Precis när jag pratar med RTL kommer 5061 från tvätten. Rangeraren säger "Du kan ju ta den här bussen!" Jag tackar och informerar RTL.

Rangeraren berättar att det fungerar på olika sätt på alla garagen, men just på Söderhallen gör de iordning ett antal bussar som nattchaufförerna själva får välja. "Om det inte finns någon buss, då har inte vi gjort vårt jobb", säger han. Han kör ut bussen åt mig, eftersom han ändå ska ut på gården och göra klart ytterligare två bussar innan han går hem. Han berättar att de inte använder borstarna på bussarna eftersom de fastnar i backspeglarna, sedan visar han mig skillnaden mellan att torka av strålkastarna för hand - det är märkbar skillnad. "Vissa chuafförer sitter bara där och kör, om de tog sig tid att torka av lamporna ser de ju mycket bättre. Jag brukar alltid göra det när jag kör buss."

00.53 kör jag fram min 96:a. Ser att en annan 96:a kommer bakom mig. Är lite osäker på vägen, så jag kollar i mitt linjehäfte. 96:an går från Sickla udde till Odenplan, och vi har inte haft någon linjeutbildning på den eftersom den är bokstavligen är ett hopkok av flera av garagets daglinjer. Således kör jag som en 74:a till Skanstullsbron, därefter under hotellet för att gå in i treans spår mot Bondegatan, där jag blir en 66:a. Efter Nackagatan svänger jag runt som en tvåa och kör ut mot Folkungagatan som en tomkörning-53:a, undviker Sofiaskolan. Därefter kör jag som en tvåa hela vägen till Odenplan, med den skillnaden att jag angör treans hållplats på Slussen. Hänger ni med?

Jag kör fel vid Odenplan på första varvet. Svänger som en tvåa och tror att jag ska komma runt. Haha, vad jag bedrog mig. Högersväng förbjuden. Ingen återvändo - bokstavligen - antingen svänger jag vänster eller så satsar jag på att fortsätta rakt fram och hitta någonstans att vända. In på Upplandsgatan. Vänder vid Frejgatan. Kollar ordentligt, kl är 01.40 så det är ingen trafik och inga gående, men backar lite snett och touchar en skylt. Inser att jag borde ha kontaktat RTL istället och fått hjälp av dem att hitta bra vändningsrutt - det är lättare att köra rakt fram med bussen än att backa den mitt i natten. Jag meddelar RTL om den touchade skylten och de säger att de ska ut och kolla på den. Kör sedan tillbaka till Odenplan och lastar. Fortsätter till Sickla udde där jag har 10 minuters regleringstid. 02.45 får jag avlösning vid Nackagatan.

Pratar med den chaufför som löser av mig, han brukar köra natt. Inatt ska han jobba till kl 08.00, jag ska bara köra till 05.00. Han rullar iväg. Är lite trött, så jag väljer att stå utanför Söderhallen under hela 20 minuters pausen. Äter medhavd mat. 03.08 kommer min buss och jag äntrar förarplatsen. Tar några foton, som jag lagt in nedan.


image170

image171

Bildtext: Söderhallen runt kl 03.00 natten mot nyårsafton 2007

Sista varvet går tillbaka till Sickla udde. Därefter regleringstid och iväg mot Odenplan. Klockan är nu runt fyra på morgonen och det blir mer folk. Vid Stureplan fastnar jag i taxikön utanför ett inneställe - Laroy. Inser att det finns många lycksökande taxi-Stockholms-wannabes, som har sina bilar målade nästan precis likadant som Taxi Stockholm. Jag tar det lugnt, men stör mig på att taxibilarna inte inser att de effektivt hindrar min framfart - eftersom det är vägarbete där också... Inser att jag har inte har någon brådska och avvaktar. Till slut uppstår det en lucka så att jag kan manövrera min 17 tons totalvikts, 11,75 meter långa och 2,50 breda Scania förbi de små SAAB:arna... Alla typer av yrkeschaufförer borde hjälpa varandra...

Kör till Odenplan och vänder. Denna gång kör jag en gata till innan jag svänger höger och vips kommer jag dit jag vill. Kör till Sickla udde och tommar sedan in i hallen. Klockan är 04.56 när jag ställer bussen i fack nio. Lämnar in en trafikhändelserapport på vändningsincidenten och kör sedan hem med mina lilla SAAB, som tappert stått och väntat hela natten. Det blev en ovanlig natt mot nyårsafton - med nattbuss, taxibilar och en vändningsmiss vid Odenplan

Gott nytt år 2008!

Bussförarbloggaren tillönskar er alla ett riktigt gott nytt år! Fortsätt följa mina bussföraräventyr även under detta år!

image165

RSS 2.0