5011 - video

Passade på att filma en kort videosnutt med min mobil för att dokumentera 5011.


Farväl 5011

För en tid sidan såg jag 5011 stå inne i hallen. Demonteringen har nu fortsatt och i helgen var den parkerad utanför plåtverkstaden på hallgården. Passade på att ta några bilder. Farväl 5011.


Bildtext: Motor- och dörrlös. Lyktglaslös...


Bildtext: Är företaget bakom reklamen ironiska?


Bildtext: Något är fel med den bakre dörren - klämskydd ur funktion?



Bildtext: ...inget att fästa sig vid...


Bildtext: Ännu en H18E-trotjänare på väg mot sista vilan. Farväl 5011.



Är less more även när motorn blir för varm?

Söndag förmiddag. Kör 5389, en MAN-ledvagn. Tar över den vid Slussen och rullar iväg riktning Karolinska. Den går fint, kul att köra MAN, lite annorlunda förarplats även jämfört med de nya boggibussarna. Vid Karolinska låter jag motorn gå en minut för att kylas ner och stänger sedan av den. När jag startar får jag ett meddelande på displayen, om att motortemperaturen är för hög. Ibland kan det vara givarfel, sägs det, men jag väljer att trycka mig in i servicemenyn och ser att temperaturen ligger strax över 90 grader. Kör iväg från Karolinska.

Samma procedur vid Södersjukhuset - tomgång, stäng av och startar när jag ska köra fram. Meddelandet återkommer. Trycker mig fram till bilden med temparturen och ser att den ligger precis under 100°C. Jag gör ett anrop till RTL.

- 5389 här, står vid Södersjukhuset. När jag startade fick jag indikation på att motortemperaturen är för hög. Klickade fram informationen och såg att temperaturen är strax under 100 grader. Det har stigit sedan Karolinska, kom
- Okej, jag beställer vagnbyte till dig. Om temperaturen går över 100, gör ett anrop till och stanna till.

Glider vidare mot Karolinska. Kollar temperaturen regelbundet. När jag rullar sjunker den lite. Efter ett tag minns jag rådet jag fått på H18E, våra Scanior, att sätta på värmen för att få ner temperaturen i motorn. Sagt och gjort, jag sätter igång värmen på full styrka. Temperaturen sjunker nästan direkt till 85°C för att sedan stiga upp mot 90. 

Vagnbytet sker vid Karolinska. Jag låter motorn gå på tomgång för att få kylning. Jag får 5381 istället. Avlösaren frågar om bussen har kokat, men det gjorde den inte. Vi tittar gemensamt på temperaturmätaren och den visar 90°. Jag går till 5381, loggar in och ser 5389 köras iväg mot hallen.

Några tankar
Det är intressant att informationen göms undan i menysystemet på MAN-bussen, till skillnad från Volvos förarplats där alla instrument som man behöver, och inte behöver, se hela tiden är fysiska. Även relativt kritiska mätare, såsom trycket i tryckluftstankarna, måste tryckas fram på displayen MAN-bussen. För att nå motortemperaturen måste man trycka tre gånger på serviceknappen. På den nya boggibussen har MAN lämnat den gamla designen och där finns nu fysiska mätare, med vanliga visare. Det som var nytt för mig igår var att trots att datorn varnade för hög temperatur var jag tvungen att trycka fram värdet själv. Därefter var jag tvungen att läsa av en termometer på en tallinje. Värdet hade kanske kunnat gå att visa i varningsmeddelandet istället?

Samtidigt gillar jag "less is more"-filosofin - avskalad information och den finns tillhands när du frågar efter den, om än lite svårtolkad. Är less more även när motorn blir för varm?




En sån dag när alla våra bussar är sena

Tommar för att bli en 43:a vid Ruddammen. Sista delen av ett delat pass, fredag eftermiddag. Försöker tänka ut den snabbaste vägen till Ruddammen och väljer Strömbron, höger vid Norrmalmstorg och sedan runt vid Nybroplan för att köra in på Birger Jarlsgatan. Ser hur minuterna tickar iväg. Vid Jarlaplan anropar jag RTL eftersom jag inser att jag kommer att bli försenad. Var dessutom på kurs dagen innan, så har fått reda på vad missade avgångar kostar:
- Hej - Jag ska avgå från Ruddammen nu. Men jag är vid Jarlplan, jag kommer att gå med försening, säger jag och kör rakt fram på Birger Jarlsgatan, svänger sedan upp på Odengatan
- Okej, det är en sdåan dag när alla våra bussar är sena, svarar operatören. Du går med försening från Ruddammen, det är uppfatt.

Vårsol, värme och fredags eftermiddag. Vinterfrusna människor flockas på gator och torg.

En sådan dag när alla våra bussar är sena.

Twittrare i Skånetrafiken

Hittade en busschaufför som twittrar. Följ busskvittret här: http://twitter.com/skanetrafiken

Vad gör den där? En tvåa mot Slussen från Norrlandsgatan

Körde personbil i innerstaden igår kväll - inte så ofta jag gör det. Kommer vid Normalmstorg och ser en tvåa komma ut från Norrlandsgatan, från höger. Spontan reaktion - "Vad gör den där?" . Ser sedan 55:an och kommer på att jag sett en avstängning av Birger Jarlsgatan när jag tidigare på kvällen passerat Stureplan.

Såg idag ett trafikmeddelande om schaktarbete och omlagd körväg från den 20:e till den 23:e april, 21-05. Omlagd körväg för linje 2, 55, 91 och 96.

Jag hade inte tänkt på busstrafiken på länge, men det här fick mig göra det. Inte varje dag man ser en tvåa på Norrlandsgatan riktning Slussen...

5063 och 5064 rangeras ut

Jag hörde att 5063 och 5064 ska utrangeras. 5063 tycker jag har varit en bra buss och lite intressant med bussdator. 5064 har jag aldrig kört. Tog några bilder av datorn i 5063 när jag körde den i januari.

Dator för att sköta temperatur och skyltning.


Bussförar-SM 2009

Läste om bussförar-SM. Tycker att det låter roligt, även om det verkar ganska svårt.

Det består av tre delar:
steg 1. teoriprov via nätet - de 20 bästa går vidare till steg 2 och 3
steg 2. teoirprov som kontrolleras - på plats i Kumla
steg 3. körövningar - i Kumla - består  av manöverprov, sparsam körning och halkkörning

Det är gratis att delta och alla med D-kort kan vara med.

Kan kanske vara roligt att testa sina kunskaper och se hur långt det bär? Sista uttagningsdag är den 5:e juni 2009.

Läs mer: [Bussförar-SM]

7008 - två dagar i rad

Påskaftonens körupplevelse minns jag när jag kommer till Söderhallen på påskdagen. Ser 7008 på hallgården och funderar på om den ska ut, den är klar för trafik, men alla ledbussar går ju inte ut på söndagar. Kör 66:an ett varv och därefter 55:an. 

Efter rasten tar jag emot trean riktning Södersjukhuset. Det blir 7008 - igen. Det är inte ofta jag får samma buss två dagar i rad. Försöker känna om den är lika bra idag och kommer fram till att den är det. Under accelerationen växlar automatlådan upp utan att det märks. Det är ganska bra acceleration också.

Jag njuter av 7008 på trean. Två dagar i rad.


7008 - en av de bästa busskörupplevelser jag haft

Kör trean från Slussen. Relativt sent, klockan är 22 på påskaftonskvällen. En stressig dag - snart slut.

Sitter i 7008 - andra generationens Volvo-biogasledbuss. Passerar Stadshuset. Inga vibrationer, inga skakningar - ojämnheter äts upp som vore den en av de nya boggibussarna - fast snäppet vassare. Mjuk fjädring som alla volvobussarna har, men bättre än vanligt. Det känns som att jag flyter fram över vägen - behagligt gungande. Den går otroligt bra.

Dagens bekymmer försvinner ett efter ett, stressen rinner av. Jag njuter av vårkvällen. Tidtabellen hålls.

Det enda negativa är att arbetsdagen tar slut och jag måste lämna över bussen till rangeringen.

Kort sagt: En tidig vårdag 2009 bjöd 7008 på en av de bästa busskörupplevelser jag haft. 

T-bana inte lika charmigt som buss

Påskafton. Jag står och väntar på sista raden - en trea. En familj bestående av man, pojke och kvinna står på Slussen.
- 21.01 gick den, säger kvinnan
- 53:an har redan gått, säger mannen
- Klockan är 21.05 nu, vi kan kanske ta trean
- Hur tänker du då? Aha, S:t Eriksplan...

Mannen vänder sig till mig.
- När går trean?
- Den går 21.07, säger jag. Var ska ni?
- Odenplan, säger mannen
- Tvåan har precis gått. Det smidigaste är kanske T-bana, föreslår jag
- T-bana är inte lika charmigt, säger mannen med en suck innan han vänder sig om.

De går iväg till T-banan - trots att det inte är lika charmigt som buss...

Kan flygbussarna kan jag

Kör 7506. Den startade inte när jag tog över den. En lucka hade glappkontakt, vilket gjorde att motorn inte gick att starta. Är sju minuter sen på första varvet mot Tomteboda, men kommer ändå till Waldermarsudde i tid. Avgår från Waldermarsudde efter en tidsreglering utanför Skansen. Rätt mycket folk. Men det går bra. Boggibussen är som vanligt skön att köra och den sväljer mycket folk. Varmt ute, men några passagerare stänger ändå fönsterna. Kommer fram till Tomteboda.

Har sedan tidigare sett att jag ska tomma tillbaka till Centralen. Funderar på snabbaste vägen. Linjesträckningen känns långsam - har 14 minuter på mig. Väljer att köra Solnabron och Torsgatan - det är ju där Flygbussarna kör. Jag har kört där med ledbuss tidigare, men visste inte om boggin skulle ha några problem. Det visade sig gå utmärkt. Jag kom i tid till Centralen. Några nya boggisvängar rikare.

Inga konstigheter. Kan flygbussarna, kan jag...

Kort film från skärtorsdagens demonstration

Dokumenterade demonstrationen med min mobilkamera.



(Textad - första gången jag provat med att läga till text i Youtube. Smidigt. Eventuellt måste du klicka på "caption" i Youtube för att den ska synas)

Glad påsk

5041 och Bussförarbloggen önskar en riktigt glad och skön påsk!


Vänstertrafik med 7518 genom Sergel rondellen - kanske sitter de kvar där än

Under pausen går jag och tittar lite närmare. Det står polisbilar överallt. Mitt i vägen står även trafikledare från Busslink. De har släppt på busstrafiken - den får ta vänstertrafik genom Sergelrondellen. En polisman stoppar bussarna och informerar förarna. Demonstraterna sitter där de sitter. De ropar i megafoner, men det är svårt att höra vad de ropar - vilket budskap de har. Däremot har bussarna som kommer från Sveavägen lite problem att köra runt - speciellt ledvagnarna med svängande bakhjul. Svängradien räcker helt enkelt inte till, leden böjs för mycket, och de får hjälp av busslink-personal att köra ner på Klarabergsviadukten istället. Förarna ser inte alltför glada ut.

Det blir påtid och jag väntar på bussen. Den kommer sju minuter sen, överfull. Föraren var en av de första som råkade ut för demonstrationen, blev hindrad. Eftersom det är ett block som går Skansen - Centralen och omvänt tar jag över och tommar till Centralen. Det är buss 7518, boggi. Som vanligt underbar att köra. Avgår med två passagerare. Blir framvinkad av tre polismän. Den fjärde stoppar mig och säger:

- Du får ta och köra vänster, efter den där bussen.
- Okej, säger jag
- Ta det försiktigt och se upp för fotgängarna

Jag tackar och glider försiktigt iväg, tänker på de 13,7 metrarna bakom mig. Polismannen flyttar undan lite. En polis till står i rondellen och jag blir framvinkad. Lite skumt känns det allt att köra motsols i en rondell - och gångtrafikanterna verkar inte speciellt medvetna om att det är dubbelriktad busstrafik där de ska gå.

Ser klacken på refugen mot Hamngatan framför mig och inser att de vill att jag ska köra vänstertrafik även där. Passerar refugen på vänstersida och accelerar när jag sett att polisen står kvar efter att jag dragit med mig hela busslängden. Åker in i rätt fil på Hamngatan.

Det blir ytterligare två och ett halvt varv. Till slut säger polisen som stoppar mig där jag börjar köra vänstertrafik: "Jag känner igen dig" och jag behöver inte få informationen igen. Det känns nästan lite småtrevligt och kollegialt.

För min del blir det en lärorik eftermiddag. Dels får jag se en demonstration med Tamilska tigrar på nära håll. Dels får jag se ett exempel på samarbetet mellan polis och kollektivtrafik, för att få det att flyta trots oförutsedda händelser.

Hur det gick med demonstrationen? Jag vet faktiskt inte. Har inte läst något om den i tidningarna och 21.30 igår verkade den pågå. Idag hörde jag inget om den.

Så, om inget annat har hänt, sitter de kanske kvar där än - och bussarna fortsätter köra vänstertrafik...

Bussimprovisation, demonstration och omlagd körväg

Skärtorsdagens arbetspass börjar lugnt. Stiger på 5041 vid Sergels torg. Kör bort mot rondellen. Ser demonstranter vid höger sida, men de står på trottoaren. Ingen fara. Glider vidare mot Karolinska med min H18E - koncentrerar mig mest på dörrarna som måste tvångsstängas. 

Vänder vid Karolinska. Kör in mot stan och tidsreglerar lite här och där eftersom det är väldigt väl tilltagen körtid på 59:an vardagar, vilket Skärtorsdagen räknas som (fredagstrafik). RTL ropar ut att det är omlagd körväg på 59:an - ska köra via Tegelbacken om man kommer från Södermalm. Ínget om hur man gör med turer som går till Centralen. Jag meddelar passagerarna om att jag inte kommer trafikera Hötorget och Sergels torg, medans jag väntar på att RTL ska ropa upp mig. Svänger ner på Olof Palmes gata enligt instruktion, släpper passagerarna vid Centralen - 53:ans hållplats. RTL kontaktar och jag får bekräftat att jag kan ta Olof Palmes gata och släppa av passagerna som jag tänkt. Gör så. Vänder vid Tegelbacken. Kör sedan upp på Klarabergsviadukten för att tidsreglera.

Kontaktar RTL. Operatören säger åt mig att avlösa vid Centralen, nedanför Klarabergsviadukten. Han ringer avlösaren. Precis när vårt samtal har avslutats, eller kanske några sekunder senare, går RTL ut med att vi ska köra via Sergels torg. Jag tänker att föraren nog redan gått ner till Centralen, dessutom är jag mitt i svängen, så jag kör ner till Centralen. Där står han. Informerar om att körvägen inte är omlagd längre. Han säger att han tar Kungsgatan upp, vilket jag inte har några synpunkter på. Olof Palmes gata var ganska trång...

Det gick ganska smidigt. Ibland ska man ha lite tur, hade jag varit 100 meter längre fram hade jag missat Olof Palmes gata. Å andra sidan hade jag då kunnat svänga ner på Kungsgatan. Det är inte varje dag vilda, men ganska lugna, demonstrationer leder till omlagd körväg. Men när det sker blir det en övning i improvisation... Bussimprovisation.


Blå T-banelinje avstängd i sommar - ersätts med buss

Läste idag att den blåa T-banelinjen ska vara avstängd Via Rådhuset - Kungsträdgården pga av arbete med Citytunneln. Sträckan kommer att ersättas med buss. I artikeln står det att ett T-banetåg tar 1300 personer, medan de räknar 100 passagerare på en buss. Undrar hur de räknat fram den siffran - boggibussarna tar 100 passagerare, ledvagnarna c:a 148 och en vanlig kortbuss runt 70.

Det blir kanske boggibussar?

Vet inte vilket bolag som ska köra trafiken, men det kommer nog redovisas inom kort.

Läs mer här:

[DN, 2009-04-09]

Så vitt jag vet är vitt alltid vitt - eller bussvitt

På chatten:
Kompis: Man hittar så mycket onödig info... "99% av alla vita bussar är målade med RAL9010"
Jag: Det är väl bra info, så man vet vad man ska ha med sig i förarväskan när man kör
Kompis: Men hur många bussar är vita? Här är de gröna..
Jag: Röda här uppe, fast Swebus Express har vita
Kompis: Just det
Jag:  Många har nog vitt i grunden
Kompis: Jo så kan det vara, jag fick infon när vi skulle köpa färg för att måla om köksluckorna... En toppenbra färgkod att lägga på minnet...
Jag: Gräddvitt? Nej, jag vill ha bussvitt - det är bra
Kompis: Just

Så vitt jag vet är vitt alltid vitt. Eller bussvitt.

Lassie har nog inte åkt med mig, ännu

Sitter i min buss på väg till Slussen. Tittar bakåt i spegeln och ser ett välbekant ansikte. Är det inte... Jo, det måste det vara. Johan Glans. Men... han gick inte på här framme... fuskåker han... plankar sveriges roligaste stand-up:are... 

Nej, han gick nog på och visade sitt kort lite snabbt - som folk brukar göra...

Och nu. Den på TV alltid like glade herr Bagge kliver på. Han ler inte ikväll o nej. Kanske funderar han på om det verkligen är en Scania Maxci han åker i... eller inte...

Vid en annan hållplats går Grythyttans Carl-Jan på. Vi hälsar, som busschaufförer och passagerare gör ibland. Han går av en hållplats senare.

Jag skulle vilja säga att jag mötte Lassie. Men Lassie har nog inte åkt med mig, ännu...

Mer boggi åt folket?

Nu har den sista biogasboggibussen levererats till Söderhallen - 7530. Jag såg den härom dagen när jag körde lite extra på 66:an. Visst är den lång. Visst kräver den sin uppmärksamhet i svängar både från föraren, fotgängare och annan trafik. Visst är den underbar. Undrar om det kommer köpas fler boggibussar till stadstrafiken i Stockholms innerstad. Blir det mer boggi åt folket?

Helturist-upplevelse

I måndags när jag var på väg söderut med flyg var det så mycket dimma i Ronneby att jag blev ombokad till Kalmar. Från Kalmar fick jag åka tre-axlad Mercedes Travego. 14 passagerare i en buss som tar 53 st. Passade på att prata lite med chauffören och filmade växlingen med min mobilkamera. Tycker speciellt att användningen av retardern var intressant, den sköts med spaken under ratten. Föraren körde otroligt bra - mycket mjukt. Ett kort klipp från en helturist-upplevelse...


RSS 2.0