City - Trafikområdena Hornsberg och Söder slås ihop

Fick höra av en bussförarkollega att trafikområdena Hornsberg och Söder ska slås samman till ett gemensamt trafikområde - City. Undrar vad detta innebär för oss förare. Kanske fler linjer att köra och fler busstyper att lära sig? Tjänsterna kanske börjar på Fridhemsplan och fler omlopp på fyran? Eller så blir det ingen skillnad alls? Det kan vara ett sätt att få mer flexibel användning av resurser. Spännande potentiella förändringar i varje fall!

Tidsätande trafikljus

Det händer hela tiden. Jag ligger på plus enligt tidtabell med 55:an och 43:an. Kanske upp till tre minuter. Kommer fram till Södermalmstorg och får vänta på att ljuset ska slå om - kanske upp till tre minuter. Eller när jag kör 76:an och svänger ut mot Räntmästartrappan. Det är inte ovanligt att jag får stå flera minuter och invänta kollektivtrafiksignalen "kör".

Det är framförallt vid Slussen som de tidsätande trafikljusen finns. Det har gjort att jag lärt mig att inte ta körtiden för given. Jag vet att om jag kommer till Slussen och ska in på Södermalmstorg kan de sista 30 meterarna ta lika lång tid som det tar från Slottsbacken till Slussen. Har ingen aning om varför det är så - och tiden jag förlorar kan jag ta igen genom att köra i 40 km/h på Hornsgatan eller Strömkajen. Som bussförare lär jag mig Stockholms gator, och dess tidsätande trafikljus.

Luften gick ur igen... och igen... och igen... - sen kväll med buss del 2

Efter ett varv på fyran som avslutades med tomkörning genom Södra länken var det dags för några varv på 43:an. Jag beger mig ner till Slussen och fångar 43:an riktning Tanto. Det går bra - är lugnt på stan. Första varvet ligger jag lite minus, men det reglerar sig till andra varvet. Ligger några minuter plus innan avlösning, men fastnar vid trafikljuset vid infarten till Södermalmstorg vid Slussen och kommer fram precis enligt tidtabell.

Därefter paus. Fångar en trea som jag sedan kör till Karolinska och tillbaka till Södersjukhuset. Några överförfriskade norrlänningar åker med och jag är tvungen att säga till 40-åringarna att inte hänga sig i stolparna, som sjuåringarna brukar hänga. Tänk om jag bromsar och han kommer flygande. Det var faktiskt lite för stökigt för min smak, men vissa av dem var riktigt trevliga. De hoppade av vid Slussen på jakt efter mer sprit kl 24.50 på natten.

Efter Södersjukhuset tommar jag in till hallen och ställer bussen på gården. Rast. Passar på att ta en powernap - svårt att somna, men efter 20 minuter ringer min telefons alarm och jag inser att jag faktiskt somnade. Saved by the bell. Går ner till Nackagatan och hör en buss komma - det är min buss - en 96:a riktning Odenplan.

Buss 5063. Byter några ord med föraren och han säger att vi kommer sluta samtidigt på Slussen 27.42 (03.42). Jag sätter mig tillrätta och glider iväg. Kommer till Odenplan i tid och svänger runt. Inväntar avgångstid. Två passagerare och jag glider iväg mot Stureplan. Efter Stureplan måste jag stanna vid rödljus. Då händer det. Luften i krets ett och två försvinner igen. Samtidigt. Jag stänger av motorn. Pumpar ur luften. Anropar RTL. Startar motorn. Lägger i optimerat varvtal och säger till mina två passagerare att jag har lite problem. Till slut ökar dock trycket. RTL ropar upp. Meddelar om problemet och operatören säger att jag ska vara vaksam på det.

Kör vidare och manometrarna visar att trycket ökar. Vid Slussen ligger jag minus fyra. Många som ska ombord. Åker iväg mot Folkungatan, stannar vid Ersta sjukhus. Då händer det igen. Luften går ur. Jag laddar upp trycket igen. Inte optimalt läge, mitt i natten. Det är troligen en ventil som låst sig, men jag får upp trycket igen och efter att jag har gjort ett litet läckage test som visat på att luften inte försvinner med motorn igång under körning, kör jag vidare. Skriver dock felrapport.

När jag blir avlöst klockan 27.42 vid Slussen berättar jag om felet för avlösande förare. Han är dock inte speciellt orolig, verkar vara sådant som händer. Så jag går av och tar 96:an från motsatt sida mot Sickla Udde. Går sedan hem eftersom nästa nattbuss går först om en timme.

---
När jag tittar in i verkstaden på Söderhallen några dagar senare såg jag att 5063 stod där. Flera dagar stod den där, så jag hoppas att de åtgärdar problemet.

Nu har boggibussen bytt ägare

Tidigare stod det i trafikregistret att boggibussen ägdes av Svenska Neoplan, men nu ägs den av SL infrateknik och brukas av Busslink Sverige AB. Den ska finnas på Söderhallen dagtid, men ännu har jag inte sett den.

Boggibussen kommer på måndag

På måndag kommer enligt flera källor boggibussen till Söderhallen. Det är ännu inte bestämt vilka linjer den ska gå på. Boggibussen är 13,7 meter lång mot våra andra bussar som är 11,75 (kortvagn) och c:a 18 (ledvagnarna). Den tar 100 passagerare, att jämföra med ledbussarna som får ta 101 och kortvagnarnas 75.

Nu är frågan vilka bussar som kommer att försvinna från hallen. 5001 till 5020 är givna, de är som jag hörde någon säga "för gamla för att tas i trafik någonstans i Sverige, i varje fall." Synd, för det är väldigt fina bussar. Tidens tand har dock gjort avtryck på dem - den äldsta levererades juli 1993. 10 bussar till ska bort. Idag hörde jag en teori om att H19, våra Scania OmniCity ska flyttas. Lite synd om det blir så, en bussmodell mindre att växla mellan.

Men nu först kommer boggibussen. Det ska bli spännande!

Boggibussen kommer troligen på måndag

På måndag kommer troligen boggibussen till Söderhallen. Mer info kommer.

"Jag är en fyra, jag är en fyra" - Sen kväll med buss del 1

Jag fick en "nästan-natt-tjänst". Har inte kört så mycket natt och med det nya tidssökningssystemet som införts är det större sannolikhet att åka på nattpass. Tänkte därför att det kunde vara bra att prova. Vissa hade kanske sagt att man slutar tidigt på morgonen, eller natten när du slutar vid 03.42 på morgonen. Men det kallades nästan natt av arbetsledaren. Natt är väl om du börjar 22 och slutar 29.04. Nåväl...

Telefonen ringer när jag ligger och vilar inför kvällens pass. Ska börja klockan 20.17 och tänkte att det kunde vara bra att vara ordentligt utvilad. Det är TX som undrar om jag vill ta ett block på fyran klockan 17.28. Visst, säger jag och plötsligt har jag bara en timme innan jag ska börja jobba. Sticker iväg med T-bana till Gullmarsplan och tar emot 7012 klockan 17.25. Fyran är en rolig linje som jag dessvärre inte kört så ofta. Vi har bara några få omlopp på den, det är Hornsbergs linje. Sätter mig tillrätta, glad över att ha fått en fin buss. Tänker dock på att en kollega sagt att just denna buss hade strul med dörrarna tidigare i veckan. Stänger dörrarna efter att ha sagt hej till trafikvärden och den chaufför jag löste av. Kör fram och lastar. Glider sedan iväg. Redan på Skanstullsbron känner jag kraften i retardern - men jag har lite medlut - så jag får ansätta lufttrycksbromsarna också. Svänger in mot Skanstull.

Kör iväg från Skanstull. Det flyter på bra. Vid Rosenlund tänker jag "Jag är en fyra" och skriver även en lite minneslapp om det. Eftersom jag kör fyran såpass sällan är det risk att köra fel. Kör rakt fram - inte som en trea - utan som en 74:a. Att tänka 74:a när man kör en fyra är också lite riskabelt - skulle inte vilja in med en 18 meters ledbuss vid Torkel Knutsson gatan. Det går dock bra och jag kör ut på Hornsgatan. Tänker "rakt fram" hela vägen till Hornstull. Därefter Västerbron - bästa bussutsikten i stan - förutom vardagens Katararinavägen. Kommer till Fridhemsplan. Kör om framförande fyra som körde om mig innan. Svänger höger. Kö - blir minus sju - innan jag kommer ut på vägen som går förbi Flemminggatan. Över bron till S:t Eriksplan. Återigen får jag tänka "Jag är en fyra" och köra rakt fram på Odengatan, inte som en trea.

Odenplan klarar jag galant, svänger på rätt ställe. Stannar på rätt hållplats. Fortsätter rakt fram upp till Östra Station. Här skulle det inte vara så farligt att köra fel, det går att svänga runt, men jag undviker det helst. Höger på Valhallavägen. Förbi stadion. Passagerare kommer och går av - det är fullt med folk hela tiden - stor ruljans. Kommer fram till Garnisonen och Radiohuset. Spetsväning, mindre folk nu - tidsregleringen äter upp förseningen.

Det flyter på till Fridhemsplan. Nu är jag inne i fyratänket och klarar hållplatserna utan problem. Kommer fram till Gullmarsplan någon minut för tidigt. Släpper av folk och går igenom bussen, innan jag glider iväg riktning Nynäshamn. Av på avfarten mot Björkhagen och runt i rondellen. Ner i Södra länken. Accelererar upp till 70. Håller 70. Ser en fartkamera i slutet av tunneln - har aldrig lagt märke till den innan. Svänger av efter tunneln och genom rondellen vid Sickla. Vänster och vänster även i nästa rondell. Ställer bussen på hallgården enligt tjänstespecifkationens specade tid. Ett varv på fyran är över.

Att tänka "jag är en fyra" var ett ganska effektivt sätt att komma ihåg, kanske för att jag associerade till reklamen "Jag är en festis". Alltså, jag är ingen festis - men jag är en fyra.

Förfalskade SMS-biljetter

På DN.se läste jag precis att det förekommer falska SMS-biljetter i SL-trafiken. Biljettsystemet har hackats. Jag hoppas att den opitska läsare som testades på Lidingö kommer att införas, innan dess är i varje fall jag ganska maktlös för att identifera ogiltiga SMS- biljetter. Remsan och korten går ju att kontrollera. Men SMS-biljetten är svårare. Läs mer på DN.se.

Samtidigt är SMS-biljetten ovärderlig - många trafikanters resplaner har räddats av möjligheten att köpa biljett på det sättet när det varit långt till biljettautomaterna - eller det inte helt ovanliga scenariot - att de inte förstått hur dessa fungerar...

Dörrar som krånglar

Det hela börjar bra. Får buss 5013 som står i fack 21. Går och hämtar den. Kopplar ur luften och sätter på strömmen. Sätter mig på förarplatsen. Bussen framför mig rullar ut. Jag laddar upp trycket lite och glider sedan ut på hallgården. Fullt av bussar, så jag kör bort till rampen och ställer mig. I med p-bromsen. Öppnar framdörren. Går ut från förarplatsen. Trycker på stoppknappen. Det välbekanta plinget hörs högt och tydligt. Dörrarna glider upp. Går ut genom mittdörren och vänder mig om när jag kommit ut. Dörrarna går igen. Placerar mig själv mellan dörrarna och väntar på att de ska gå upp. Inget händer, de fortsätter stängas. Pressar sig mot mig. Till slut, efter att jag pressat mig utåt mot den kännande kanten öppnas de igen.

Inte det resultat jag ville ha. Så jag går in i bussen, trycker på och bryter ljusstrålen. Dörrarna öppnas igen. Ställer mig mellan dem och de slår igen. Fortsätter stängas. Oj, så ska det ju inte vara, tänker jag. Provar en gång till. Tar bakersta dörren också. Fungerar inte heller. Ser på klockan att den är 12.30 och jag ska avgå som en 66:a 12.35. Ingen tid att förlora, den bussen tar jag inte ut i trafik. Svänger runt och in genom fack 1. Ställer den i fack 5, ser upp för röret på den gula väggen, och skriver felrapport. Rusar sedan till interntelefonen och kontaktar avprickningen. Får en ny buss. Den fungerar bättre och några minuter för sent rullar jag ut från Söderhallens grindar mot Tengdahlsgatan och sedermera Reimersholme.

När jag kommer tillbaka till Söderhallen för att köra 66:an senare på kvällen ser jag 5013 stå parkerad utanför verkstaden. Jag är alltid orolig att felet ska försvinna av sig själv, men det verkar som att de ställt den på kö för att komma in på verkstaden. Passade på att ta några bilder på bussen och på Söderhallen, se nedan.


Bildtext - fack 5 - bredvid den gula väggen men det lömska röret, som syns lite svagt i nedre delen av väggen.


Bildtext: Skylten visar var bussen ska ställas. I det här fallet i fack 9. Felrapporterade bussar ska ställas i fack 5 - och det var där jag ställde 5013.


Från fack 5, felfacket, mot parkerade bussar utanför verkstaden.
Bildtext: Från felfacket, fack 5, mot fack 8 -  5013 syns till höger i bild.



Bildtext: 5013 parkerad utanför verkstaden. Felrapporten kvar.



Bildtext: Felrapport i fönstret - "Dörrar, luckor - X" - Text - "Kännande kant fungerar ej på mittdörr och bakdörr"

"För tight för att det ska vara bekvämt" - om framkomlighet och omlagd körväg

Kör på Nytorgsgatan med min 66:a. Har precis släppt av några passagerare. Det är söndag, lunchtid. Första raden för dagen. Utanför flanerar folk i söndagskylan, det är ovanligt kallt för årstiden. Kommer fram till Bondegatan, tittar vänster och ser Volvo V50 som står nära korsningen och vägarbetet som riskerar att hindra svängen. I kombination med refugen är det en något svårare sväng än normalt, men jag bedömer att det ska gå vägen. Svänger. Inser att bilen stod lite närmare än jag trodde, väljer att gå närmare vägarbetetsavspärrningen än jag från början tänkte för att spara lacken och backspegeln på V50:n. Kör fram och V50:n försvinner ur backspegeln, men jag ser den genom framdörrarna. Det är ont om plats och jag tar lite mer vänster, ännu närmare det blåa staket som markerar vägarbetet. Puh, det gick. Pustar ut och fortsätter framåt. Baken fri, allting fritt. Men lite för nära staketet för min smak. Går in på BussPC:n och anropar RTL.

RTL anropar.

Jag: Jag har precis svängt från Nytorgsgatan och upp till Bondegatan och jag vet inte om det är felparkerade bilar eller så, men det är välidigt trångt där, kom
RTL: Ja, jag la ju om körvägen där igår. Tycker du att det behövs idag också?, kom
Jag: Ja, kanske det. Jag körde inte på något, men var tvungen att köra väldigt nära en bil och ett staket. Det är lite för tight för att det ska vara bekvämt, kom
RTL: Jag förstår, men jag ska ta några anrop här, sedan ska jag prata med några om detta. Går ut med omlagd körväg snarast, kom
Jag: Vad bra. Tack för hjälpen. Klart slut, kom.
RTL: Tack för rapporten, klart slut

Jag fortsätter fram till Tengdahlsgatan och lastar av. På kvällen efter att ha ställt en trea på hallen äntrar jag ännu en 66:a, riktning Tengdahlsgatan. Föraren säger "Det är omlagd körväg i båda riktningarna". Jag tänker, jo jag vet, men säger inte det. Får reda på hur jag ska köra. När jag sätter mig i bussen ser jag följande lapp, med vägbeskrivning.



Ser även den omlagda körvägen på BussPC:n. Det är bra att ha för minnets skull när det är för tight för att det ska vara bekvämt...

Lufttrycksproblem - inte på samma buss

Tittade igenom några gamla inlägg och har precis insett att det inte var samma buss som jag hade lufttrycksproblem med - det var två olika individer av samma modell. Dock ej av samma serie...

Ställde en fråga på Bussnack om vad som kan ha hänt och har fått många intressanta svar. Det är lärorikt att läsa på Bussnack, finns många bra inlägg och där finns massor av folk som kan otroligt mycket om bussar. Problemet kan ha berott på allt ifrån en ventil till en större läcka...

Spana gärna in... om ni inte redan gjort det [Bussnack]

Luften gick ur igen...

Har precis stannat vid rödljus på Rosenlundsgatan med en H18E. Kör 74:an och ser fram emot 23 minuter paus och resa för att fånga en 76:a mot Ropsten. Sitter där och väntar på grönt ljus, har bromspedalen nere. Bakom mig en ständigt ökande kö av bilar. Plötsligt - ett pysljud. Manometern för lufttryckskrets ett ner till två bar. Den andra ner till fyra. Jag slår på varningsblinkers, står mycket sämre till än förra gången det hände - för en vecka sedan. Nu vet jag vad jag ska göra. Informerar passagerarna och stoppar motorn. Pumpar ur luften.

Släpper av en passagerare som vill ta fyran istället - det är bara några hundra meter kvar av linjen - och jag står några meter från hållplats. En av passagerarna kommer fram och pratar med mig, undrar vad som hänt. Jag berättar. Startar motorn igen, sätter den på optimerat varvtal och sakta laddas trycket upp. Det når till sex bar på båda, men jag kommer inte iväg. RTL ropar upp. De säger som de brukar, ger rådet att pumpa ur all luft. Jag säger att jag gjort det men att jag inte kommer iväg ändå. Dessutom ligger en kretsen lite under sex bar. Sedan inser jag att bussen inte kommer flytta på sig om jag inte slår av det optimerade varvtalet, en knapp som jag måste trycka in. Optimerat varvtal för effektiv uppladdning av lufttryck. Slår av den och rullar. Säger det till RTL.

Vi pratar vagnbyte, men eftersom trycket är okej (dvs det sjunker inte och stiger med kompressorn igång) när jag kör de sista hundra meterna väljer jag att låta den avlösande chauffören avgöra. Kommer fram till Torkel Knutssongatan och släpper av de sista passagerna. Berättar om lufttrycksproblemet:

Chaufför: Du vet att det är körförbud i sådana lägen?
Jag: Jo, men trycket laddades upp igen och jag skulle bara köra några hundra meter - den håller trycket, det ökade till och med. Du får avgöra om du vill ha vagnbyte.
Chaufför: Jag var med om det flera gånger på det garage jag jobbade på innan. Det är bara att ställa bussen. Men jag förstår dig, nu var det ju inte så långt du skulle
Jag: Nej, precis. Det verkar hända lite då och då med de här bussarna?
Chaufför: Jag ska hålla koll på det. Jag skriver felrapport på det. Tack för att du sa till.

Några tankar: När jag pratade med en annan chaufför sa denne att han inte varit med om det någon gång. Det är kanske inte så vanligt - fast jag har råkat ut för det två gånger. Vet inte om det var samma buss, glömde ta numret förra gången. Men nu vet jag vilken buss det är. Spärrventilen slår till, så det är egentligen ingen fara. Dessutom laddades trycket upp. Undrar vad det är för fel. Vilken ventil är det som låser sig?

Nu vet jag vilken film det var

Det är nästa Stieg Larsson filmen som spelas in just nu på Söder, den andra av tre. Den heter Flickan som lekte med elden. Läs Svenska dagbladets reportage från inspelningen (2008-09-12). De nämner hundar som stör. Ingenting om röda scaniabussar som lägger i p-broms eller gör snygga svängar. Ingenting. Besviken...

Filminspelning stoppade busstrafik

Kommer med min 59:a ner riktning Norra Hammabyhamnen. Har just genomfört en sväng som kändes helt okej vid Nytorget, in på Skånegatan. Framför mig ser jag en man med walkie-talkie. Han tittar skeptiskt på min röda buss men säger ingenting till mig. I walkie-talkien säger han något. Jag fortsätter in på gatan och kör förbi ett café. Fullt med lampor och människor. Aha, filminspelning tänker jag. Svänger och kör ner till Ljusterögatan.

På vägen tillbaka har jag två bilar framför mig på Södermannagatan. Den ena är en taxi. Den blir stoppad av en trafikvakt med walkie-takie. Det ser lite roligt ut, för vakten tror att taxin ska köra, så hon sicksakar framför den - som för att hindra fortsatt färd. Till mig signalerar hon ett ögonblick, alternativt en minut, genom att sätta upp ett finger i luften. Jag slår av motorn och väntar. Efter en halv minut tar hon bort hindret i vägen och låter oss köra. Jag svänger, samtidigt som jag försöker få en bild av vad som händer runt omkring. Dessvärre måste jag ha större uppmärksamhet mot den silvriga bilen som står syndigt nära övergångsstället än mot vänsterkanten där filminspelningen äger rum. När jag fullgjort svängen med godkänt resultat tittar jag lite snabbt åt vänster och ser Lena Endre och Mikael Nyqvist posera framför en dam med digital kamera. Det kändes lite häftigt.

Men, trafiken tar inte semester, så jag fortsätter lugnt min färd mot Karolinska.

När jag kommer hem kollar jag i IMDB (Internet Movie Database) och ser att Lena Endre och Mikael Nyqvist är med i filmen "Män som hatar kvinnor", filmatiseringen av Stieg Larssons bok. På IMDB är den listad som post-produktion, alltså att den är färdiginspelad, ska ha premiär januari 2009. Frågan är då om detta är en ny film med dem, eller om det är så att de spelar in kompletterande scener. Oavsett vilket var det roligt att få se filmsverige på nära håll. Och jag fick ju nu möjlighet att rubriksätta inlägget i sann Expressen-anda: Filminspelning stoppade busstrafik. Sedan behöver vi ju inte säga att det bara var i en halv minut...

Läs mer om filmen på IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1132620/

Första skarpa användningen av Access

Sedan en dryg vecka är Access-systemet i använding. Just nu är det bara de som köpt säsongskort via nätet som har fått Access-kort. De är gula. I fredags var första gången som jag som förare var med om att systemet användes skarpt. Logga in har jag gjort sedan i mitten av augusti, men nu kommer passagerarna och håller upp sina färdbevis så att jag får visera dem. Det är ett smidigt system, även om det inte fungerar på alla bussar ännu. Biljettautomaten är kopplad till BussPC:n och hämtar information om zon, linje och hållplats från den.

Det enda jag egentligen noterade som problematiskt i användningen är att vi har två läsare. Den ena läsaren sitter på biljettautomaten vid sidan om mig. Där ser jag om biljetten inte är giltig. Det finns olika sätt att se det på - antingen genom en lampa som lyser grönt vid giltig biljett och rött vid ogiltig, eller i displayen. Displayen meddelar om biljetten är ogiltig. Dessutom piper maskinen - ett pip för godkänt och två för ogiltigt. Den andra läsaren sitter snett framför mig. Problemet är kopplingen mellan den separata läsaren och biljettmaskinen. Jag kan inte se den separata läsaren utan måste förlita mig på att jag hör pipet eller pipen. Inte ens vid ogiltig biljett syns det på displayen framför mig. Jag får luta mig lite för att se. Lite dumt - men det går kanske att rätta till...

Testade själv och fotograferade min interaktion med systemet (i tom buss, regleringstid), se nedan.










Sammanfattningsvis. Access känns mer 2000-tal än stämpeln. Det är svårt att komma ihåg att logga ur systemet, men inte värre än att jag tar fram mitt operatörskort i god tid innan ändhållplats för att inte glömma. Det finns fortfarande vissa småsaker att titta närmare på för att systemet ska bli helt användarvänligt - kopplingen mellan biljettmaskinen och den separata läsaren är en sådan sak.

När luften går ur

Sitter bakom ratten i 5063. De röda sätena syns i backspegeln. Den uniformsprydde förarkollegan sitter i bakersta delen av bussen, på väg till Slussen. I den högra backspegeln ser jag den röda skinande ledbussen jag precis passerat med en hårsmån. I den vänstra den av damm och smuts färgade dubbla spärrlinjen. Framför mig lyser det röda ljuset, från trafikljusen. Det är förmiddag, en helt vanlig dag i Stockholm.

Det blir grönt. Gör en vänstersväng in mot hållplatsen Vasaparken, där jag inte tänkt stanna. Ljudet som får min uppmärksamhet åstadkoms av en summer. Jag tittar på den slitna förargrinden som troligen hängt med snarare tio år än ett. Den är stängd. Tittar på den grå-svarta instrumentpanelen och ser att den rektangulära lampan med  triangelsymbol blinkar. Flyttar blicken till manometrarna. Till min förfäran ser jag att den ena tryckluftskretsen är nere på två bar. Den andra ligger på fyra. Det har hänt sedan jag stannade till vid rödljuset, för nyss var det okej. "Oups", tänker jag. "Inte bra." Jag stannar vid Vasaparken, de sista metrarna känner jag att P-bromsen ligger an, slår på varningsblinkers och anropar RTL. Samtidigt tar jag internmikrofonen och säger "Jag har problem med trycket, vi blir nog stående här ett tag", väl medveten om att det bara är en bussförarkollega i bussen.

Bussförarkollegan kommer fram.

- Jag har problem med trycket, säger jag
- Jaha, ja jag ser det, säger bussförarkollegan. Synd att sådant här ska hända precis när man har bråttom.
- Ja, börjar du snart?
- Nja, det är ingen fara, men det gör ju att jag inte får någon tid innan passet.
- Hoppa över kaffet eller?, frågar jag
- Ja precis...

RTL ropar upp...

- Hej, jag har problem med trycket - i båda kretsarna. Den ena kretsen visar två bar och den andra fyra, kom, säger jag
- Aha, okej. Har du provat att tömma tankarna?, kom
- Nej, det har jag inte gjort än, jag har precis stannat, kom
- Okej, prova att tömma tankarna och ladda sedan upp trycket. Det brukar vara en ventil som hänger sig, brukar ordna sig när man tömt och laddat upp trycket, det brukar hända på H18E, kom
- Jag gör så, kom
- Bra och hör av dig direkt om det inte fungerar. Vi säger så, så länge. Klart slut.

Jag trampar ur luften ur systemet. Inte så svårt när det bara är två bar, nej förresten, den första kretsen är nere på noll bar och den andra på två. Startar motorn och väntar. Efter vad som verkar som en evighet börjar den första kretsen fyllas. Den andra kretsen fylls också på, trycket ökar. Till slut är det uppe. Bussförarkollegan föreslår att jag ska ta bussen ur trafik och testa utan passagerare. Jag meddelar RTL detta och får uppmaningen att kontakta dem igen när jag går i trafik. Sätter skylten till "Ej i trafik" och rullar iväg. Spärrventilen fungerade i varje fall, måste trycka in den för att komma iväg. Det verkar fungera, så jag går i trafik direkt igen.

Jag kommer fram till Slussen. Ser min avlösare, stannar och öppnar dörrarna. Är tre minuter sen. Informerar om tryckluftshändelsen och han lovar att vara uppmärksam på det.

Några tankar. Jag har varit med om detta förut, fast aldrig så tydligt så att tryckluftsindikatorn satt igång. De gånger jag råkat ut för tryckluftsproblem har det mest berott på att trycket varit för lågt, men inte så lågt att p-bromsen börjat aktiveras. Jag tittar regelbundet på manometrarna, men inte hela tiden, så indikatorn fick mig att orientera mig mot dem. Jag undrar vilken ventil det är som hänger sig, eftersom båda kretsarna påverkades. Kanske fyrkretsskyddsventilen? Nåväl, nu vet jag att jag ska tömma bussen på luft, problemet löser sig när luften går ur.

Lördagsbuss, del 2

Efter rasten kör jag tvåan till Norrtull från Slussen. Det blir en Volvo, 5380. Den går bra. Föraren jag löste av hade inte på retardern, så jag slår på den. Men retardereffekten är obefintlig, i varje fall som det känns. Varvet går bra och efter en dryg timme blir jag avlöst. Har en paus på 20 minuter och fångar sedan en 53:a mot Henriksdalsberget.

Vid Slussen, det sista varvet, är det en dam som kommer fram till mig och frågar om jag kan efterlysa hennes dotters mobiltelefon. Jag säger att jag ska se vad jag kan göra. Den kan ha tappats på tvåan eller 53:an. Får telefonnummer till henne och kontaktar sedan RTL för att rapportera det. Får köra iväg för att inte bli alltför sen. RTL gör ett anrop och jag förklarar situationen. Läser upp numret och när vi avslutat går operatoren direkt ut med ett allmänt anrop till alla bussar på Söderhallen. Hur det gick sedan vet jag inte, men jag hoppas att telefonen kom fram.

Det kändes lite konstigt eftersom jag själv tappat min telefon. Troligtvis på T-banan. Men, det är sådant som händer.

Får avlösning 14.29 vid Slussen. Åker hem. Hemma ringer jag min telefon. Den ligger i soffan, så jag ringer den förare som hjälpt mig ringa mobilen tidigare under dagen och tackar för hjälpen. En dag som lördagsbussförare är över.

Lördagsbuss, del 1

Kommer till hallen klockan 05.30 med linje 96. Har tappat min mobiltelefon, tror jag i varje fall - eftersom jag definitivt inte har den med mig. Är övertygad om att jag hade den när jag gick hemifrån. Nåväl, jag plockar ut en buss. Får en H18E och kör ut den ur hallen för sedvanlig säkerhetskontroll. Inga fel alls på bussen, så jag rullar runt kvarteret bort till 66:ans starthållplats. Avgår enligt tidtabell och håller nollan hela vägen till Reimersholme. Regleringstid. Vänder och kör tillbaka till Sofia. Får en Svenska Dagbladet av en kille som ska ut och köra motorcykel, jag tackar honom, allt är stängt så en morgontidning är välkommen. "Jag har inte plats för den här på MC:n", säger han. En gest som gjorde mig glad.

Klockan är 06.57 när jag stannar vid Spårvagnsmuseet. En förare går ombord genom bakdörren och vill lösa av mig. Kollar så att det inte blivit fel på tjänsten. Han blir lite uppgiven när han inser att han kommit en timme för tidigt till jobbet. Jag beklagar och kör vidare.

Det är en lugn morgon. Några få trafikanter som åker från Reimersholme till Zinkensdamm. Därefter några som kliver på och åker hela vägen till Sofia. För avlösning vid Spårvagnsmuseet, av föraren som varit en timme för tidigt på jobbet. Han hade dock fått köra in en buss, så det var ju bra.

Hämtar efter pausen ut en ledvagn. TX undrar om jag har rätt blocknummer, 406, vilket jag har. "Va, 406. På en lördag?", säger hon. Jag tittar igen och vidhåller. Så jag får buss 5389, en MAN, som jag inte kört så ofta. Det borde vara den första MAN:en som levererades till Söderhallen? Går upp till facken och går till bussen. Kör ut den och gör säkerhetskontroll. Inga problem här heller, så jag glider iväg mot Åsögatan riktning Södersjukhuset. Avgår i tid och får några få passagerare vid Skanstull. Det är fortfarande tidigt för att vara lördag, verkar det som. Kommer till Södersjukhuset och reglerar i runt nio minuter innan jag kör iväg mot Karolinska. Avlösning vid Slussen, därefter rast.


Delad fredag 4 - Trean

Efter några minuter kommer min buss. Ska bara köra trean ett halvt - eller ett kvarts snarare - varv till Karolinska. Sedan tomma in i hallen. Det blir buss 5395. 5395 är en MAN-buss, som är helt okej. Frågar den förare jag avlöser om han tror jag kan tomma på Centralbron, men han säger att det var mycket trafik där fortfarande. Trafikvärden uppmärksammar mig på att klämskyddet är borta på bakre dörren och jag noterar det i minnet. Kör iväg på tidtabell. Ganska lugnt. Bussen rullar bra. Vid Karolinska släpper jag av passagerarna och gör sedan en koll av klämskyddet på bakdörren. Det fungerar utan problem, så jag skriver ingen felrapport. Kör iväg tom mot Söderhallen och tar Torsagatan, Norra Bantorget, Vasagatan och sedan Stadsgårdsleden. Precis på avtiden ställer jag bussen på hallgården, stänger motorn, slår av strömmen och går hem.

En delad fredag är över.

Delad fredag 3 - 53:an

Klockan 14.50 tar jag T-banan till Slussen. Går till rastlokalen och skriver ut tjänstespecifikationen. Går upp till 53:ans hållplats där bussen redan står, trots att jag är tre minuter tidig. Hälsar på föraren och sätter mig tillrätta. Loggar in på Access. Eftersom den förre föraren glömt logga ut loggar jag först ut honom. Det är rätt smidigt med Access, än så länge.

Rullar iväg från Slussen enligt tidtabell. Turen går till Finnberget och det är lagom mycket folk. Parerar för guppet precis efter Danvikstullsbron, har märkt att bussen hoppar till om man kör snabbare än 30 där - vet inte om det är så för alla bussar. Möter en buss nedanför Danviksklippan och tycker att min buss rullar bakåt lite - vilket inte är bra. Den ska driva framåt, inte rulla bakåt. Gör några diskreta tester, men hittar inget fel - så det verkar vara i sin ordning. Kommer fram till Henriksdalsberget lite försenad och avgår efter att större delen av passagerarna gått av. Tittar på bussens omlopp via BussPC:n och ser att den ska rulla till 06-tiden, som 96:a. Kör vidare mot Finnberget. Gör en rulla bakåt test i backen upp till Finnberget, men bussen driver fint, så jag skriver av det problemet. Vänder bussen och släpper av passagerarna. Rullar sedan tillbaka mot stan, via Henriksdalsberget.

Vid Ersta sjukhus börjar kön. Det är fullt med bilar och jag ser hur minustiden ökar. Glider fram långsamt ner mot Slussen, blir tio minuter sen. Försöker att lugnt köra ikapp och lyckas ta igen några minuter. När jag kommer fram till Roslagstull ligger jag i tid, i varje fall ingen missad avgång. Köerna börjar igen vid Vasagatan. Eftersom jag inte reglerat bort all försening byggs den på ytterligare. 12 minus till Slussen. Håller 12:an till Henriksdalsberget. Avgår i tid, men gör ett extra stopp vid hållplatsen för att en trafikant kommer springande. Kör ner för berget och bort till Danviksklippan. Fortfarande kö, om än inte lika långsam. Kommer fem minuter sent till Slussen.

Vid Slussen står föraren och pratar med trafikvärden. Eftersom min buss har fel blocknummer, jag kom bakifrån när jag gick på och hade ingen möjlighet att kolla eller ens tanke på att det var fel, står han kvar. Han kommer fram till dörren och frågar vilket nummer, och jag säger vilket nummer det är. Han frågar om det är mycket förseningar och jag säger att min försening berodde på köerna på Vasagatan. Han gör inga anspråk på att ta bussen, så jag meddelar RTL att jag inte är avlöst. Tömmer på folk och kör fram, eftersom RTL säger att föraren nog fastnat någonstans. När jag kommer av och pratar med föraren på hållplatsen inser vi att han skulle ha min buss, men att blocknumret var fel. Så han rusar dit och tar över. Förlorade inte så mycket tid. Om inte annat visar det hur blocknumret används för att identifiera rätt avgång. Det är lätt att glömma ställa in det, men i fortsättningen ska jag dubbelkolla om jag kommer till en buss bakifrån.

Delad fredag 2 - 47:an

Efter att ha blivit avlöst på 59:an och tagit en paus på 10 minuter gick jag upp till hållpatsen för 47:an riktning Tomteboda. Fick köra 47:an mellan Sergels torg - Skansen. Börjar med att svänga ner i Klarafaret och bort mot Centralen. Inser att det inte är så mycket tid till godo, så jag kör fram till Centralen. Lastar och rullar iväg. Relativt mycket folk, men bussen är inte överfull på något sätt. Hinner med två varv på Sergels torg - Skansen innan jag får avlösning 11.14. Åker hem och tar rast - börjar igen 15.18.

T-banan igång sedan några timmar

Avbrottet i T-banan berodde på ett strövavbrott i depån vid Högdalen. Det kom inte ut några tåg alls, sa de på radio. Jag såg Söderhallens flexbuss 5031 som var full av passagerare, så ersättningstrafiken verkar ha kommit igång. Såg även 5053 vid Globen, skyltad Ropsten. Men nu är alltså T-banetrafiken igång igen.

Strömlöst i T-banan

2008-09-01: Det är just nu strömlöst i T-banan - gäller linjerna till Skarpnäck, Hagsätra och Farsta Strand från Gullmarsplan. För en stund sedan när jag var ute med pudlarna gick jag förbi en stationsvärd som pratade med en resenär:

Resenär: Kommer det inga bussar?
Stationsvärd: Det är bussar beställda, men det har inte kommit några ännu. Jag vet inte. Jag får ju ingen information. (Han går uppgivet och frustrerat in mot sin kur)

På SL:s hemsida står det att strömavbrottet inträffade 04:19. Jag var ute 05:30. Om det inte kommit några bussar på 70 minuter känns det som att det kanske är svårt att få fram några?

Det är stora störningar i resten av T-banenätet också, se SL:s hemsida.

RSS 2.0