Paus deladtjänst. Har varit en lugn morgon. Tråkigt väder, men rolig

DSC00426.JPG
Paus deladtjänst. Har varit en lugn morgon. Tråkigt väder, men roliga bussar.

Dags för lång dag färd mot kväll. 3 grader. Börjar med ledbuss%2

DSC00421.JPG
Dags för lång dag färd mot kväll. 3 grader. Börjar med ledbuss. Sedan kort. Och led igen. Ska bli kul.

Kontroll av SMS-biljetternas oläsbara koder, hur går det till?

Idag åkte jag tunnelbana. Åkte på SMS-biljett och löste den på T-centralen. När jag kom ner på perrongen såg jag att SL:s biljettkontrollanter stod där. Tänkte inte mer på det utan väntade in mitt tåg och gick ombord. Satte mig. Efter några hållplatser kom kontrollanterna gående i gången och delade upp sig. "Biljettkontroll", sa den som kom till min avdelning. Folk visade upp sina kort. Jag plockade fram SMS:et med biljetten och tog ur telefonen ur sitt fordral, tände belysningen så att han skulle kunna se kontrollkoden som de verkligen har kämpat med för att kunna avgöra om biljetten är giltig.

image147

När han kom till mig sa han: "SMS-biljett?" "Ja, sa jag". Han rev av en pappersbit och sa "Kan du skriva ditt telefonnummer här?". "Javisst", sa jag och gjorde så. "Det är fyror", sa jag och han tog sin mobil och lappen för att gå iväg och ringa. "Ja, hej, det är XXX. Jag behöver kolla en SMS-biljett". Han läste upp mitt nummer. Därefter kom han tillbaka med lappen och sa: "Tack, vi är klara här". Samtidigt fick jag ett kontroll-SMS.

image146

Jag gillar SMS-biljetten, möjligheten att köpa en biljett minuten innan man går ombord på en buss eller in på en t-banestation tilltalar mig. Det är flexibelt och miljövänligt - antagligen den mest miljövänliga biljetten som finns just nu, om vi bortser från mobiltelefonens produktions- och livscykel. Som busschaufför har jag flera gånger reagerat över att det är så svårt att se om biljetten är giltig - det är inte omöjligt, jag gör det varje gång, men det är svårt. Kontrollnumret, som de verkligen har kämpat med för att kunna avgöra om biljetten är giltig, gör att det är svårt att snabbt visitera den. Trösten har varit att numret är till för kontrollanterna.

Och vad händer vid en kontroll - jo de tar mitt telefonnummer och kollar det istället. Ursäkta en naiv fråga, men vad är då giltighetskoden bra för? Är det inte bara ett uttryck för ett teknokratisamhälle utan dess like? Är det inte dags att införa terminaler där man själv kan slå in sitt telefonnummer och därmed visa att man betalt? Betala via SMS, visa giltigheten genom att slå ditt telefonnummer - eller kontrollnummer...

Eller är det så enkelt att kontrollkoden är för svår även för kontrollanterna - att de som ett led i att välja snabbaste vägen att kontrollera biljetten ringer någon. Jag vet inte, men här finns helt klart utrymme för innovation - med utgångspunkt i hur det går till... Det är inte fel att ringa någon - jag tycker kontrollantens sätt att kontrollera var 1000 gånger smartare än en oläsbar kod... Ring någon, och gör SMS-biljetten riktigt användbar.

Ny header på Bussförarbloggen

Eftersom jag nu har kört drygt 40 pass helt själv tyckte jag det var dags att uppdatera headern på bloggen. Bilden nedan visar hur det såg ut tidgare, det är ju viktigt att dokumentera förändringar... Vad tycker ni?

image144

Pass 40: Bakvägen till Djurgården

Kommer till Söderhallen strax efter kl 17. Ska köra en extrabuss på 47:an hela kvällen, fram till 24.30 trafikdygntidsangivelse - dvs 00.30 vanlig tid. Kommer till TX och säger att jag behöver en buss och han säger "Så här dags?". Kollar i sitt datorsystem och ser att det stämmer. "Du ska ha samma buss fram till 24.30. Du får välja vilken buss du vill, men den som står i fack 8 tror jag blir bra - 5062." "Den har jag kört innan, det blir bra", säger jag och beger mig iväg. Innan jag går ut ur avprickningsrummet säger han "Förresten, det är omlagd körväg på 47:an, du kör via Manilla. Inga större svårgiheter, bara ett spårviddshinder". Jag tackar för informationen och går upp till fack 8.

Startar och kör ut ur hallen. Gör säkerhetskontroll. Allt bra. Kör ut genom grindarna. Svänger av mot Norrmalmstorg, tänker ta en tur från Djurgården först - om det är folk som vill hem där. Djurgården är lite intressant tycker jag eftersom det är så tydliga mönster i när resenärerna åker dit och hem. Det är sällan bussarna går överfulla i båda riktningarna, samtidigt. Åtminstone inte vad jag har varit med om ännu. Det är omlagd körväg så jag kör rakt fram istället för över Djurgårdsbron. Manilla. Svänger. Farthinder. Bort till Skansen, där jag passar på att ställa in stämpeln på rätt tid och datum. Inte helt lätt, vissa siffror kärvar otroligt mycket. Men till sist går det. Kör fram till Skansen hållplatsen och lastar. Blir några stycken som ska med. Kör till Sergels torg. Lastar av - passagerna lämnar bussen.

En dam kommer fram och säger uppgivet "Ej i trafik, det här är tredje bussen som skyltar om till Ej i trafik. En buss körde dessutom förbi. När kommer ordinarie bussen, till Tomteboda?". Jag förklarar att min avgång stannade vid Sergels torg och till slut inser hon det - tror att hon mest behövde häva ur sig sin vrede för att det aldrig kom någon buss som skulle dit hon skulle... Efter det kommer en man fram och frågar om 59:an, om den går till Medborgarplatsen. Jag säger att den går dit och tar en tidtabell, kollar att den verkligen går. Den ska komma inom några minuter.

Kvällen fortsätter. Planerar in mina extraturer utifrån tidtabellen, hamnar mellan ordinarie turerna. Rätt många som ska till Cirkus och senare Tyrol. Informerar om omlagd körväg. Tar paus på Djurgården. En buss från Hornsberg parkerar och jag börjar prata med chauffören - en trevlig kille som också tog körkortet i somras. Vi pratar om bussar, linjer och utbildning. Han vet lite mer om när det förväntas vara mycket folk, vid 22-tiden och 24-tiden - när Cirkus respektive Tyrol slutar. Vi kör lite vändor, men det blir aldrig jättemycket folk. Vid 24-tiden kör jag sista extraturen till Sergels torg. Alla sitplatser är upptagna, men inte så många stående. Vi är två extrabussar som rullar samtidigt och någon minut efter oss kommer ordinarie avgång. Väl framme på Sergels torg lastar jag av och inser att jag inte kommer hinna en tur till. Kör tillbaka till hallen och passar på att prova en ny tomkörningsväg, upp på Centralbron. Svänger av mot Stadsgården, genom tunneln som har längdbegränsning 12 m - jag är 11.75 m - och höjd 3,5, min buss var 3.15.

Inga problem alls, så jag svänger höger och kör ut på Stadsgårdsleden. Några minuter efter tjänstespecen ställer jag bussen i garaget, slår av strömmen och kopplar luften. En kväll på Djurgården är över. Det är alltid kul att ta bakvägen till Djurgården...

Godnatt bussen. Nu får du vila några timmar innan du ska ut igen.

DSC00417.JPG
Godnatt bussen. Nu får du vila några timmar innan du ska ut igen. Tack för ikväll.

MMS

DSC00416.JPG

MMS

DSC00409.JPG

Det tar alltid lite tid att komma på hur man bromsar mjukt med andra g

DSC00410.JPG
Det tar alltid lite tid att komma på hur man bromsar mjukt med andra generationens Volvoledbussar. Men vid näst sista hållplatsen på andra raden mindes jag att jag måste bromsa med foten ganska högt upp på pedalen, som visas på bilden. Och dessutom ganska hårt för att bromsa mjukt. Glöm aldrig det... Igen.

Accessterminalen avstängd. Bländar annars tycker vissa. Men när den är

DSC00408.JPG
Accessterminalen avstängd. Bländar annars tycker vissa. Men när den är i drift ska man kunna dimma ner ljuset. Jag tycker inte det bländar - just nu i varje fall.

MMS

DSC00403.JPG

Dags för en busskväll igen. Julstämning på stan trots att första a

DSC00402.JPG
Dags för en busskväll igen. Julstämning på stan trots att första advent är först nästa vecka. Jag är laddad för både kortbuss och ledbuss. +3 grader.

På väg till buss igen. Kväll. -2 kanske halt. Spännande.

DSC00397.JPG
På väg till buss igen. Kväll. -2 kanske halt. Spännande.

Nya möjligheter för information till resenärerna

Igår var jag på Slussen och hämtade ut körspecar för helgens arbete - eller rättare sagt - jag fick ut en tjänstespec för lördagen, som var halvfärdig - de hade inte hunnit sätta in sista raden ännu. En sak som jag noterade var att de ändrat utformningen på körspecen. Först blev jag lite förvirrad, eftersom jag har vant mig vid den halvt obegripliga uppställningen som använts så länge som jag kört buss (tre månader). Personen jag pratade med sa att det berodde på att de bytt version av schemaplaneringsverktyget Hastus. När jag tittade närmare insåg jag att tjänstespecen har blivit tydligare, de olika blocken markeras på ett bättre sätt än tidigare och uppställningen gör att det blir tydligt när rasten börjar och slutar.

Dessutom såg jag att de skrivit när bussen ska vara framme vid sin slutdestination, även om jag ska gå av bussen - det är information som jag efterfrågat i det tysta - ibland händer det att passagerarna frågar mig om när 3:an som jag kör är på Södersjukhuset. Det enda jag har känt till i de lägena är när jag ska gå av bussen, även om jag kunnat gå in i BussPC:n och titta på nästa tur för bussen. Så att ha ankomstiden till slutdestinationen är nog ett bra sätt att kunna ge den efterfrågade informationen snabbt och smidigt.

En fördel med det nya systemet är även att det går att komma åt informationen via internet, inte bara som en PDF, utan i en databas. Det gör att jag kan sitta hemma och tänka igenom dagen och planera hur jag ska ta mig till jobbet och hem igen...

Ska bli spännande att se hur tjänstespecen fungerar i praktiken... Ny utformning på tjänstespecarna, nya möjligheter för information till resenärerna.

När jag inte kör buss...

Jag jobbar ju deltid med busseriet och trivs bra med det. Det blir jobb varannan helg, plus några dagar här och där. Nackdelen med att köra deltid är att det tenderar att bli långa perioder utan busslärande. Gatorna i Stockholms innerstad stängs av, trafiken leds om och hållplatserna flyttas tillfälligt hit och dit.

En del av tiden när jag inte kör buss ägnar jag dessutom till att öva mig på tomkörningsvägar. Pga alla omläggningar i somras är Centralbron med buss som ett vitt papper för mig, jag känner inte till påfarterna som är lämpliga förutom med 59:an och andra kortbussar. Men det händer att jag måste tomma med ledbussar, vilket då sker på för mig kända godkända tomkörningssträckor. I tisdags tog jag därför chansen att på kvällen köra Stadsgårdsleden och upp på Centralbron, med personbil. Jag insåg att det var en rätt skum påfart, den svänger 180 grader i en lagom svår sväng. Inga problem med ledbuss, men tur att jag åkt där tidigare så att jag vet vad som väntar. Obehagliga och oväntade vägutformningar är inget jag vill stöta på med en 18 meters buss...

image133
Bildtext: Påfarten går genom en tunnel. För att komma upp till Centralbron måste jag köra under bron och sedan svänga vänster. Därefter går tunneln under bron för att därefter bli till en påfart. Se bilden nedan...

image134

källa: Eniro

Igår insåg jag när jag körde förbi med personbil att nerfarten från Centralbron, ner mot Stadsgårdskajen, som jag heller aldrig provat med ledbuss, har en begränsad fordonslängd till 12 meter... Höjdbegränsning 3,5 meter. För våra 11.75 meters vagnar är det inga problem... Höjden är inga problem, men längdbegränsningen innebär att jag måste köra ledbussen tom via Medborgarplatsen... Om inte SL har dispens...

Jag får fortsätta utforskningen av tomkörningsvägarna, när jag inte kör buss...

Busslink vann ersättningstrafik för Farstagrenen av t-banan

Såg precis på Bussnack att Busslink vunnit ersättningstrafiken för T-banan mellan Farsta och Gullmarsplan, med start den 25:e mars 2008. Det blir enligt uppgift ett helt nytt trafikområde och Busslink hyr in 40 stycken MAN ledbussar som gått i Norge. Läs mer här [Bussnack] och här [SL:s hemsida som skriver om varför det blir ersättningstrafik]

Inga avbrytna Accessförsök, ännu...

Idag kom också nyheten om att SL inte avbryter Accesslanseringen, ännu... Testerna fortsätter. Bra att testa ordentligt. Hoppas bara att systemet införs, så att de inte behåller stämpeln i 30 år till...

Höjda trängselavgifter i Stockholm?

Trängselskatten i Stockholm kan ju på ett sätt ses som en miljöavgift. Nu precis läste jag i DN att Moderaterna föreslår höjda avgifter för äldre bilar, eftersom de smutsar ner mer än nyare bilar. Det är tydligen första gången som höjda avgifter nämns i den politiska debatten och det blir väl då en typ av straffavgift för att folk väljer att köra med gamla bilar.

Personligen skulle jag gärna se att trängselskatten användes för att reglera trängseln - kanske genom att höja avgifterna om det är mycket trafik och sänka dem om allt flyter, från timme till timme... eller dag till dag...

Samtidigt är det väl rätt tänkt att minska smutsen - det är tanken som räknas. Och högre avgift för stora bilar än för små kommer nog inte?

Problem med nya bussar i Malmö

För ett tag sedan skrev jag om att bussarna i Malmö också har problem. Jag frågade om någon kände till mer om bussproblem med Volvos nya bussar. Nu såg jag att Sydsvenskan skrivit om det i januari i år. Det verkar vara styrenehten på bussarna som krånglar.  Får väl se om problemem rättar till sig när de uppdaterat styrenheterna...

Ljusskygga nyheter om Access-systemet mörkas

Ännu en tidning rapporterar att Access-systemet som SL håller på att installera är framskjutet på obestämd framtid. Bland annat ska de ha stoppat betalningar. Idag är det Aftonbladets Punkt.se som skriver om det. SL bekräftar enligt artikeln vissa uppgifter. På SL:s hemsida finns fortfarande ingen information om eventuella förseningar. Att det är ett potentiellt scoop framgår av titeln: "SL-ledning mörkar om miljonsatsning - Framtiden är oviss för de smarta korten". Oppositionen, som rimligen varit mycket delaktiga i att köpa systemet från början eftersom det skulle vara klart för flera år sedan, kräver att få reda på vad de 200 miljonerna gått till.

Är det bara en kvällstidning som letar scoop eller ligger det någon sanning i det? Just nu känns det som att Punkt.se försöker orsaka en storm i ett vattenglas genom att blåsa själva... Om inga beslut är fattade eller om processen är inne i ett känsligt läge handlar det ju knappast om att mörka något... Vi får väl se om SL:s styrelsemöte imorgon gör att SL går ut med någon ny information om införandet av Access...

Visst är det lite kymigt med Kymlinge

I Stockholm finns det etthundra T-banestationer som är öppna. Den etthundraförsta heter Kymlinge och ligger strax innan Kista. Den är halvfärdig och har ännu inte öppnats, om den någonsin kommer att öppna är skrivet i stjärnorna... eller dokument på någon dator någonstans... Nu såg jag att Jan Jörnmark, som dokumenterar övergivna platser och skriver om dem på ett mycket initierat sätt, har dokumenterat även Kymlinge. Läs här...

På sidan skriver han även om det stängda köpcentrumet Slagsta strand.

Kymlinge har jag intresserat mig för länge, ända sedan jag upptäckte att stationen fanns. Det finns ständigt diskussioner om att öppna stationen, kanske bygga en is-stadion där, eller något annat. Samtidigt lever myterna om stationen, och frågan är väl om behovet av stationen finns idag, om det kan skapas eller om någon vill skapa det...

Några sidor om Kymlinge:
Wikipedia -  http://sv.wikipedia.org/wiki/Kymlinge_(tunnelbanestation)
En film - http://anders.hultman.nu/album/al/kymlinge-2000
Vasakronan har tagit fram förslag för hur det skulle kunna se ut - länk

Visst är det lite obehagligt med en station som lades ner innan den invigdes? Lite kymigt med Kymlinge...

Problem med bussar?

Idag när jag pratade med en av mina icke-bussförarkollegor, K i Malmö, nämnde hon att hon som passagerare varit med om att chaufförerna fått gå ut och "nollställa" bussen pga av problem. Hon nämnde även att bussarna gick ryckigt. Eftersom jag kände igen det där, delade jag med mig av mina teorier om att många av de senaste modellerna av bussar har alltför mycket datorteknik i sig, exempelvis Volvos 7500 som rullar i innerstaden.

Egentligen är det ju bra att utvecklingen går framåt och 7500:an är superskön att köra, men problemet är att det uppstår fel som är svåra att identifiera för förarna och som bara kan lösas med nollställning...

Jag trodde nästan bara att det det var Stockholm som hade problem med sina nya biogasbussar, men det verkar vara problem även i Malmö med liknande modeller. Någon som vet mer? Problemen verkar bestå i allt från ryckiga växlingar i automatlådan till dörrar som inte går att stänga...

SJ inför nytt system för biljettpriser

Läste precis att SJ kommer att göra om sina biljettrpriser och ha en grundavgift och därefter lägga på ytterligare servicenivåer. Som det är idag har det varit mer eller mindre fasta priser i alla klasser, även om det funnits flexibla alternativ och just nu biljetter som är oombokningsbara. Det låter som att det blir en unik betalningsmodell där man köper till den servicenivå som önskas, lite likt det som införts på lågprisflyget.  Läs mer här.

Sista versen i stämpelsången - hur lång blir den?

Jag trodde faktiskt att installationen av Access-läsare i innerstadsbussarna var ett tecken på att ett nytt biljettsystem var på gång... Men nu blev jag osäker. Av en bloggläsare fick jag en länk till denna artikel, som handlar om Västtrafiks införande av ett liknande system... - Försenat. Och i samma artikel står det att SL:s system också är försenat. Andra bussförare som bloggar har också uppmärksammat förseningen... [se Svemicke och Mr Bancos Dagbok]. Även införandet i Sydney är fyra år försenat. En fotnot är dock att SL inte skriver om förseningen på sin hemsida... vad jag kan se... De skriver att lanseringen är planerad till "under 2008".

Det framgår inte riktigt av artiklarna varför det blir försenat, mer än att det handlar om att systemet inte håller utlovad kvalitet. På ett sätt är det ju bra att inte installera något som är halvfärdigt, på ett annat sätt borde det bli ohållbart att hålla kvar vid nuvarande stämpel. Inte nödvändigtvis för att stämpel-systemet är dåligt och det är förhållandevis få resenärer som enligt min erfarenhet använder sig av förköpshäften i varje fall på de linjer jag kör.

Visst är installationen ett tecken på att ett nytt biljettsystem är på gång. Frågan är väl snarare när systemet införs än om det gör det... Problemet med leverantören sägs vara att SL är för litet som kund, kanske kan vara dags att samordna upphandlingen av biljettsystem i hela Sverige?

Samtidigt hör jag att de 30 år gamla stämplarna nynnar på refrängen för att snart börja sjunga på sista versen i sin stämpelsång... Vi kanske får skrika "omtag" eller "da capo" när de har sjungit färdigt...

Pass 39: Två rader på samma block

Söndag. Tar ett tidigare tåg än igår, eftersom påtiden är kl 8.22. Tåget kommer i tid, trots att de varnar för hala spår. Upptäcker till min glädje att jag kan komma åt avgångstiderna i realtid via mobilen - på mobil.sl.se. En bra tjänst, det finns mycket att göra när det gäller passagerarinformation och detta är ett steg i rätt riktning.

DSC00386.JPG


Hoppar av tåget och träffar D som ska köra idag också. Det är kallt ute så vi får skrapa rutan på hans bil. Åker bort till hallen och tar en fika. Jag går ner någon minut innan 8.22 och väntar på 66:an som ska komma.

DSC00387.JPG

Det är knappt ljust ute, känns att det är november.

image127

Första turen går till Hjorthagen. 16 minuters paus där innan nästa avgång. En resenär som ska ner till staden....


image128
Efter 55 tar jag en tur med tvåan - två varv blir det med buss 5396 - en underbar MAN! Den fungerar bra. Passade på att dokumentera förarmiljön, den är lite annorlunda än motsvarande Volvo-bussar eftersom den är så avskalad - saknar exempelvis varvräknare. Som syns på bilden används displayen till att visa information om olika funktioner i bussen, som att p-bromsen är dragen exempelvis. På displayen visas även, om allt fungerar, symbolen ((R)) när jag bromsar mjukt så att retardern går in. Då kommer även ett karakteristiskt ljud, som faktiskt gör att jag känner behaglig till mods...

image129
Oljekannan indikerar att motorn är avstängd... P-bromsen dragen...

image130

Här står bussen i Barnängen, det snöar. Dock inte så mycket så att det stör...

Efter tvåan blev det lunchpaus och därefter en timme - dvs ett halvt varv - på trean. Körde en ny Volvo och för första gången fick jag byta av D. Det var lite kul.

Tillbaka till Slussen med trean. Hoppar av. Paus. Fångar en tvåa. Det blir buss 7001. Två varv. Allt går bra.

Till Slussen igen efter två timmar och tjugo minuter. Tar en kort paus och beger mig sedan bort till 55:an. Inser att jag för första gången på en arbetsdag får samma buss igen, jag både började och avslutade dagen på samma block. Det blir en kortis till Hjorthagen och sedan tillbaka igen. När jag slutat för dagen kommer D med en buss som han tommar från Fridhemsplan och så åker jag med honom till hallen. En trevlig och lugn söndag var över... En dag med två rader på samma block.

Snökaos på väg 73

På P4 ikväll varnade de för lokalt snöväder på väg 73 från Stockholm till Nynäshamn. Nu precis läste jag att 700 passagerare i 13 SL-bussar satt fast i snökaoset. Även om jag till vardags kör buss inne i stan, och det är lite annorlunda förhållanden där, är jag kanske trots allt glad att slippa den första dagen med is och snö...

Efter 10 meter med sommardäck med vanlig personbil, för att komma ut på plan mark och kunna byta till vinterdäck tidigare idag, inser jag att buss och lastbil idag inte är idealt... Nej, idag ska man nog helst vara inomhus och låta samhället anpassa sig till vintern... om man kan...

Tisdagstema: Någonstans i Sverige idag - en snöig glob

Idag på eftermiddagen tog jag dessa bilder från balkongen. Snön som lovades i helgen kom idag istället. Hade varit kul att köra buss idag! Jag längtar tills nästa busskörningspass - hoppas det är mycket snö då!

image131



image132

Pass 38: En dag på 47E

Lördag. Tog tåget kl 07.44 och var på hallen i god tid för dagens arbete. Fikade med D och gick sedan, fem minuter för tidigt, och hämtade ut en buss. Det blev buss 5052. Startade den och körde ut den ur hallen, la i p-bromsen och tjoff - fick lågtrycksindikator och manometrar som visade för lågt lufttryck. Jag provade att ladda upp trycket, men det höll sig konstant på 4,5 bar. Jag la i växeln och körde in och ställde bussen i felfacket. Ringde TX och frågade om jag kunde få en ny buss. Det fick jag och jag felrapporterade dessutom 5052. "Ta det lugnt, det är lugnt på stan", sa TX.

Gick 20 meter till 5082. Startade den och gjorde säkerhetskontroll. Inga problem. Körde iväg och tog Slussen tunneln så att jag kom till Tegelbacken och Centralen. Därefter började avbetningen av rader på tjänstespecen - jag ska inte redogöra för alla. Efter några timmar råkade jag hamna i ett demonstrationståg, det vill säga det kom gåendes upp mot Sergels torg och hindrade effektivt mitt försök att svänga runt via Klarafaret. Körde höger istället och hamnade vid Tegelbacken. Anropade RTL och frågade vad jag skulle göra och operatören sa att jag kunde gå med några minuters försening. Svängde tillbaka till Centralen och körde mot Waldermarsudde med åtta minuters försening. Den hängde med hela tiden och 10 minuter sen stannade jag för rast. Ringde TX och frågade om jag skulle rastvarna, men det behövde jag inte på det blocket.

Tog en 10 minuters paus och körde sedan tillbaka för de sista två varven på 47E. Efter några hundra meter var jag ikapp tiden och körde sedan enligt tidtabell hela resterande delen av passet. Tommade därefter tillbaka till hallen och ställde in bussen. Precis i tid enligt tjänstespecen stängde jag bussen, slog av strömmen och gick hem. En dag på 47E var över...

Några tankar
Dagen på 47E överraskade mig positivt. Det var roligt att köra samma linje hela dagen och det var gott om tid mellan körningarna, även om det blev lite stressigt ibland. Jag lärde mig dock mycket.

Nu snart kommer bussen...

DSC00387.JPG
Nu snart kommer bussen...

Lugn morgon. Knappt en timme kvar till påtid. Ganska kallt - kanske

DSC00386.JPG
Lugn morgon. Knappt en timme kvar till påtid. Ganska kallt - kanske är halt. Nu kommer tåget.

Pass 37: På jakt efter den hållplats som flytt... ats

Fredag. Får buss 5006, samma buss som jag hade igår på sista raden på pass 36 - en H18E med löst dörrvred. Får knappt igång den, men efter några sekunder startar den. Jag kör ut och gör säkerhetskontroll. De har bytt däck så allt är tipptopp. Tomkör bort till Ljusterögatan. Ser att de flyttat hållplatsen för 76:an, inget folk och jag tänker att de kanske flyttat den längre fram. Kontaktar RTL för att fråga, men avgångstiden infaller innan jag får kontakt, så jag tar ett varv runt kvarteret som en 59:a. Telefonen ringer, det är RTL - de har inte fått tag på mig via radio men bekräftar att det är samma hållplats som 59:ans. "Då gjorde jag rätt", säger jag. "Ja det gjorde du", säger operatören och vi avslutar samtalet.

Väl framme på Ropsten är bussen tom, så jag kör och ställer mig på 76:ans hållplats med fem minuter tillgodo. Någon resenär kollar konstigt på mig och jag ser en buss som kommer längre bak. Två personer går ombord. Den ene säger "Har 76:an återgått till denna hållplatsen nu?". Jag säger att jag inte vet - vad stod det på hållplatsen? Det stod inte 76 inser jag. Anropar RTL och de bekräftar att hållplatsen flyttats, bakom huset där Lidingöbanan går. Okej, jag tar mina två passagerare och med fyra minuter tillgodo kör jag iväg. Svänger runt och bort till Lidingöbanan. 73:ans hållplats... Okej, jag frågar killen som uppmärksammade mig på flytten och han beskriver att den ligger lite längre bort, man kör in vid Shell-macken. Jag inser att oj då, jaha - och så vänder jag runt med mina två passagerare. Svänger vänster in på vägen vid Shell-macken och sedan ner mot vattnet, vänster igen och vips kommer jag fram till en hållplats där det står 76. Är några minuter tillgodo och ingen säger något om det. Om inte annat visar detta att man måste läsa bladen för linjerna - de gånger jag gör det är det inga ändringar, men när jag låter bli blir det hållplatsjakt...

Kör sedan 7024. En lugn tur på trean. Borta vid Karolinska tvingas 7001 att backa för att släppa fram en annan ledbuss. Jag tänker att jag kanske ska assistera, men hinner inte innan hon backat färdigt. Några passagerare munhuggs med henne och får kliva på hos mig istället, hon låg -6 och ville inte ta på dem... De säger något nästan ohörbart om att "Det är inte konstigt att bussförare blir misshandlade så gott som dagligen". Jag frågar vad han sa och han repeterar det inte... Försöker anropa 7001 för att säga att jag ligger alldeles bakom och att om hon inte har avstigande kan hon köra ikapp, men det är upptaget en bra bit. Får tag på henne och vi pratar några minuter - hon hade fått backa där för samma busslinje tre gånger de senaste dagarna. Hon tackar för att jag vill ta upp passagerarna och vi lägger på.

Allt går bra och jag tommar sedan från SÖS till hallen. Väl i hallen kommer jag inte in i fack 10, som jag ska utan är tvungen att svänga in i fack 8 och snedda över till fack 10. När jag gått av bussen och satt den på luft kommer en rangerare fram till mig och säger "Det löste du bra". Jag säger att jag nog inte kunnat svänga in där och han säger att han flyttat på den bussen som stod där.

Sista raden - det kallas visst så - på tjänstespecen bestod av linje 66. Jag körde två rader med den på eftermiddagen och det gick bra, förutom en bärgningsbil som hindrade mig på en gata. När jag tog sista bussen för dagen fungerade inte komradion och jag ringde därför TX, som sa "Jag springer och hämtar en buss till dig, så kan vi byta utanför grindarna". TX kör ut en ny buss och jag gör ett snabbt byte. Passagerna går in och sätter sig och jag rullar vidare.

Avslutar dagen som passagerare i samma buss på väg mot Medborgarplatsen, efter en jakt på den hållplats som flytt... ats.

Testade att blogga på pauser under dagen

Jag testade mobilbloggning idag, tog kort med mobilen när bussen stod stilla. Jag sedan skickade sedan dessa med MMS till blogg.se. Allting skedde på raster, onödig information kanske - men det finns kanske sådana som undrar annars...

Och allt fungerade utan problem. Dessutom har jag fått en massa positiva kommentarer på bloggen! Och bara en negativ än så länge... Tackar! Faktum är att Mobussförsöket (det är ju buss och inte bil) resulterade i ett rekordantal bloggbesökare - från en trogen konstant skara av 10-15 personer har jag idag haft närmare 200 unika besök. Det var roligt och lite oväntat... Mobussbloggningen fortsätter...

Dagen slut. Tack för det 5082. Inga missöden och många erfarenheter

DSC00385.JPG
Dagen slut. Tack för det 5082. Inga missöden och många erfarenheter rikare. Imorgon bär det av igen.

Vet inte om man ska undvika sista turen för dagen. Men nu är det d

DSC00382.JPG
Vet inte om man ska undvika sista turen för dagen. Men nu är det dags för näst sista.

Lunch vid Åhléns

DSC00379.JPG
Lunch vid Åhléns

Lång regleringstid vid centralen. En halvtimme nästan.

DSC00377.JPG
Lång regleringstid vid centralen. En halvtimme nästan.

Vid skansen rast

DSC00374.JPG
Vid skansen rast

Tjänstespecen för mig idag. Bara 47e hela dagen. Och så lite 47e.%

DSC00372.JPG
Tjänstespecen för mig idag. Bara 47e hela dagen. Och så lite 47e. 13 vändor. Blir säkert kul.

Lite snö

DSC00371.JPG
Lite snö

buss 7024 i väntan på nya äventyr

DSC00368.JPG
buss 7024 i väntan på nya äventyr

Vita bergen ett stenkast från garaget

DSC00365.JPG
Vita bergen ett stenkast från garaget

Pass 36: Tommy Hilfinger, otäcka mord och ljusskygga dörrvred

Tar tåget kl 05.19 mot Slussen. Går av och inser att jag missat bussen, så jag får ta trean istället för tvåan. Som tur är jag ute i så god tid att jag skulle kunna ha promenerat till garaget... Pratar med chauffören jag åker med och frågar om tomkörningsvägar ut till Karolinska, har ännu inte kört centralbron med ledbuss och undrar lite över hur jag hittar dit. Han säger att det är lätt. Jag säger att jag är ganska ny - han säger "Ja, jag förstår det eftersom du frågar...".

Frågar även TX om samma sak och hon säger att jag ska hålla vänster vid Slussen "så kommer du rätt". Hämtar buss 7029 och startar den. Den laddar upp trycket jättesnabbt, men jag får den inte att rulla. Frågar en rangerare om hjälp och naturligtvis fungerar det när han sätter sig där. Får en uppfostringskommentar om att jag har ljuset tänt i bussen, "det ska du ju bara använda i trafik, vi har tillräckliga problem med batterierna som det är". Min förklaring att ljuset var tänt när jag satte igång tändningen går obemärkt förbi... och jag hade väl om jag vetat bättre stängt av belysningen. Det vet väl alla...

Kommer i tid till Karolinska men hoppar över Centralbron, tar Vasagatan istället efter att ha kollat med en förare att det är okej. Efter trean är det dags för tvåan. På returvarvet mot Slussen, vid Odenplan, hamnar jag bakom linje 72. Det står en fyra längst fram och sedan 72, och jag bedömer att 72:an ska köra fram. Det gör den inte, så jag står bakom den och väntar i en minut. Till slut hör jag passagerna fråga varför jag inte öppnar dörrarna. Jag öppnar. En man blir väldigt upprörd och gestikulerar med armarna, ja han blir så hotfull att jag nästan tror att han ska gå och ge mig en uppläxning på ett eller annat sätt. Jag kör fram bussen till ordinarie läge när 72:an lämnat och han går provokativt fram till mig, men vänder innan han säger något - 72:an kom kanske bakom honom... Jag gjorde fel, jag borde ha öppnat dörrarna när jag stod bakom 72:an. Sedan kört fram och öppnat dörrarna igen. Jag hoppas att han kom i tid till det han skulle, även om hans utstrålande vrede skrämde mig...

Kommer fram till Norrmalmstorg och svänger in på Smålandsgatan. Genom skyltfönstret ser jag Tommy Hilfinger, ja jag vet ju inte att det är han just där och då, men jag ser kameror och videokameror - typ presskonferens. Anstränger mig för att göra en snygg och behaglig sväng, så att inte tv-kamerorna vänder sig mot mig... Svänger ut på Birger Jarlsgatan. Reflekterar över att jag kör förbi det ställe där två personer bragts om livet kvällen innan, om det nu var mord eller bara en tragisk olycka framgår inte av platsen. Blommor. Ljus. Folk stannar och tittar. En nerkörd stolpe vittnar. Otäckt. Mina tankar är med dem och deras anhöriga.

Efter en lång pudelpromenadpaus kör jag tvåan igen. Därefter avslutar jag passet med en tur på 43:an - ett och ett halvt varv. Det är första gången jag kör 43:an hela vägen till Ruddammen t/r och det är rätt roligt. Den går ju, kan man säga, genom hjärtat av stan - parallellt med Birger Jarlsgatan och på hemvägen mot söder via Döbelnsgatan. På väg tillbaka mot Ruddammen lossnar dörrvredet i bussen, 5006. Jag böjer mig ner för att ta upp det men det är försvunnet. Jag letar och meddelar passagerarna att jag letar. Framdörren är öppen. Kan ej stängas. Ropar på RTL. Hittar dörrvredet, det hade lagt sig under fotpedalen till stolen. Får dit det och stänger dörren. Några vill gå av och ta tvåan bakom, de får göra det - de kunde ju ha gått ut fram de fem minuter vi stod där, men det tänkte de väl inte på... Kör. RTL ropar och jag säger att "dörrvredet la sig i skymundan". Operatören säger att han kan ropa på Flexbussen och säger sedan att jag ska informera avbytaren om det vid avlösning. Kommer fram till Ruddammen och sedan skyltar jag om för omedelbar avgång med 44:an mot Skansen.

Hoppar av vid Östra station och går ner i T-banan. Där är det stopp pga vagnfel på Slussen. Så jag går upp och försöker ta 4:an, likt alla andra - även de från Stadion - så jag går ner igen när T-banan kommit igång. Tar en timme att ta sig hem, mot 20 minuter annars... Sammanfattnings var det en spännande dag - med Tommy Hilfinger, otäcka mord och ljusskygga dörrvred. En vanlig dag som bussförare...

---
Bussar jag körde:

7029 - En bra ny Volvo
7002 - En bra lite äldre ny Volvo
5096 - En av de bättre MAN:arna, underbar körupplevelse - MAN kan det där med bussar. En kollega sa att "I MAN har man bra kontakt med bussen, inte som i Volvon där man inte vet vad den ska göra - den kanske börjar backa när man ska tuta..."
5006 - Jag blir vred på lösa dörrvred... och onödiga = alla - mord...

Tisdagstema: Spårvagnsupplysning - En spårvagn och en cykel

Just nu diskuteras framtiden för spårvagnar i Stockholm. I Melbourne har de ett väl utbyggt spårvagnsnät, och när jag var där fångade jag några spårvagnar med min kamera. Dessutom fick jag med en cykel... Kanske kan kalla det för spårvagnsupplysning...

image112

image113

Access test från mobil

DSC00354.JPG
Access test från mobil

SMS-biljetterna anpassas för optisk avläsning

Istället för att designa om SMS-biljetterna så att de blir enklare att läsa för en chaufför satsas på ett system som ska användas för att läsa av biljetterna maskiniellt. Till sifferkoden på biljetten läggs ytterligare information som ska kunna läsas optiskt av en läsare. Lättare för chaufförerna, men frågan är väl om inte mer information gör det ännu svårare att se... Tänk om de kunde anpassas till att läsas av chaufförernas ögon också... [se länk]

Pass 35: Motorstopp med ledbuss vid Odenplan...

Lördag förra veckan. Gick på passet kl 13.07 med en 53 mot Finnberget. Inte så vanlig tur, har bara kört den en gång tidigare - verkar som att var fjärde avgång går dit. Vänder på vändplanen och kör tillbaka mot Roslagstull. Får backa en meter för att lyckas komma runt, har ännu inte lyckats göra den svängen i ett svep...

Efter 53:an körde jag ett pass med 2:an. Fick en 2:a generationens Volvo, nr 7002. Den gick jättebra och det var kul att köra tvåan igen - har inte gjort det sedan i somras. Matpaus och sedan en tur med en 47 från Sergels torg, 44:a från Skansen och sedan tillbaka till Djurgårdsbron. Därefter en 43:a till Tanto och tillbaka till Slussen. Pratade med en passagerare som kört sin båt från Tanto till andra sidan och var jätteglad för att bussen gick i tid.

Sista turen körde jag tvåan med buss 7017. Den gick lite ojämnt, var nära att få motorstopp när jag stannade vid hållplatser och röda ljus. Men den gick ganska bra ändå, tills sista turen. Jag stannade vid rödljus vid Odenplan och jag hörde varningsljudet "pling pling pling". Det slog om och jag försökte köra, men bussen rörde sig inte. Då insåg jag att motorn 17 meter längre bak hade stannat... Kollade på instrumentplanelen och där stod det "tanka vid nästa stopp". Jag anropade RTL och sa att jag fått motorstopp. Innan de svarade fick jag dock igång bussen igen, men rödljuset slog inte om. När RTL ropade upp var motorn igång, men rödljuset slog inte om... Fick rådet att backa 10 meter alternativt vänta på att det skulle slå om, så jag avvaktade lite och körde lite framåt. Då slog det om... Alltid lär jag mig något när jag kör buss...

Kom fem minuter sen till avbytningen vid Slussen och avrapporterade felen. Sa att bussen inte var tipptopp... Därefter åkte jag hem och tänkte inte mer på bussandet - en klar fördel med det här jobbet...

30 st nya biogasbussar med boggi till Söderhallen 2008

Fick idag reda på att SL köper in 30 st MAN boggibussar med biogasdrift och de kommer att placeras på Söderhallen från och med hösten 2008. Eventuellt kommer det att bli flytt av linjer mellan Hornsbergsgaraget och Söderhallen som en följd av detta, eftersom inte alla linjer lämpar sig för boggibussar. Jag vet inte vilka linjer som är aktuella för boggibussar, som jag har förstått det tidigare så ska boggibussarna ersätta etanolvagnarna H18E, men det verkar osäkert. Ska i vilket fall som helst bli spännande att följa. Med tanke på Volvobussarnas omstartsproblem känns MAN som ett bra val...

RSS 2.0