Pass 2: Pass på trean

De nya Volvobussarna är superfina och otroligt bra att köra med. De är fräscha. Idag när jag började passet hamnade jag i 7021. Chauffören som lämnar över säger att bakdörrarna strular lite, men att det bara är att tvångsstänga dem. Jaha, tänker jag. När jag rullar ut från hållplatsen börjar det tjuta. Jag la in växeln innan jag släppte handbromsen. Men jag rullar.

Rullar enligt tidtabell från Slussen upp till Sofia. Stannar vid Barnängen och släpper av folk i hällregnet - det är åska i luften. Tar det lugnt, sex minuters regleringstid. När en minut av regleringstiden återstår tar jag och startar upp bussen. Stänger dörrarna - bakersta bakdörren går inte igen. Jag försöker igen, men det går inte. Går bak och kollar, men ser inget fel. Frågar busschauffören i bussen bakom och han kommer över och hjälper till, men nej - det fungerar inte. Ropar upp till Radiotrafikledningen och de ber mig stänga av bussen helt. Fram med nyckel och iväg ut i regnet. Nej, inte heller den nollställningen får dörren att röra på sig. Till slut stängs den dock och jag får i uppdrag att försöka köra ikapp längs med linjen.

Efter en sväng börjar varningsljudet ljuda. Jag ropar upp RTL igen och undrar vad det kan vara, men de säger bara "Stanna och starta om bussen. Meddela oss när du går in i trafik igen." Jag stannar på Birger Jarlsgatan och nollställer bussen helt. Statar om, lägger i växeln efter att jag lossat på p-bromsen - har färdbromsen nertryckt när jag startar bussen. Inget hjälper och så plötsligt får jag tyst på den. Meddelar RTL och de säger att jag ska köra till Norrtull och hoppa in där. Gör så och tar upp passagerare.

Vid Odenplan på vägen tillbaka går inte bakersta dörren att stänga. Den stängs med tvångs-stängning, men öppnas igen. Jag meddelar RTL och de ber mig återigen starta om bussen. Men problemet kvarstår. Efter ett försökt till går dörren igen och jag meddelar passagerarna att jag försöker köra vidare. Kommer inte så långt. Dörren stängs inte vid nästa hållplats, den kopplas ur, men det hjälper inte. RTL har ropat in flexen att hjälpa och flexen ropar upp mig, så att vi möts vid Norrtull. Han får det inte heller att fungera. Nu har jag missat anslutade buss och rast, men RTL har sagt att det löser sig. Efter ett tag ringer Trafikexpeditionen upp mig och säger att jag ska köra bussen till hallen. Så jag gör det.

Efter att ha suttit i ett oväsen i två timmar drygt lämnar jag bussen och går ner och pratar med TX - trafikexpeditionen. De säger att nästa pass börjar 14.50, och att jag kan ta mig ner till Slussen igen. De berättar även att det är problem med Volvo-bussarna, och att jag gjort rätt.

Tar en paus och sedan trean mot Karolinska. Det går bra. Är i tid. Tidsreglerar i lugn och ro. Vänder tillbaka mot SÖS och kör. Jag kör på säkerhet, men såsar inte. Trots det ligger jag sex minuter efter vid Slussen. Hör en dam säga i telefon till någon att bussen tar så lång tid idag. Inte mindre stressande, men jag försöker ta det lugnt och bara köra på. Hinner precis i tid till vändande buss från SÖS.

När jag kommer till en hållplats står det en dam med en dra-maten hjulförsedd shopping väska. Jag öppnar och hon säger kan du inte niga. Men jag hinner knappt reagera och hitta knappen innan hennes medresenär hjälper henne med väskan. Damen kommenterar att jag inte neg - och jag säger som det är - att jag är ny. "Kan du inte jobbet då?", säger hon. Och jag säger något om att jag inte vågade niga. Efteråt kan jag väl bara konstatera att jag kan jobbet - för hade jag nigit i det läget hade medresenärens tår kommit i kläm. Dessutom ska vi inte niga i onödan, men säkerhetsaspekten är ju viktigare än slitaget på luftbälgarna...

Avlöser vid slussen någon minut sen - fyra minuter. Samma förare som igår som byter av, som tur är har vi pratat innan om att jag var ny osv. Så det är lugnt.

En timmes obetald matrast och jag tar mig till Mariatorget. Är där lite innan avgång, så jag pratar med en kollega som ska åka med bussen innan mig. Kör två varv på 74:an och det går bra. Har tid över att reglera och det är verkligen kontrast mot trean.

Jag kör på säkerhet och efter ett tag kommer jag säkert kunna öka takten - när jag känner mig mer bekväm med allt. Men samtidigt måste ju resenärer förstå att om de kommer springande går det kanske en halv minut där och en halv minut där. Sedan hamnade jag bakom en bil som kört fel vid S:t Eriksplan och det är ju inte heller speciellt bra. Så jag bör nog vara nöjd. Nöjd med att inte ha varit på trottoarer. Nöjd med att inte har kört på cyklar. Nöjd med att ha kört mjukt och försiktigt. Och som bonus stämplade jag Stefan Sundströms biljett...

Imorgon bär det av igen. 5.14 går jag på. 4 får jag lämna hemmet. Dags att sova... så att det inte blir pass på trean imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.