En dörrhistoria

Körde trean för några veckor sedan, med en av de nya volvobussarna. 7011 - den gick jättebra, inte som 7017, som brukar ha en tendens att få motorstopp vid hållplatsstopp. Hade vänt på SÖS och var på väg till Slussen för paus. Allt gick bra, och jag hade mycket plustid. Stannade på hållplatsen Åsögatan och folk gick på. Det var rätt mycket folk, eftersom det var lördag kväll. Stänger dörrarna. Alla stängs. Får indikation på att dörrarna inte är igen. Dörrbromsen släpper inte. Blir iite orolig och ser plusminuterna rinna iväg...

Kontaktar RTL för att få lite tips på vad jag ska göra - tänker att omstart av bussen tar minst sex minuter, tid som jag inte riktigt har om jag ska komma till Slussen i tid. Får tipset att öppna luckan där brytaren till dörrkretsen sitter. Hittar den och slår av dörrkretsen, det hjälper inte. Jag meddelar passagerarna att det kommer en trea bakom, som de kan byta till - inser att detta kan ta tid. Ser att den stannar. Får rådet av RTL att nollställa hela bussen. Jag rastvarnar. Säger att jag ska prova det. En passagerare sitter kvar, jag säger att han gärna får byta buss - men han säger:

- Min fru förbereder mat och sådant hemma, så hon ville att jag skulle vara borta ett tag. Om du får igång bussen följer jag med, annars får jag väl gå ner till Slussen.
- Ja, Volvobussarna är jättesköna att köra och superfina, men så händer sånt här, säger jag och tänker att det var typiskt när jag låg plustid och allt.
- Inga problem, dessutom är det redan fullt i bussen bakom. Jag sitter gärna här och väntar.
- Glad att jag kan hjälpa till, säger jag och går ut
Gick ut, öppnade luckan där resetvredet är och vred om. Ljuset släcktes. Väntade en halv minut. Vred på igen. Ljuset tändes. Gick tillbaka till förarplatsen, passageraren som väntat kvar sa att det inte var någon fara med honom - han var inte mörkrädd. En dam frågade om hon kunde åka med bussen, jag sa att vi fick se om jag kunde stänga mittendörren och att hon gärna fick gå ombord - vilket hon gjorde. Väntade på att BussPC:n skulle komma igång. Inledde startproceduren av bussen och vred om. Ringer TX och informerar dem om rastvarningen, lät som att RTL hade mycket att göra. Motorn igång. Stängde mittdörren. Och vips, dörrbromsen släppte.

Minus 10 minuter. Vi rullar. Mina två passagerare, den 18 meter långa bussen, och jag. Stannar vid Tjärhovsplan. Anropar RTL:
- 7011 här, jag hade problem med dörrarna, men har nollställt bussen och nu fungerar det. Jag rullar.
- Bra att någon får ordning på sina grejor, säger operatören. Det är lite allmänt kaos annars. Tack för rapporten och klart slut.

Strax innan jag kommer fram till treans hållplats kommer passageraren fram och säger:
- Det där löste du bra. Tack för skjutsen.
Jag tackar och stannar vid hållplats. I med neutral-läge, p-broms och öppna bakdörrarna. Avlösande chaufför kommer ombord och jag meddelar honom om problemen med mittendörren, som orsakat förseningen. När jag går av ringer jag TX igen. Får uppmaningen att ta 10 minuters rast och därefter leta upp min buss, som kommer ställas upp. RTL ringer mig när jag passerar bussen jag ska ta - jag informerar dem om att jag precis kommit till Slussen. Hon säger att jag ska ta min paus, så får vi reglera sedan om det behövs.

Tar pausen och återvänder till bussen. Rätt buss. En volvo av den äldre generationens biogasbuss. Går i trafik vid Slussen och kör till Norrtull. Minus 17 minuter. Anropar RTL och de säger att jag får välja om jag vill tomma, eller om jag vill få övertidsersättning för att jag tar tid från min matrast. Om jag avgår som vanligt sparar jag pengar åt företaget - så jag väljer att köra. Mycket folk. Bussen är helt full när jag kommer till Slussen. Bakomvarande bussar låg för långt bort, så jag visste inte hur lång tid det skulle ta för dem att komma ikapp.

Några tankar
Den största lärdomen av denna dörrhistoria är att en försenad avgång ofta blir ännu mer försenad, i varje fall när jag kör, just nu. Kanske på grund av att jag fortfarande håller på att lära mig. Tidsregleringen äter upp en del av förseningen, men den byggs på hela tiden. Verkar vara ett fenomen - att om man är sen och ligger långt efter föregående buss byggs passagerarantalet hela tiden på.

Det tar längre tid att lasta vid hållplatserna och då förlorar man tid - medan bakomvarande bussar kan komma ikapp.


-----
(Detta blogginlägg bygger på erfarenheter från Pass 47 & 48 - en helg i december 2007)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.