Pass 44, 45 och 46: Vardagslugnet efter helgstressen

Jag brukar inte köra varje vecka men av olika orsaker valde jag att ändå skriva upp mig för "gnet" på måndagen och tisdagen. Måndagen fick jag en delad tjänst på söndagen, med mycket treor och 76:or. På tisdagen hade jag inget bussjobb inplanerat, men TX ringde kl 09.20 och frågade om jag kunde tänka mig att köra från kl 14 - vilket passade bra. Fick köra en 53:a och de har lagt om körvägen på Norra Bantorget, så att man slipper åka runt. Istället för 150 meter kö blir det 50 meter i bussfil. Kommer säkert spara en massa minuter och minska stressen.

På onsdagen ringde TX kl 13.25 och frågade om jag kunde ta ett pass på kvällen, 2h 10 min. TX gav mig även en reservtjänst, så totalt blev det nästan fem timmar - inte helt fel, faktiskt ganska bra. Blev en 59:a från Centralen till Karoliniska t/r. Fortfarande lite ovan vid den omlagda körvägen från KS - de har byggt om totalt - men det är bara att följa vägen och skyltarna - så går det bra... Körde även en 47:a från Sergels torg till Tomteboda och därefter in i hallen. Längesedan jag körde 47 åt det hållet, men det var inga problem.

Det som slog mig under dessa pass är att det gör ganska mycket för stressen att inte har en tight tidtabell. Även om det är lika mykcet eller kanske mer trafik på måndagar och tisdag än på en lördag kväll är tidtabellen justerad efter det - med bra kör- och regleringstider.

Kommentarer
Postat av: Linus

Hej!

Enligt det fackliga avtalet måste de betala dig för minst fem timmar även om själva arbetstiden blir kortare. (Hmm, har helt för mig att det var 5 timmar, men nu när jag tittar i avtalstexten hittar jag bara en paragraf om fyra timmar. Antingen minns jag fel eller så hittar jag inte rätt stycke i texten). Så här står det iaf:

"Om tjänstgöring genom någon arbetsgivaråtgärd skulle bli kortareän 4 timmar, utges timlön för 4 timmar. Samma ersättning utges i de fall överenskommen tjänstgöring ej erhålles."

/Linus - på väg till SLU

2007-12-08 @ 13:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.