Pass 50 - "Julfriden har lagt sig över Stockholm": Nolltid på 66:an och 55:an

I lördags började jag kl 10.51, trodde jag - så jag parkerade i lugn och ro vis om att jag hade gått om tid att strosa genom garaget i maklig takt. Det visade sig dock att påtiden var 10.43, jag hade läst fel, vilket gjorde att jag fick rusa de sista meterna för att inte riskera löneavdrag för sen ankomst till avprickningen. Det gick dock bra. Fick en buss och gick upp och startade den, körde ut och gjorde säkerhetskontroll. Det känns ibland som att åtta minuter för att gå från TX/avprickning till bussen, göra säkerhetskontroll och rulla iväg är lite snävt - även om jag ofta kommer på mig själv med att ha någon minut över när allt är genomfört. Därför försöker jag ha lite marginal själv, ta bussen någon minut innan. Då är det inte roligt att ha sett fel på tjänstespecen så att värdefulla marginalminuter äts upp och blir nolltid...

Kör ut från hallgården, svänger höger. Ner mot Tengdahlsgatan och var där precis i tid för att hinna lasta innan avgånstiden. Körde till Reimersholme. Därefter tillbaka till Tengdahlsgatan, omskyltning och iväg som en 55:a till Slussen. Paus. Därefter 55:a i motsatt riktning, omskyltning till 66:a, regleringstid på Nackagatan, iväg till Reimersholme, tillbaka till Tengdahlsgatan, omskyltning till 55:a, iväg mot Slussen och därefter avlösning och paus. Efter rasten på 40 minuter fångar jag en 55:a som ska till Hjorthagen. Är lite nervös för trafiken på Birger Jarlsgatan, eftersom jag råkade ut för stor försening där förra gången jag körde 55:an - men det är lugnt.

Tidsreglerar på Motalavägen i Hjorthagen och kör sedan med tom avgång tillbaka mot stan - inga passagerare ombord. Kliver ombord några på vägen och har runt fem stycken som går av på Tengdahlsgatan. Tomkör till Nackagatan och får avlösning. Går in Söderhallen och pratar med TX. Frågar om 47E på block 703 som jag ska köra imorgon, hur man gör med tidtabell.

- 700-blocken går med tidtabell, och om det finns anledning av avvika från den så ska du prata med RTL eller Djurgårdsgruppsledaren. Men imorgon får du nog köra efter tidtabell, för det verkar som att julfriden har lagt sig över Stockholm. Blir nog en lugn dag., säger han.

Jag tackar för informationen och går ut för att lösa av sista raden för dagen - en 66:a t/r Reimersholme. Lugn avgång, inte speciellt mycket folk, men två busskollegor åker med nästan hela vägen. De pratar också om att det är lätt att läsa fel på tjänstespecen, skönt att jag inte är ensam. De historier de berättar, jag känner igen mig i dem. På vägen hem sedan, mot garaget, kommer en dam fram och frågar efter garaget. Men det är en annan historia, en julklappshistoria...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.