Pass 51: Block 703, en dag med 5010 på 47E

Vis av gårdagens miss i schemaläsningen kollade jag extra noga på tjänstespecen. 09.58 skulle jag börja, så jag var på Söderhallen 09.40 ungefär. Går ner till avprickningen och ber om en buss till block 703. Block 703 är en tursatt 47E. Jag får buss 5010 som står i fack 20. Går iväg och letar upp bussen, tar ut luftslangen och sätter mig tillrätta. BussPC:n startar upp. Jag kör ut genom porten och försöker ställa in omloppet, men skärmen reagerar inte på mina tryckningar - vilket gör att jag snabbt beslutar mig för att ställa bussen och få en ny buss. Om bussPC:n inte fungerar går det inte skylta upp bussen. Kör in genom fack 1 och ställer sedan bussen utanför fack 5, utanför verkstaden. Pratar med en mekaniker och han säger att det okej att ställa bussen där. Tar mina saker och kontaktar TX.


image158

image159

TX berättar för mig att om jag kör lite med bussen i hallen så kommer snart bussPC:n igång. Jag säger att det är svårt att komma in på PC:n eftersom skärmen inte fungerar. Han vidhåller att jag ska köra, så jag går till bussen och kör en liten runda och vips - jag kommer in på bussPC:n om jag trycker lite vid sidan om knapparna på skärmen. Fortsätter och ut genom porten igen och skriver in omloppet. Det fungerar! Verkar som att skärmen kalibrerar sig själv?

Gör säkerhetskontroll och rullar sedan ut genom grindarna. Tar Stadsgårdsleden bort till Slussen, sedan väljer jag tomkörning via Centralbron. Svänger av mot Tegelbacken och kommer precis i tid till avgång. Ställer in stämpeln innan jag kör fram och svänger sedan in på hållplatsen. Det är inte speciellt mycket folk. Kör med passagerare till Waldermarsudde, sedan tom tillbaka till Slusesen. Två gånger, sedan paus. Det är så många extrabussar så att jag har svårt att hitta uppställningsplats utanför Åhléns, kör istället Klarafaret och ställer mig på tidsregleringshållplatsen framför Centralen.

Efter pausen kör jag med passagerare t/r till Waldermarsudde. Kör tre turer. Under den tredje turen är det en kvinna vars dotter håller på att köpa biljett vid Djurgårdsbron. Jag har gott om tid och väntar på henne, kommer ingen buss bakom så allt är lugnt. Hon ställer sig i dörren och säger:

- Min dotter håller på att köpa biljett
- Ingen fara, säger jag, jag har tid att vänta
- Det måste vara den värsta uppfinningen någonsin, säger hon och pekar på biljettautomaten
- Jaha, menar du automaten - jag har inte provat den själv, säger jag

Jag tycker det är lite intressant att biljettautomaten anses som svåranvänd. Min erfarenhet av biljettautomater säger mig att de ofta är svåranvända, som exempelvis Skånetrafikens. Många är de designstudenter som fått i uppdrag att göra bättre lösningar, eller som själv tagit på sig att designa om biljettautomater. Kan undra varför... Jag inser att jag måste ta en närmare titt på den som finns i Stockholm.

Damen och dottern kommer ombord när köpet är klart, det tar bara runt 30 sekunder. Kör iväg till Sergels torg och tömmer bussen. Paus under vilken jag passar på att ta några bilder med min systemkamera. Efter pausen kör jag bara en runda och sedan tommar jag tillbaka till Söderhallen. En dag på block 703 på 47E är till ända och jag åker hem till julstök på lillejulafton. Innan dess tar jag dock några bilder på Söderhallens H19 bussar på rampen och på 7017, bussen som jag fått motorstopp med en gång... Vet inte vad det för fel på den denna gång...


image160
H19 bussarna på rampen.

image161
7017 och en mekaniker. Jag fick motorstopp med denna buss en gång, vid Odenplan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.