Delad tjänst: På väg mot uppkörning

Efter ett intensivt schema för att hinna få fram förare i tid går jag nu och väntar på uppkörning. Under tiden kör jag diverse lektioner och det går hela tiden bättre och bättre. I tisdags körde jag en dubbel-lektion - i Solna med omnejd. Åkte runt i Solna och Sundbyberg. Fick repetera höger och vänstersvängar - det gick inte helt toppen bra - kanske för att jag inte 100% lyckats ställa in speglarna. Men instruktören var nöjd. Jag fortsätter min väg mot uppkörning.

Provade även att göra säkerhetskontroll och har nu lärt mig att jag måste sätta igång tändning (check) innan jag kollar p-broms- och grindsummern. Jag lär mig saker hela tiden och nu följer jag checklistan som vi fått slaviskt. Det är inte lätt att komma ihåg alla momenten i den ordning de står, det får nötas in genom träning - så jag och min kollega D brukar öva på den. Det ska inte bara vara rätt, det ska vara flyt i den också. Det jag tycker är svårast är den första biten - när jag kommer in i bussen och börjar. Då ska man börja med att ställa in ratt och stol, vilket är logiskt. Sedan tändningen. Därefter P-broms, grind - följt av litet täthetsprov med lossad p-broms (vilket gör att man har svårt att upptäcka läckage) - och lågtrycksindikator. Just lågtrycksindikatorn är lite svår att komma ihåg - och för att den ska fungera måste tändningen vara på. Dessutom ska man, upptäcke D och jag i fredags, lyssna efter lågrtrycksvarningen när bussen startar. Risken med checklista är att man följer den för mycket och inte lär sig. Risken med att lära sig utantill är att lära in fel och glömma saker som måste vara med för att få säkerhetskontrollen godkänd.

En annan sak som jag nämnt i tidgare inlägg är att jag ibland misstolkar skyltar med varningsmärken och förbudsmärken som har pil av någon form under sig. Ibland stannar jag helt sonika upp och säger här får vi inte köra - men det får vi visst det eftersom det gäller en anslutande väg. Under morgonens körning gick det dock bättre med dessa märken och jag kunde nöjt konstatera att in till vänster får vi inte svänga, men det gäller inte oss.

Morgonens körning, ja. Den gick bra och jag fick beröm för att jag klarade en av de svåra högersvängar som jag kämpat med tidigare. I tisdags gick jag på kanten lite, men det gick bra andra gången. Idag körde jag längre fram innan jag påbörjade svängen - vilket gjorde att jag fick två dm tillgodo. Och så retur-ratt - två gånger för att komma förbi klacken och inte nudda trottoaren ens en gång. Jo det kändes bra. Fast sedan i nästa cirkulationsplats skulle jag svänga höger och då hade jag inte lika bra marginal. Men det gick det också.

Körde även in på en gata som var lite smal och backig - men jag tog det bara lugnt och metodiskt - så gick det med. Släppte fram en bil som höll på att lämna en parkering för att jag inte ville ha den som störande moment. Kändes som att det var bra flyt i körningen.

Just nu tar jag alla lektioner jag kan få med körning eftersom jag behöver erfarenheten till uppkörningen. Så i eftermiddag bär det av igen, blir vad de inom företaget kallar delad tjänst - ut-tjänst på morgonen och in på kvällen (eftermiddagen kl 14.30). Mellantiden ägnar jag åt hundarna och det andra jobbet. Samt att jag förbereder nästa etapp på resan mot uppkörning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.