Kunskapstestning: Sergelstorgs-svängande och stureplans-parerande

Så var det dags att testa kunskaperna i busskörning inne i centrala Stockholm. Instruktören hade lånat en annan buss - en Scania 113 (H17) från 1990 med etanolmotor. Jag var lite nervös, tänk om jag inte skulle lyckas med svängarna. Tänk om det skulle vara helt annorlunda att köra med en annan typ av buss - som hade två dörrar fram istället för en. Det var dags för den nionde lektionen.


Jag gör en säkerhetskontroll på bussen - klockan är kvart i nio. Bussen är lika gammal som den jag brukar köra, men i lite sämre kondition - i varje fall på ytan. Den har två dörrar fram, två i mitten och en längst bak. Jag ställer in förarstolen, ratt och speglar. Gör inre- och yttresäkerhetskontroll. Instruktören ansluter och frågar om däcken, jag har inte kollat dem ännu, men det låter okej på tvillingmontaget - så vi kommer överens om att det verkar bra. Jag sätter mig i stolen, startar motorn och backar ut. Gör de sista kontrollerna och så åker vi iväg.

Svänger vänster istället för höger - ny väg. Det känns rätt ok, bussen känns starkare än den vanliga (6766). Åker mot Fridhemsplan. Framme vid Fridhemsplan svänger jag höger och sedan rakt fram - får hålla ut för trafiken, så jag kör rakt mot Seven-Eleven-butiken. Ner för en backe och första högersvängen - första skarpa - i stan. Börjar bra, men avslutar med att jag går på refugen med framdäcken - eftersom jag ger retur-ratt för tidigt. Men på god väg att klara den, så jag frågar om vi kan ta den igen - men instruktören säger att vi nog inte har tid med det. Kör ner för samma backe igen och ska svänga vänster, men där står en slamsugningsbil (eller något), så vi får ta samma korsning igen. Det går bra! Så vi fortsätter.

Kommer fram till en vägskylt som förbjuder motortrafik med fordon med fler än tre hjul. Dock, vilket jag ser, finns det en tilläggstavla som säger att det inte gäller bussar. Och vi är ju en buss - lite svårt att förneka. Så vi fortsätter rakt fram på Hantverkargatan. Svänger in på Polhemsgatan och det går bra. Kör vidare och ska svänga vänster - det är en tvär sväng så jag tar det lugnt. Instruktören säger att det står ett tillfälligt vägmärke och det går jag inte fri ifrån, så jag får backa lite. Instruktören säger att jag ska planera efter att det är svårt - även om jag vet att det är en lätt korsning. Den dagen det står en lastbil efter korsningen får jag problem om jag inte har marginal.

Kör vidare på Polhemsgatan och den går så småningom över till Klarabergsviadukten. Vidare till Sergelstorg - och cirkulationsplatsen där går utmärkt. Får precis rätt vinkel så att bakaxeln följer med i en snygg linje. Och så ut på Sveavägen - ska höger ner på Kungsgatan. Inga problem - lite överhängsutnyttjande så går vi fritt. Nere på Stureplan svänger jag höger. En Taxi Stockholm släpper av folk på ett övergångsställe och jag har inget annat val än att avvakta. Den flyttar dock på sig. En annan bil får panik och kör iväg med öppen bakdörr. Lite intressant att även om jag inte gör några som helst anspråk på att komma fram eller stressa andra förare, flyttar de sig självmant. Svänger höger upp på Hamngatan och vidare mot Sergelstorg. Rakt fram. Sedan tillbaka mot Kungsholmen.

Under vägen tillbaka frågar instruktören mig hur jag tycker att det går. Jag säger att jag tycker att det känns bra - det är superroligt att köra i stan! Mycket roligare än jag någonsin hade kunnat drömma om. Jag hade först tänkt mig en sommar på förortslinjer, men det är nog inte alls fel att manövrera omkring inne i innerstan. Jag frågar lite om ledbussar och om olika typer - och får höra om OmniCity och bussar av "pusher"-typ - det vill säga att drivningen sitter längst bak. Kommer även att prata om stombusslinjerna i Stockholm. Hornsberg kör 4:an - som är den mest belastade busslinjen i Sverige. Instruktören avundas inte Söderhallen som har linje 47, som kan vara helt överfull på sommaren och på helger. En bra linje annars. Kommer fram till Hornsberg och parkerar. Får en funkfråga på reg-beviset, som också går bra. Det visar sig att den buss jag kör i vanliga fall är både längre, större och tyngre. En fördel när man ska lära sig köra buss - ju svårare ju mer lär man sig - säger instruktören...

Några reflektioner
Instruktören säger att han tycker det har gått bra. Och så börjar han prata om U-ordet - som hittils inte nämnts alls. Uppkörning snart kanske... Jo, det känns inte helt fel. Turen i staden var rolig och gick bra - jag känner en helt annan säkerhet än för bara någon vecka sedan, vet var jag har bussen - bokstavligen. Ibland glömmer jag, men kan förutse att det straffar sig och hinner ofta parera och minimera skadan.

Instruktören pratar numera om att den övningen vi gjorde i Solna - med högervarv och vänstervarv verkligen har gett resultat. Jag håller med, det var verkligen en genomkörare som jag har nytta av nu. Att det inte gick bra från början har lett till att jag fått reflektera mer över vad jag gjorde för fel - och har lärt mig bussens vitala delar. Alltså den utrustning som är vital för att jag ska kunna köra buss. Framförallt backspeglarna. Dess betydelse ska inte underskattas. När jag kör nu är det som att jag i varje situation tittar regelbundet i alla backspeglar. Dessutom, som jag nämnde i förra inlägget, plockar jag fram de tips och råd jag fått och tillämpar dem - så att jag vet om jag ska ligga till vänster eller svänga mot höger, följa linjer eller överskrida linjer.

Jag har C--behörigheten och eftersom jag inte kört på flera år har jag fått lära om. Det är en jättenyttig erfarenhet och frågan är om lastbilskortet hjälper mig. Jo, det gör det - men jag tror att man har mer gratis om man går från buss till lastbil. Hade jag kört med tungt släp hade jag nog kunnat utnyttja den kunskapen i busskörningen, men nu har jag fått vara mer uppmärksam på skärningen bussen gör i alla svängar. Det jag har med mig från lastbilskortet är mest att köra på rull och att kolla igenom korsningarna. Och svängtekniken med bakaxeln. Skillnaden är att i en lastbil sitter jag över framaxeln (oftast), medan i en buss befinner jag mig två och en halv meter framför.

Jag tror att jag snart är redo för uppkörning. Jag kör inte längre personbil, jag kör buss. Och det är bra när man svänger vänster vid Sergeltorg och parerar för bilar vid Stureplan.

Kommentarer
Postat av: Marika

Snart så, snart är det klart

2007-07-01 @ 08:36:17
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.