Några svängar: stadskörning

Nästa vecka ska jag på introduktionsdag på Söderhallen där jag ska köra efter avklarad uppkörning. Det är ju semestertider nu, så det verkar som att de ville komma igång med introduktionen innan man har kortet i sin hand. Det är ju en osäkerhetsfaktor med uppkörningen, och det oroar mig lite. Inte för att jag inte kan köra buss, för det säger instruktören att jag kan, men att jag ska göra något misstag som leder till ett större misstag som leder till kuggning. Elller att jag ska köra som om jag redan hade D-körkort, för hetsigt, eller för fegt. Men innan uppkörning blir det några svängar till...

Igår körde jag två lektioner. Den andra lektionen ägde rum på eftermiddagen med buss 6812. 6812 är en vanlig stadsbuss med etanolmotor. I lite bättre skick än 6815, som jag körde för några veckor sedan. Morgonens solsken hade övergått i regn. Jag gick bort till bussen och utförde en inre säkerhetskontroll. Allt var okej. Instruktören kom och sa att vi skulle köra inne i stan. Backade ut. Svängde ut på Lindhagensvägen mot höger och sedan upp mot S:t Göransgatan. Instruktören förvarande om en korsning som är svårare än de flesta, och där man måste svänga i precis rätt ögonblick för att klara den. Och gör man exakt rätt har man fem cm tillgodo efter fullgjord sväng. Jag gled fram långsamt och tänkte "nu svänger jag". Fick ta fullt rattutslag. Retur-ratt och glida framåt. Det gick bra. Fick en spontan applåd av instruktören och det kändes jättebra att ha klarat den. Åkte vidare.

Efter en stund kom vi fram till Fridhemsplan och tog några svängar. Åkte därefter vidare mot Sergelstorg, Kungsgatan, Sturelplan, Norrmalmstorg, Slussen, Hornsgatan, Västerbron, Fredhäll och tillbaka till Hornsberg. Lektionen gick bra. Det enda misstaget jag gjorde var att vid Sergels torg inte markera tydligt att jag skulle lämna rondellen efter en vänstersväng. Fick även höra att det var viktigt att ha koll på eventuell kö vid sväng från Norrmalmstorg in på Kungsträdgårdsgatan (från Hamngatan). Det är tydligen den korsning som är mest olycksdrabbad för Söderhallen. Gäller att ha koll i felspegeln när man svänger. Körde lite fegt vid Slussen, släppte lite bilar och gled inte ut när jag väl bestämt mig. En avvägning, men kör man så kör man. Om de andra kör samtidigt får jag bromsa...

Det kändes jättebra att köra i stan igen. De kommande lektioner ska ägnas åt brand & taxa, samt hållpatsstopp. Förhoppningsvis även en och annan mil i det gröna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.