Repetition om vikten av uppmärksamhet - Kolla igenom korsningara

Busslink 6828 används numera som uppkörningsbuss på Busslinkskolan. För några dagar sedan fick jag prova den. Det är en Scania 113, med dörrutformningen 2+2+1. En etanolvagn som har rullat sedan 1990. Den skiljer sig lite från andra bussar jag kört, eftersom den hålls i snäppet bättre skick än de andra. Etanol-vagnarna tycker jag är lite piggare än den diesel jag brukar köra. Min förste instruktör var nu tillbaka från semestern. När han mötte mig frågade han vad jag ville öva på. Jag sa: Vänd på lämpligt ställe, vägmärken och den svåra korsningen. Vi begav oss av i riktning mot Barkaby...

Det känns i hela framförandet att bussen är smalare än den andra jag brukar köra. 10 cm. Vi kör E4 norrut, genom Eugenia-tunneln och därefter mot Oslo. "Väck mig i Oslo" säger instruktören, och jag tänker för mig själv att det nog blir svårt att sova hela vägen dit med tanke på att vi måste pausa ibland - i varje fall 45 minuter efter 4,5 timmar. Vi kommer ut på E18 och ska göra en avstickare med ett visst moment - men planerna grusas av att det är vägarbete vid infarten. Kör av en avfart senare och kommer in på en smal väg. Instruktören säger "Vänd på lämpligt ställe" och berättar samtidigt att när inspektören säger så ska jag börja leta lämpliga ställen att vända. Jag bör titta efter 90-graders avfarter. Det fanns en som gick i mer än 90-grader men det kom en bättre lite längre fram. Jag ställer mig parallellt med vägen och instruktören går igenom momentet teoretiskt. Jag ska hålla koll på bakaxeln och en gräskant, samt på analkande trafik.

Låter en bil passera bakom och börjar sedan backa. Jag kan hålla koll på skylten som jag tagit som riktmärke och se om avståndet till den ökar eller minskar. Jag ska tänka på att bakaxeln svänger långsammare än framaxeln - så jag får lägga om tidigare än jag trodde. Backar långsamt och kommer in på grusvägen. Svänger vänster. Tar ut svängen lite för mycket vilket leder till ett ofrivilligt problematiskt läge om jag hade haft ledvagn. Kör ut på E18 och förbi Barkaby. Förbi en korsning med en skylt med lastbil på blå bakgrund. Den gäller all tung trafik, men är bara en rekommendation. I korsningen finns det även en skylt som förbjuder mig från att köra in på gatan, om jag hade haft en lastbil. Nu kör jag istället höger - men bara för att vi skulle mot höger. Kommer in i ett trettio-område vid en skola - så skylten är övertäckt. Svänger höger och jag glömmer bort att det är 30, åker i 40 km/h. Åker förbi Shurgard i Jakobsberg och vid Statoil svänger jag ner mot höger. Svänger vänster i slutet av vägen och stannar vid en busshållplats.

Instruktören går igenom nästa korsning. Det är en mycket speciell konstruktion. Svårigheten ligger inte i svängandet, utan mera i regelföljandet. Vi tar det från början. Om man kommer från Jakobsberg handlar det om en korsning med skylten "Stopp signal". Detta i sin tur innebär att de som inte ska passera trafiksignalen, som ligger efter korsningen, får svänga vänster. Anslutande vägar har väjningsplikt mot all trafik. När det är rött och jag kommer från vänster och ska svänga vänster stannar bilarna vid stopplinjen. Jag kan då glida ut, men om det kommer en bil som inte behöver stanna har jag väjningsplikt mot den också... Och är det rött måste jag stanna innan jag fullföljer svängen, dvs stanna innan trafiksignalen vid övergångsstället. Här har många elever gjort fel - och är det så konstigt att man gör fel. Varför byggs korsningarna så komplicerade? För att få flyt? På andra ställen bygger de rondeller - hade inte det varit en bättre lösning här också?

Vi kör vidare mot den svåra korsningen. Första gången hamnar jag med höger framdäck på trottoaren. Andra gången svänger jag lite tidigare och klarar trottoaren med god mariginal.

På vägen hem mot Hornsberg tar vi vägen via Vällingby och Bromma. Jag har lite problem att hålla uppmärksamheten och missar en hel del skyltar, som jag borde ha sett. Jag tar åt mig av instruktörens kritik och tänker i mitt stilla sinne att jag måste korrigera detta inför uppkörningen. Felet jag gör är att jag inte kollar igenom korsningen tillräckligt mycket innan jag svänger.

Några åtgärder att korrigera
-- Uppsikt - kör långsamt vid korsningar, stanna till innan jag svänger in
-- Hela tiden tänka på hastighetsbegränsningen - vad är det för ngn just nu
-- Ta det lugnt - vinn manöver och tanketid

Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Grattis till körkortet!

2007-07-26 @ 08:10:21
URL: http://odlingspyssel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Locations of visitors to this page
Trackback
RSS 2.0
Google
Om Bussförarbloggen: Bussförarbloggen är en privat blogg som skrivs på fritiden.

Syftet är att dokumentera vardagen som busschaufför samt reflektera över yrkeskunnandet och teknikanvändningen, för att bli en bättre chaufför...

Vissa inlägg skrivs på raster och andra pauser under arbetsdagen, när bussen står stilla.

Bloggen har ingen koppling vare sig till Busslink eller SL.

Inget av innehållet produceras eller publiceras under körning.